LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgcollectief FNV/Menzis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Anton12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2016 20:31

Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door Anton12345 »

Zorgcollectief FNV/Menzis

Mijn buurvrouw is 38 jaar lid geweest van een vakvereniging (nu ondergebracht bij het FNV).
Zij is nu gepensioneerd en moet ronkomen van de AOW plus 720,-- euro pensioen. Voorwaar geen vetpot.
Voor zij met pensioen ging had ze haar ziektekostenverzekering bij FNV/|Menzis afgesloten en was toen ook nog lid van de vakbond.
Na haar pensioen zegde zij haar lidmaatschap bij het FNV op . In september dit jaar kreeg zij van Menzis een bericht dat zij haar verzekering niet kon voortzetten met een collectiviteitskorting of zij moest weer lid worden van de vakbond.

Dit lijkt erg veel op koppelverkoop. Zij is dan ook niet op ingegaan op dat voorstel.

Eergisteren kreeg zij een verlengingsvoorstel van FNV/MENZIS met korting conform de voorwaarden van Zorgcollectief FNV/Menzis


Even gebeld hoe dit nu kon.

Een medewerkster vertelde dat het zijn kon dat zij door een eerste scan nog steeds als vakbondslid gescand was.
Bij een tweede scan zou zei wellicht wel naar voren komen als niet vakbondslid. En dat zou dan betekenen dat zij volgend jaar met terugwerkende kracht alsnog haar premiekorting zou verliezen.

Dit lijkt nergens op.

Veel mensen hebben het voor lief genomen dat zij een korting kregen via bijvoorbeeld de Postduiven vereniging of via hun vroegere werkgever. Primair ging het om de korting voor verzekerde en om de omzet van de verzekeringsmaatschappij. De collectiviteittrucks zijn verzonnen door de verzekeraars. De manier van doen van het FNV en van Menzis lijkt nergens op. Het zou toch te gek voor woorden zijn als nu mijn postduivenvereniging zou gaan eisen dat ik afhankelijk van mijn lidmaatschap ik bij mijn ziektekostenverzekeraar een korting kan blijven ontvangen. Hoeveel mensen in Nederland zijn via de een of andere organisatie lid van een club, werkgever, vereniging geregistreerd als kortingsgerechtigde?
Wie controleert dat ? Jawel uw vakbond wil dat graag weten om u in de greep te houden.

Ik hoop dat veel mensen hiertegen in protest komen.

Dat het systeem van de collectiviteitkorting verwerpelijk is moge bekend zijn. Maar dat het FNV daar nu misbruik van maakt is verwerpelijk.

Protesteer en zeg uw Zorgcollectief FNV/Menzis polis onmiddellijk op.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 nov 2016 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast. Reden: onvolledige zin

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is bij iedere collectiviteitskorting zo dat je in principe alleen korting hebt zolang je lid bent van dat collectief. Alleen kan het verschillen hoe streng er op wordt gecontroleerd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat er zo verwerpelijk is aan collectiviteitskortingen, dat ontgaat mij even. Het hele idee is dat je met meerdere deelnemers hetzelfde pakket afneemt en zo korting kunt bedingen. Het voordeel van zo'n constructie is dat je korting kunt krijgen, het nadeel is dat je veel minder flexibel bent. Er zijn overigens nog veel meer mogelijkheden voor collectiviteitskortingen, waarvoor je geen lid hoeft te zijn van zo'n verouderd instituut als een vakbond.

Anton12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2016 20:31

Re: Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door Anton12345 »

Het is naar mijn mening verwerpelijk omdat tegenover de korting die de een krijgt altijd iemand staat die teveel betaalt. De inspanningen c.q. kostenvergoedingen van de collectieve verzekeraars moeten uit de lengte of uit de breedte komen. Die inspanningen zijn bij een collectief verzekerde niet anders dan bij een niet collectief verzekerde. Zie voor nadere informatie de uitleg bij zorgverzekeringen die geen collectieve verzekeringen aanbieden.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door henk51 »

Lang verhaal met allemaal frustraties die niet nodig zijn als u net als velen google gebruikt had.
Als je geen lid meer ben krijg je ook geen korting logisch toch.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
M.a.w. er zijn meer manieren om bij Menzis korting te krijgen via PMA zorgverzekering b.v. wordt je ook via Menzis verzekerd met kortingen.
Even daar aanmelden en hoppa uw buurvrouw is weer voordeliger verzekerd met dezelfde kortingen.

gr Henk

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgcollectief FNV/Menzis

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Korting of geen korting, menzis blijft een VGZ-esque dure verzekeraar. Als het om het geld te doen is kun je beter gewoon een andere verzekeraar kiezen.

Gesloten