LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

Zorgverzekeraar VGZ weigert medicijn te vergoeden.
Ben al van af 2009 hartpatiënt en gebruik daarvoor het medicijn Lipitor ik heb op verzoek van Mijn huisarts enkele goedkopere middelen geprobeerd, maar daar krijg ik heftige spierpijn van, dus heeft mijn arts mij een recept met daarop de vermelding medische noodzaak gegeven voor lipitor.
Ik heb dit medicijn tot 26 April 2016 kunnen gebruiken daarna zei de apotheek dat ik het middel niet meer krijg daar de zorgverzekeraar het middel niet meer vergoed daar het te duur is. Nu hoor ik van alle kanten ook van de politiek dat als een arts op het recept medische noodzaak zet de zorgverzekeraar het medicijn MOET vergoeden, toch legt deze verzekeraar de regels naast zich neer.
En zit ik al dagen zonder medicijn met straks grote gevolgen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Wat zei VGZ toen je dit bij hen aangaf?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Brahms »

Hierdoor zonder medicijn zitten kan natuurlijk niet. Meteen morgenochtend met VGZ contact opnemen, maar ook het probleem voorleggen bij huisarts en apotheek.
VGZ moet in deze handelen volgens de geldende regels.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zou ook sprake kunnen zijn van een communicatieprobleempje. Door het massale gebruik van email wordt er van alle kanten langs elkaar heen gepraat.

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

MichielFRL schreef:Raar verhaal. Volgens de site van VGZ wordt het gewoon vergoed, zie https://www.vgz.nl/klantenservice/veelg ... iddelen#q3
Ik heb Minuten lang met de vgz aan het bellen geweest, zij vinden dat ik maar een preferent middel moet nemen, en gaan niet in op de gevolgen van een preferent middel namelijk ondraaglijke spierpijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Rondo1234 schreef:Zorgverzekeraar VGZ weigert medicijn te vergoeden.
Ben al van af 2009 hartpatiënt en gebruik daarvoor het medicijn Lipitor ik heb op verzoek van Mijn huisarts enkele goedkopere middelen geprobeerd, maar daar krijg ik heftige spierpijn van, dus heeft mijn arts mij een recept met daarop de vermelding medische noodzaak gegeven voor lipitor.
Ik heb dit medicijn tot 26 April 2016 kunnen gebruiken daarna zei de apotheek dat ik het middel niet meer krijg daar de zorgverzekeraar het middel niet meer vergoed daar het te duur is. Nu hoor ik van alle kanten ook van de politiek dat als een arts op het recept medische noodzaak zet de zorgverzekeraar het medicijn MOET vergoeden, toch legt deze verzekeraar de regels naast zich neer.
En zit ik al dagen zonder medicijn met straks grote gevolgen.
Dagen zonder medicijn is zorgwekkend, als je dit aangeeft bij je huisarts, zal die er voor zorgen dat je medicijnen krijgt, desnoods de generieke. Spierpijn met lipitor kloon is dan altijd nog beter als zonder lipitor. Zomaar stoppen en starten met medicijnen als dit kan niet, dat weten alle betrokkenen. Maar goed, de huisarts schrijft het voor conform wetgeving en afspraken, op de site van VGZ staat dat ze bij medische noodzaak vergoedden (conform afspraken/convenant), maar de tussenliggende partij, de apotheek, geeft het niet af. Dan lijkt me dat dáár de fout is gemaakt, en niet bij de zorgverzekeraar. Of hebben ze toen je bij de apotheek aan de balie stond ter plekke met VGZ gebeld, en heb je ze door telefoon "nee dat vergoedden we niet" horen zeggen? Anders zou ik de titel van je topic even wat aanpassen, dat dekt de lading (nog) niet echt..

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

Julie4444 schreef:Wat zei VGZ toen je dit bij hen aangaf?
Ze zeggen dat het preferent medicijn het zelfde is als de dure lipitor

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Rondo1234 schreef:
MichielFRL schreef:Raar verhaal. Volgens de site van VGZ wordt het gewoon vergoed, zie https://www.vgz.nl/klantenservice/veelg ... iddelen#q3
Ik heb Minuten lang met de vgz aan het bellen geweest, zij vinden dat ik maar een preferent middel moet nemen, en gaan niet in op de gevolgen van een preferent middel namelijk ondraaglijke spierpijn.
Dat is inderdaad wat ze zeggen tegen een niet-arts, en is de reden waarom je huisarts dit onderbouwd en vooral duidelijk aan moet geven bij het uitschrijven van het recept. Als ze op basis van een belletje van een patiënt medicatie (regels) aan gaan passen wordt het een raar verhaal.

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

sjohie schreef:
Rondo1234 schreef:
MichielFRL schreef:Raar verhaal. Volgens de site van VGZ wordt het gewoon vergoed, zie https://www.vgz.nl/klantenservice/veelg ... iddelen#q3
Ik heb Minuten lang met de vgz aan het bellen geweest, zij vinden dat ik maar een preferent middel moet nemen, en gaan niet in op de gevolgen van een preferent middel namelijk ondraaglijke spierpijn.
Dat is inderdaad wat ze zeggen tegen een niet-arts, en is de reden waarom je huisarts dit onderbouwd en vooral duidelijk aan moet geven bij het uitschrijven van het recept. Als ze op basis van een belletje van een patiënt medicatie (regels) aan gaan passen wordt het een raar verhaal.
Ik ben hier mee naar mijn huisarts geweest maar die zegt te voldoen aan de regels als hij op het recept Medische noodzaak vermeld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan is de volgende stap daarmee naar de apotheek te gaan om het medicijn min of meer te eisen. Als ze weigeren de apotheek laten uitleggen waarom ze dit weigeren bij medische noodzaak.

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

Julie4444 schreef:Dan is de volgende stap daarmee naar de apotheek te gaan om het medicijn min of meer te eisen. Als ze weigeren de apotheek laten uitleggen waarom ze dit weigeren bij medische noodzaak.

De apotheek zeg dat zij het medicijn niet meegeven omdat de zorgverzekeraar het niet vergoed.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat heeft de apotheek te maken met hoe/of jij het medicijn van de zorgverzekeraar vergoed krijgt? Als de arts het voorschrijft en jij betaalt de medicijnen gewoon (schiet het dus voor), dan moet de apotheek het toch meegeven? Vervolgens kun jij wel weer het geld van de zorgverzekeraar terugkrijgen. (Of niet, maar dat is niet aan de apotheek om te bepalen.)

jaguar
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 dec 2003 15:30

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door jaguar »

Rondo1234 schreef:Zorgverzekeraar VGZ weigert medicijn te vergoeden.
Ben al van af 2009 hartpatiënt en gebruik daarvoor het medicijn Lipitor ik heb op verzoek van Mijn huisarts enkele goedkopere middelen geprobeerd, maar daar krijg ik heftige spierpijn van, dus heeft mijn arts mij een recept met daarop de vermelding medische noodzaak gegeven voor lipitor.
Ik heb dit medicijn tot 26 April 2016 kunnen gebruiken daarna zei de apotheek dat ik het middel niet meer krijg daar de zorgverzekeraar het middel niet meer vergoed daar het te duur is. Nu hoor ik van alle kanten ook van de politiek dat als een arts op het recept medische noodzaak zet de zorgverzekeraar het medicijn MOET vergoeden, toch legt deze verzekeraar de regels naast zich neer.
En zit ik al dagen zonder medicijn met straks grote gevolgen.
Zeven jaar geleden gebruikte ik ook Lipitor. Dat is een cholesterolverlagend medicijn. In dit medicijn zit o.a. statine en daar hebben veel gebruikers grote bijverschijnselen bij. Dat was bij mij ook het geval maar ondanks dat waren de bijverschijnselen met Lipitor te accepteren voor mij.
Echter 3 jaar geleden kreeg ik de mededeling van VGZ dat Lipitor werd vervangen door het, volgens VGZ, volkomen gelijke geneesmiddel Atorvastatine.
Echter na ongeveer 14 dagen Atorvastatine te hebben gebruikt had ik zoveel bijverschijnselen dat ik bijna niet meer kon lopen en nog allerlei andere problemen.
Toen ik na 14 dagen acuut stopte met Atorvastatine verdwenen mijn klachten prompt. Een ander merk Atorvastatine gaf geen verbetering.
Op advies van mijn cardioloog ben ik toen helemaal gestopt met Atorvastatine zij het dat er om het half jaar mijn cholesterol wordt gecontroleerd en deze tot nu toe iets verhoogd is maar wat nog aanvaardbaar is.

Er is echter een ander geneesmiddel op de markt gebracht als alternatief voor Atorvastatine. Hier kunt u informatie hierover vinden.
Dit middel heet 'evolocumab' en moet per injectie worden toegediend eenmaal per maand.
Minister Schippers heeft dit medicijn per 1 mei j.l. geplaatst op de lijst van preferente medicijnen.

Rondo1234
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2016 09:58

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Rondo1234 »

Ik dank jullie allemaal voor de hulp die jullie hier bij mij hebben gegeven, maar door de grote problemen die dit alles met zich mee brengt heb ik besloten om niet meer te vechten tegen de bierkaai, ik ben naar de apotheker gegaan en heb de originele medicijn (lipitor) daar gehaald en betaald en voor dat jullie reageren de zorgverzekeraar betaald dit niet terug.
Ik kon niet langer tegen de stress die dit allemaal mee bracht en probeer nu weer tot rust te komen.
wil wel zeggen dat ik het niet eerlijk vind als ik een medicijn heb dat ik goed verdragen kan, word gedwongen door de zorg verzekeraar een medicijn te nemen waar ik heel ziek van word (heel erge spierpijn) Nogmaals bedankt

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Rondo1234 schreef:Ik dank jullie allemaal voor de hulp die jullie hier bij mij hebben gegeven, maar door de grote problemen die dit alles met zich mee brengt heb ik besloten om niet meer te vechten tegen de bierkaai, ik ben naar de apotheker gegaan en heb de originele medicijn (lipitor) daar gehaald en betaald en voor dat jullie reageren de zorgverzekeraar betaald dit niet terug.
Ik kon niet langer tegen de stress die dit allemaal mee bracht en probeer nu weer tot rust te komen.
wil wel zeggen dat ik het niet eerlijk vind als ik een medicijn heb dat ik goed verdragen kan, word gedwongen door de zorg verzekeraar een medicijn te nemen waar ik heel ziek van word (heel erge spierpijn) Nogmaals bedankt
Fijn dat je het even laat weten. Deze situatie helpt natuurlijk niet met de hartconditie! :(
Ik hoop dat je volgend jaar dan in ieder geval naar een andere zorgverzekeraar gaat: de VGZ verzekeraars (dus ook Menzis enzo) zijn duurder dan menig anderen. En misschien vergoed een goedkopere verzekeraar het wel. Zo niet betaal je in ieder geval minder premie en kun je van het verschil de medicatie betalen.

Ik vind het schandalig van VGZ.

BertvanEck
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2005 14:24

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door BertvanEck »

Wat is er nou waar ik hebt nog nooit problemen onder vonden bij mij zorg verzekering is er niet met rechtsbijstand verzekering je gelijk te halen groet Bert en sterkte ...

avangestel
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2011 16:39

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door avangestel »

Ja hoor, heel goed van die zorgverzekeraars tenslotte verdienen ze ook maar een paar miljard aan de premie betalers
en dat moet veel meer worden, zorgverzekeraars zijn immers commercieele instellingen, de mens is niet belangrijk het gaat alleen om het geld, wat stel je nou voor als mens zijnde, geld moeten ze hebben en hoe meer hoe liever want dat is het enige wat nog belangrijk is. In Europa zou marktwerking moeten zijn zodat wij naar buitenlandse zorgverzekeraars kunnen overstappen maar dat blijkt niet te kunnen, het wordt tijd dat we eens beter gaan selecteren bij de volgende verkiezingen en onze huidige wetgevers de mond gaan snoeren want die steunen deze opgehoopte graaicultuur door middel van het lobbyrijke Europarlement en vriendjespolitiek, het wordt tijd dat we het heft in eigen hand nemen en de democratie zijn werk laten doen. Wij zijn het volk, wij zijn de baas en als ze niet luisteren dan een
grote schopt tegen dat achterwerk dat ze nooit meer terug komen, we laten ons belazeren. Dit moet stoppen.

janforum
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2009 17:49

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door janforum »

Schandalig dit soort handelswijze, is er geen mogelijkheid om zorgverzekeraars een forse boet op te leggen bij dit soort praktijken

Mranoniem
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:30

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Mranoniem »

Het is niet waar dat een apotheek een medicijn mee MOET geven als een arts op de verwijzing zet 'met medische noodzaak'
Het is uiteindelijk de apotheker die bepaalt welk medicijn de klant mee krijgt.
Alle opmerkingen hierboven die iets anders suggereren die zijn fout. Ook uw bewering hierin als TS is fout!

Er bestaat natuurlijk wel iets als medische noodzaak. Maar dan is het aan de huisarts die dit moet aantonen. Die moet aantonen dat enkel het merkmiddel voor u werkt. Enkel opschrijven 'medische noodzaak' is onzin en zeker niet voldoende.
Zolang de huisarts niets meer doet dan dat, zal u niet merk medicijnen moeten nemen. (wilt u het vergoed krijgen)

Mranoniem
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:30

Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar

Ongelezen bericht door Mranoniem »

Julie4444 schreef: Ik hoop dat je volgend jaar dan in ieder geval naar een andere zorgverzekeraar gaat: de VGZ verzekeraars (dus ook Menzis enzo) zijn duurder dan menig anderen. En misschien vergoed een goedkopere verzekeraar het wel. Zo niet betaal je in ieder geval minder premie en kun je van het verschil de medicatie betalen.

Ik vind het schandalig van VGZ.
Complete onzin wat hier gezegd wordt. Medicijnen komen uit de BV, wat daarin vergoedt wordt is bepaald door de overheid en is ook bij elke verzekeraar gelijk. Overstappen zal niets oplossen mbt dit medicijn.

Gesloten