Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Donna

Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Donna » 29 apr 2019 17:48

Tijdens een vakantie in Marokko was mijn vriend betrokken bij een auto-ongeluk. De ambulance kwam snel, maar wilde hem niet meenemen omdat hij geen bewijs had dat hij voor deze kosten verzekerd was. Het is een hele toestand geworden want hij had echt medische hulp nodig en we hadden niet zo veel contant geld. Uiteindelijk mocht hij toch met de ambulance mee, maar ik moest voor ze wat deden langs een pinautomaat met onze bankpassen en creditcards om genoeg geld op te nemen. Ik heb direct zijn verzekering gebeld, die mij vertelde dat hij voor alle kosten verzekerd was en dat het ziekenhuis naar hen moest bellen, dan zouden ze zeggen dat de verzekering in orde was. Dat lukte natuurlijk niet. We hebben uiteindelijk alles eerst zelf betaald en later terug gekregen. Maar de verzekering wil nog steeds geen bewijs geven en verwijst naar de polis. Dus we moeten voortaan een nederlandstalige polis meenemen naar landen buiten Europa?
Wij zullen niet de enigen zijn die in het buitenland voor dit soort onverwachte zaken komen staan. Heeft iemand een oplossing gevonden?

Lady1234

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 apr 2019 17:55

U kunt een EHIC aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

https://www.ehic.nl/Aanvraag.aspx

Ik weet alleen niet of dat ook voor buiten Europa geldt.

En voor zulk soort zaken is een creditcard ook zeer aan te bevelen.

En normaal gesproken geeft de verzekeraar een garantieverklaring af aan het ziekenhuis.

Maar wat is het bezwaar van de polis meenemen of het kaartje van de reisverzekering?

Ik zie Marokko niet staan bij de lijst landen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 29 apr 2019 18:22

Maar heb je dan geen verzekeringspasje gekregen? Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Ik heb de mijne altijd bij me als ik de deur uit ga. Eventueel kan een reisverzekering ook soelaas bieden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 29 apr 2019 19:04

Voor Marokko had u een 111 formulier mee moeten nemen, dit had u bij uw verzekeraar moeten aanvragen. Alleen een EHIC-pas is in sommige landen niet voldoende.

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 29 apr 2019 20:51

Wij hebben EHIC pasjes, maar die zijn in Marokko niet geldig. De polis is in het Nederlands, dat kan daar niemand lezen. Er bestaat wel een engelstalige verklaring, maar die wil de verzekering niet geven, geen idee waarom ze dat niet doen, want daarmee zou het probleem opgelost zijn. We hebben nu met creditcard betaald en omdat er geen langdurige opname nodig was, kon dat wel. Maar ziekenhuiskosten kunnen snel oplopen en dan moet je dat maar kunnen betalen. Wij hebben beide een reisverzekering, maar medische kosten zijn daarin niet meegenomen omdat deze in de aanvullende zorgverzekering zitten. Dat is allemaal wel goed geregeld, maar je kunt het niet aantonen want het staat niet op het pasje. De verzekering is bij VGZ.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 29 apr 2019 21:11

Dat had je vrij eenvoudig van tevoren kunnen regelen: www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland . Daar even naar kijken, zeker als je buiten de EU reist, lijkt mij toch een kleine moeite.

Ik vind het ook wel begrijpelijk dat ze die documenten in principe gewoon van tevoren naar het bekende huisadres willen sturen. En dat ze ze niet zomaar a la minute naar een willekeurig adres in het buitenland willen sturen.

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 29 apr 2019 21:34

kweenie schreef:
29 apr 2019 21:11
Dat had je vrij eenvoudig van tevoren kunnen regelen: www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland . Daar even naar kijken, zeker als je buiten de EU reist, lijkt mij toch een kleine moeite.

Ik vind het ook wel begrijpelijk dat ze die documenten in principe gewoon van tevoren naar het bekende huisadres willen sturen. En dat ze ze niet zomaar a la minute naar een willekeurig adres in het buitenland willen sturen.
Dat hebben wij inderdaad niet gezien, we hebben wel de verzekering goed geregeld maar kwamen er pas achter dat we daarvan geen bewijs hadden toen het nodig was. Zoals ik het lees wordt het formulier ook gestuurd als je om hulp vraagt via de alarmcentrale. Wel raar dat ze niets daarover verteld hebben toen ik de alarmcentrale belde. Er is ook niet gevraagd of ik een dergelijk formulier had. Ook niet toen we weer thuis waren en probeerden een verzekeringsbewijs te krijgen. We gaan maar z.s.m. een 111 formulier vragen, maar ik ben er nog niet uit hoe het gaat in de landen die niet bij EHIC zijn aangesloten en niet bij het 111 formulier staan.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 30 apr 2019 08:32

Dat de verzekeraar niet heeft aangeboden om het formulier alsnog op te sturen naar de betreffende zorgverlener is wel vreemd. Maar dit nu op het bordje van de verzekeraar gooien als schuldige vind ik wel wat te ver gaan. Het begint al bij uw eigen voorbereiding.
Donna schreef:
29 apr 2019 21:34
Dat hebben wij inderdaad niet gezien, we hebben wel de verzekering goed geregeld maar kwamen er pas achter dat we daarvan geen bewijs hadden toen het nodig was.
Je had het dus niet goed geregeld, als het goed geregeld was, had je bij de website van je zorgverzekering heel snel gevonden dat Marokko één van de weinige landen is waar je en 111 formulier nodig bent omdat je pas daar niet geaccepteerd wordt en hadden we hier nu dit topic niet gehad.

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 30 apr 2019 10:38

Ik vraag niet wie schuld heeft, ik vraag of iemand een oplossing heeft. Want er zijn veel landen waar EHIC en 111 formulier niet geldig zijn, wat moet je dan doen? Het lijkt mij het gemakkelijkst om een pasje van de werelddekking te geven bij het afsluiten van de verzekering, zoals het EHIC pasje voor Europa, maar dat gebeurt niet. Dus: heeft iemand een andere oplossing gevonden?

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 30 apr 2019 10:43

Donna schreef:
30 apr 2019 10:38
ik vraag of iemand een oplossing heeft.
oplossing waarvoor? Het feit dat niet alle landen met het gestandaardiseerde pasje werken? Want als ik de OP lees is het probleem als zodanig opgelost:
Donna schreef:
29 apr 2019 17:48
We hebben uiteindelijk alles eerst zelf betaald en later terug gekregen.
Dit was geen probleem geweest als vooraf de juiste papieren waren geregeld. Ook naderhand geeft de site van VGZ in ieder geval aan dat er een dergelijke verklaring gegeven kan worden, het zogenaamde 111 document, dit kan zelfs tijdens de calamiteit verstrekt worden. Dit document kan via hun site opgevraagd worden, is kosteloos. Het probleem lijkt mij vooral dat degene die u gesproken heeft bij de alarmlijn niet op de hoogte was van de mogelijkheden van dit formulier. Althans, vgz geeft aan dat dit formulier ook door de alarmservice verstuurd zou moeten kunnen worden.

De oplossing voor 1 pasje of 1 document zal er waarschijnlijk niet komen. Je kunt landen immers niet verplichten om dit te accepteren omdat andere landen dat fijn vinden. Ik denk dat de landen die met dat 111 document werken graag hadden gezien dat de EU dit document accepteert. 1 standaard voor alle landen is dan handig, maar zal niet gaan gebeuren.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 07 mei 2019 22:18

Bij ONVZ is een Engelstalige verklaring aan te vragen dat Ziektekosten gedekt zijn. Ook als er alleen een basisverzekering is. Dit heb ik ca. 3 jaar geleden meegemaakt ivm een kort verblijf in Canada. Op de website van Onvz noemt men dit een “ internationaal verzekeringsbewijs” (https://www.onvz.nl/vergoedingen/zorg-i ... bewijs-mee ). Toch is het ook bij ONVZ niet erg duidelijk: ze noemen alleen Cuba en Wit Rusland als “ overige landen”. Maar het zou juist voor alle andere landen ( niet zijnde EHIC landen of 111- landen) moeten gelden.
Overigens doen zowel Menzis als Zilveren Kruis moeilijk over het 111 formulier. Menzis en Anderzorg geven geen 111 formulieren meer af. En Zilveren Kruis geeft het alleen voor korte verblijven. Er zijn al Menzis verzekerden hierdoor in Turkije in de problemen gekomen. Menzis stelt dat het formulier niet nodig zou zijn, omdat het bij contact met de Alarmcentrale direct geleverd wordt. Echter er zijn veel situaties, waarin dit formulier nodig is VÓÓR het contact met de alarmcentrale. Ook het telefoonverkeer wil nog wel eens moeilijk zijn in die landen. Bovendien moet ook gewoon een huisarts in zo’n land geraadpleegd kunnen worden, en daarbij is geen sprake van contact met de Alarmcentrale.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 07 mei 2019 23:42

Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 08 mei 2019 00:02

Ik blijf het vreemd en ongewenst vinden dat je een verzekering sluit, daarvoor premie betaalt, maar geen bewijs krijgt dat je verzekerd bent, d.w.z. geen bewijs dat je kunt gebruiken als je een beroep moet doen op de verzekering. Want stel, je bent in Thailand, Zuid-Afrika, Dubai, Verenigde Staten of welk land dan ook waar geen EHIC en geen 111 formulier gebruikt wordt. Je wordt aangereden, hebt ernstige verwondingen, iemand belt een ambulance en wat dan? Moet je dan gaan bellen naar je verzekering? Dan mag je hopen dat je daar nog toe in staat bent. Terwijl een verzekeringspasje dat je bij je draagt zo gevonden is.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 08 mei 2019 07:11

Donna schreef:
08 mei 2019 00:02
Ik blijf het vreemd en ongewenst vinden dat je een verzekering sluit, daarvoor premie betaalt, maar geen bewijs krijgt dat je verzekerd bent, d.w.z. geen bewijs dat je kunt gebruiken als je een beroep moet doen op de verzekering. Want stel, je bent in Thailand, Zuid-Afrika, Dubai, Verenigde Staten of welk land dan ook waar geen EHIC en geen 111 formulier gebruikt wordt. Je wordt aangereden, hebt ernstige verwondingen, iemand belt een ambulance en wat dan? Moet je dan gaan bellen naar je verzekering? Dan mag je hopen dat je daar nog toe in staat bent. Terwijl een verzekeringspasje dat je bij je draagt zo gevonden is.
Natuurlijk moet er eerst contact opgenomen worden met de reis- of zorgverzekering. U denkt toch niet dat in bv Thailand men er vanuit gaat dat er wel betaald wordt bij opname na een ongeval, alleen omdat u een pasje bij u hebt?
Er moet gekeken worden of u wel echt verzekerd bent, welke dekking u heeft, welk behandelplan er is opgesteld en wat de kosten gaan worden.
Zeker in een land als Amerika gaat men geen enkel risico lopen omdat de kosten daar gigantisch kunnen oplopen.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 13 mei 2019 22:53

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 23:42
Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?
Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 mei 2019 23:30

Mathilde D. schreef:
13 mei 2019 22:53
Lady1234 schreef:
Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.
Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.

Donna

Ongelezen bericht door Donna » 13 mei 2019 23:42

Mijn vraag gaat niet over huisartsbezoek, maar over ambulancevervoer en ziekenhuisopname. Ter aanvulling misschien nog dit, wie met een ambulance met spoed naar een ziekenhuis gebracht wordt, is vaak niet in staat om zelf nog een betaling te regelen. Ik ken bovendien geen ambulances die zijn uitgerust met pinautomaat.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 mei 2019 23:49

Donna schreef:
13 mei 2019 23:42
Mijn vraag gaat niet over huisartsbezoek, maar over ambulancevervoer en ziekenhuisopname. Ter aanvulling misschien nog dit, wie met een ambulance met spoed naar een ziekenhuis gebracht wordt, is vaak niet in staat om zelf nog een betaling te regelen. Ik ken bovendien geen ambulances die zijn uitgerust met pinautomaat.
Mijn reactie ging over de reactie van Mathilda.

En bij een ziekenhuisopname bel je de verzekeraar voor een garantieverklaring.

Een ambulance is wellicht een probleem. Heb er lang geleden wel een besteld, maar contant betaald. Volgens mij zijn die in de buitenlanden ook niet zo krankzinnig duur als hier.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 22 mei 2019 01:32

Lady1234 schreef:
13 mei 2019 23:30
Mathilde D. schreef:
13 mei 2019 22:53
Lady1234 schreef:
Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.
De EHIC is zeker ook bedoeld voor de huisarts. Lees https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... apothekers

Plaats reactie