LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt een EHIC aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

https://www.ehic.nl/Aanvraag.aspx

Ik weet alleen niet of dat ook voor buiten Europa geldt.

En voor zulk soort zaken is een creditcard ook zeer aan te bevelen.

En normaal gesproken geeft de verzekeraar een garantieverklaring af aan het ziekenhuis.

Maar wat is het bezwaar van de polis meenemen of het kaartje van de reisverzekering?

Ik zie Marokko niet staan bij de lijst landen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar heb je dan geen verzekeringspasje gekregen? Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Ik heb de mijne altijd bij me als ik de deur uit ga. Eventueel kan een reisverzekering ook soelaas bieden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Voor Marokko had u een 111 formulier mee moeten nemen, dit had u bij uw verzekeraar moeten aanvragen. Alleen een EHIC-pas is in sommige landen niet voldoende.


kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat had je vrij eenvoudig van tevoren kunnen regelen: www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland . Daar even naar kijken, zeker als je buiten de EU reist, lijkt mij toch een kleine moeite.

Ik vind het ook wel begrijpelijk dat ze die documenten in principe gewoon van tevoren naar het bekende huisadres willen sturen. En dat ze ze niet zomaar a la minute naar een willekeurig adres in het buitenland willen sturen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

Dat de verzekeraar niet heeft aangeboden om het formulier alsnog op te sturen naar de betreffende zorgverlener is wel vreemd. Maar dit nu op het bordje van de verzekeraar gooien als schuldige vind ik wel wat te ver gaan. Het begint al bij uw eigen voorbereiding.
Donna schreef:
29 apr 2019 21:34
Dat hebben wij inderdaad niet gezien, we hebben wel de verzekering goed geregeld maar kwamen er pas achter dat we daarvan geen bewijs hadden toen het nodig was.
Je had het dus niet goed geregeld, als het goed geregeld was, had je bij de website van je zorgverzekering heel snel gevonden dat Marokko één van de weinige landen is waar je en 111 formulier nodig bent omdat je pas daar niet geaccepteerd wordt en hadden we hier nu dit topic niet gehad.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

Donna schreef:
30 apr 2019 10:38
ik vraag of iemand een oplossing heeft.
oplossing waarvoor? Het feit dat niet alle landen met het gestandaardiseerde pasje werken? Want als ik de OP lees is het probleem als zodanig opgelost:
Donna schreef:
29 apr 2019 17:48
We hebben uiteindelijk alles eerst zelf betaald en later terug gekregen.
Dit was geen probleem geweest als vooraf de juiste papieren waren geregeld. Ook naderhand geeft de site van VGZ in ieder geval aan dat er een dergelijke verklaring gegeven kan worden, het zogenaamde 111 document, dit kan zelfs tijdens de calamiteit verstrekt worden. Dit document kan via hun site opgevraagd worden, is kosteloos. Het probleem lijkt mij vooral dat degene die u gesproken heeft bij de alarmlijn niet op de hoogte was van de mogelijkheden van dit formulier. Althans, vgz geeft aan dat dit formulier ook door de alarmservice verstuurd zou moeten kunnen worden.

De oplossing voor 1 pasje of 1 document zal er waarschijnlijk niet komen. Je kunt landen immers niet verplichten om dit te accepteren omdat andere landen dat fijn vinden. Ik denk dat de landen die met dat 111 document werken graag hadden gezien dat de EU dit document accepteert. 1 standaard voor alle landen is dan handig, maar zal niet gaan gebeuren.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bij ONVZ is een Engelstalige verklaring aan te vragen dat Ziektekosten gedekt zijn. Ook als er alleen een basisverzekering is. Dit heb ik ca. 3 jaar geleden meegemaakt ivm een kort verblijf in Canada. Op de website van Onvz noemt men dit een “ internationaal verzekeringsbewijs” (https://www.onvz.nl/vergoedingen/zorg-i ... bewijs-mee ). Toch is het ook bij ONVZ niet erg duidelijk: ze noemen alleen Cuba en Wit Rusland als “ overige landen”. Maar het zou juist voor alle andere landen ( niet zijnde EHIC landen of 111- landen) moeten gelden.
Overigens doen zowel Menzis als Zilveren Kruis moeilijk over het 111 formulier. Menzis en Anderzorg geven geen 111 formulieren meer af. En Zilveren Kruis geeft het alleen voor korte verblijven. Er zijn al Menzis verzekerden hierdoor in Turkije in de problemen gekomen. Menzis stelt dat het formulier niet nodig zou zijn, omdat het bij contact met de Alarmcentrale direct geleverd wordt. Echter er zijn veel situaties, waarin dit formulier nodig is VÓÓR het contact met de alarmcentrale. Ook het telefoonverkeer wil nog wel eens moeilijk zijn in die landen. Bovendien moet ook gewoon een huisarts in zo’n land geraadpleegd kunnen worden, en daarbij is geen sprake van contact met de Alarmcentrale.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Donna schreef:
08 mei 2019 00:02
Ik blijf het vreemd en ongewenst vinden dat je een verzekering sluit, daarvoor premie betaalt, maar geen bewijs krijgt dat je verzekerd bent, d.w.z. geen bewijs dat je kunt gebruiken als je een beroep moet doen op de verzekering. Want stel, je bent in Thailand, Zuid-Afrika, Dubai, Verenigde Staten of welk land dan ook waar geen EHIC en geen 111 formulier gebruikt wordt. Je wordt aangereden, hebt ernstige verwondingen, iemand belt een ambulance en wat dan? Moet je dan gaan bellen naar je verzekering? Dan mag je hopen dat je daar nog toe in staat bent. Terwijl een verzekeringspasje dat je bij je draagt zo gevonden is.
Natuurlijk moet er eerst contact opgenomen worden met de reis- of zorgverzekering. U denkt toch niet dat in bv Thailand men er vanuit gaat dat er wel betaald wordt bij opname na een ongeval, alleen omdat u een pasje bij u hebt?
Er moet gekeken worden of u wel echt verzekerd bent, welke dekking u heeft, welk behandelplan er is opgesteld en wat de kosten gaan worden.
Zeker in een land als Amerika gaat men geen enkel risico lopen omdat de kosten daar gigantisch kunnen oplopen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Lady1234 schreef:
07 mei 2019 23:42
Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?
Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mathilde D. schreef:
13 mei 2019 22:53
Lady1234 schreef:
07 mei 2019 23:42
Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?
Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.
Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Donna schreef:
13 mei 2019 23:42
Mijn vraag gaat niet over huisartsbezoek, maar over ambulancevervoer en ziekenhuisopname. Ter aanvulling misschien nog dit, wie met een ambulance met spoed naar een ziekenhuis gebracht wordt, is vaak niet in staat om zelf nog een betaling te regelen. Ik ken bovendien geen ambulances die zijn uitgerust met pinautomaat.
Mijn reactie ging over de reactie van Mathilda.

En bij een ziekenhuisopname bel je de verzekeraar voor een garantieverklaring.

Een ambulance is wellicht een probleem. Heb er lang geleden wel een besteld, maar contant betaald. Volgens mij zijn die in de buitenlanden ook niet zo krankzinnig duur als hier.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Lady1234 schreef:
13 mei 2019 23:30
Mathilde D. schreef:
13 mei 2019 22:53
Lady1234 schreef:
07 mei 2019 23:42
Maar de kosten van een consult bij de huisarts moet toch iedereen zelf kunnen voorschieten?
Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.
Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.
De EHIC is zeker ook bedoeld voor de huisarts. Lees https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... apothekers

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mathilde D. schreef:
22 mei 2019 01:32
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 23:30
Mathilde D. schreef:
13 mei 2019 22:53

Het is echter gemakkelijk, en ook de bedoeling, dat vergoeding plaats vindt door middel van het EHIC pasje, of (in bepaalde landen zoals Turkije) het 111 formulier.
Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.
De EHIC is zeker ook bedoeld voor de huisarts. Lees https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... apothekers
U citeert hier wel een heel oud artikel!
De EHIC is bedoeld voor spoedeisende hulp in het buitenland.
Voor bezoek aan een huisarts of apotheek in het buitenland wordt aangeraden dit zelf te betalen en dit daarna te declareren bij de zorgverzekeraar.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Donna schreef:
22 mei 2019 16:39
Stel, je bent buiten Europa, niet in een land waar 111 formulier wordt geaccepteerd en niet in Cuba, Wit-Rusland, Venezuela, Rusland of Zuid-Afrika. Op weg naar het strand krijg je een ernstig ongeluk. Ambulance wordt gebeld, ze vinden een kopie van je paspoort en wat persoonlijke spullen. Je bent even bewusteloos, komt gelukkig weer bij. Ze stellen vragen over je verzekering. Je kunt geen pasje of ander bewijs laten zien. Je kunt ook niet bellen in deze situatie en je creditcard gebruiken kan ook niet. Zou het dan niet handig zijn als je een bewijsje hebt dat je verzekerd bent? En voor handig kun je ook lezen noodzakelijk. Ik begrijp niet waarom de verzekeringsmaatschappij dit bewijs niet geeft.

Het gaat niet alleen om het bewijs dat u al dan niet bij u heeft. Sommige zorgverleners in het buitenland nemen geen genoegen met dat bewijs.
Er moet, bij spoedeisende zorg, altijd contact opgenomen worden met de alarmcentrale van uw verzekeraar voor verder advies. Zij sturen het verzekeringsbewijs dat nodig is dan naar de zorgverlener. Ook kunnen zij eventueel adviseren met welke zorgverlener in het buitenland zij een contract hebben.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Costnix »

Als u op een georganiseerde reis gaat, is dit de taak van de reisleider. Die heeft kopieën van de reisverzekering, passen... onder zich en regelt het alarmeren van de verzekering, het vervoer naar het ziekenhuis en contact met het thuisfront.
Dat is mijn ervaring met de drie keer, dat er medische zorg nodig was..Daar was Engeland, Thailand en Zuid-Afrika bij.
Als u alles van de reis zelf verzorgd, moet u ook alle problemen zelf oplossen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een reisleider die kopieën onder zich heeft? Nog nooit meegemaakt.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Lowieze schreef:
22 mei 2019 08:44
Mathilde D. schreef:
22 mei 2019 01:32
Lady1234 schreef:
13 mei 2019 23:30


Nee, het is helemaal niet de bedoeling, dat een huisarts in een buitenland dat hier moet gaan claimen. Dat schiet jezelf gewoon even voor.

Dat is, simpel gezegd, bestemd voor een ziekenhuisopname of zo.
De EHIC is zeker ook bedoeld voor de huisarts. Lees https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... apothekers
U citeert hier wel een heel oud artikel!
De EHIC is bedoeld voor spoedeisende hulp in het buitenland.
Voor bezoek aan een huisarts of apotheek in het buitenland wordt aangeraden dit zelf te betalen en dit daarna te declareren bij de zorgverzekeraar.
Het artikel is weliswaar oud, maar klopt nog steeds. De EHIC is niet alleen voor spoedeisende hulp. De EHIC is bedoeld voor alle medische zorg, die noodzakelijk is. De belangrijkste voorwaarde is dat de medische hulp niet het doel van de reis was. En de hulp van een huisarts in het buitenland kan net zo goed spoedeisend zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekeraar geeft geen bewijs van verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk kan die huisarts nodig zijn, maar dat betaal je toch gewoon even zelf als je met vakantie bent. En dan thuis simpel declareren. Bij de zorgverzekeraar,

Als dat niet van het vakantiebudget afkan, dan weet ik het niet meer.

Gesloten