LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering 2021

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering 2021.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat valt mij nog alles mee.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De zorgverzekering in de zuidelijke landen zal wel 6,50 omlaag gaan....

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door thecure »

Het stoort mij dat de zorgtoeslag ook meteen omhoog gaat.
Zo vissen de modalen weer achter het net. Die mogen de toeslagen weer ophoesten via belastingen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

breien schreef:
22 sep 2020 07:52
De eerste zorgverzekeraar heeft zijn premie voor de basisverzekering bekend gemaakt.
Eerste zorgpremie bekend: 6,50 euro per maand omhoog - https://nos.nl/l/2349372
Ja, dus?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
22 sep 2020 09:03
Ja, dus?
Wat is dat nou weer voor botte reactie?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
22 sep 2020 09:03
breien schreef:
22 sep 2020 07:52
De eerste zorgverzekeraar heeft zijn premie voor de basisverzekering bekend gemaakt.
Eerste zorgpremie bekend: 6,50 euro per maand omhoog - https://nos.nl/l/2349372
Ja, dus?
Prima onderwerp om over van gedachten te wisselen. Ik 'moet' eerdaags weer op zoek omdat ik vanwege de verhuizing de collectiviteit van de gemeente kwijt raak. Weet nog niet of dat per 1 november al gaat of per 1 januari. En zal ik de enige zijn?

Daarbij is het interessant om te discussiëren over de vraag hoe deze verhoging tot stand is gekomen. DSW is daar duidelijk over: met Corona heeft het minder te maken dan je zou denken, om wat te noemen.

Ook interessant wat hierboven opgemerkt wordt: de verhoging wordt voor de minima deels gecompenseerd door een hogere zorgtoeslag. Die moet inderdaad ergens van betaald worden: uit de belastingen. En die belastingen betalen we allemaal, sommigen maar een beetje, anderen een flink stuk meer. Tijdens het schrijven van dit bericht, om precies te zijn toen het over de zorgtoeslag ging, kreeg ik een beetje een Zuid-Europa gevoel... De een blijft betalen, de ander heeft nooit genoeg...

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Reden waarom de premie omhoog gaat, vind ik echt niet interessant. Kan door A komen, of door B of door C of door een combi van A en B en C. Ik vind de verhoging ook bepaald niet schrikbarend. Voor de minima komt ongetwijfeld zo'n 5 euro weer terug via de zorgtoeslag.

Maar prima dat iemand daar een topic t.k. voor opent. Niks mis mee.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Brahms »

witte angora schreef:
22 sep 2020 09:53
Ik 'moet' eerdaags weer op zoek omdat ik vanwege de verhuizing de collectiviteit van de gemeente kwijt raak.
Als ik de berichten zo hoor raakt iedereen de collectiviteitskorting kwijt. Vaak een sigaar uit eigen doos overigens.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, die verdwijnt per 2023. Vind ik overigens geen ramp. Hier betaalt de gemeente flink mee, dat is misschien een andere regeling, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het collectief op zich enkel voordeliger is vanwege de aanvullende verzekering. De premie die ik nu betaal is redelijk gelijk aan de goedkoopste aanbieders. Ze hebben enkel een vrij dure verzekeraar uitgekozen, om daar vervolgens een korting op te geven.

Maar goed, er zijn meer verzekeraars, dus tzt eens kijken wat het gaat worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

breien schreef:
22 sep 2020 10:23
Het is een consumentenkwestie, waar veel mensen mee te maken hebben.
Ter informatie.
En wat is dan precies uw doel? Dat er nu een discussie losbarst omdat 1 verzekering dit heeft aangekondigd? Of dat wij gaan gokken waar precies die verhoging door komt?

U doet hier een mededeling. In dat geval kan je een hoop topics gaan openen. Brood en benzine wordt ook wel eens duurder, moet dat ook gemeld worden? CAO salarisverhogingen gaat ook veel mensen aan, moeten we daarover gaan speculeren wat dat doet met de economie?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik wist niet dat je in de topicballotagecommissie zat, Neo.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door witte angora »

Neo, als het topic je niet bevalt kun je het ook negeren.
NeoDutchio schreef:
22 sep 2020 11:51
En wat is dan precies uw doel?
Maar wat is precies jouw doel om deze discussie aan te gaan die inhoudelijk niets met het onderwerp te maken heeft?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is vandaag 22 september. Wat is het nut om nu al te praten over de zorgpremie voor 2021? Alle premies moeten ca. half november bekend zijn. Dan is het vroeg genoeg.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Lizette60 »

witte angora schreef:
22 sep 2020 11:25
Klopt, die verdwijnt per 2023. Vind ik overigens geen ramp. Hier betaalt de gemeente flink mee, dat is misschien een andere regeling, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het collectief op zich enkel voordeliger is vanwege de aanvullende verzekering. De premie die ik nu betaal is redelijk gelijk aan de goedkoopste aanbieders. Ze hebben enkel een vrij dure verzekeraar uitgekozen, om daar vervolgens een korting op te geven.

Maar goed, er zijn meer verzekeraars, dus tzt eens kijken wat het gaat worden.
Indien je gaat verhuizen naar een andere gemeente, en gebruik maakt van de zorgverzekering afgesloten bij/via die gemeente, dan vervalt meteen de korting, welke je zou hebben ontvangen. Je ontvangt dan alsnog een factuur van de zorgverzekeraar als bijbetaling van de niet meer geldige korting. De gemeente stopt met de betaling van een stukje verzekering aan de zorgverzekeraar per datum verhuizing.

Overstappen naar de zorgverzekering welke de nieuwe gemeente aanbiedt, kan pas per nieuw verzekeringsjaar. En het klopt, de aanvullende verzekeringen zijn goed, en behoorlijk uitgebreid, daarbij zitten vaak de eigen bijdrages er ook in.

Liz

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die gemeentepolissen met allerlei “extra’s” zijn vaak ook extra duur.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door berndv »

Wat ik begreep van DSW is de stijging bij hun deels te wijten aan het niet meer interen op reserves. Dit jaar nog hebben ze de premie "kunstmatig" lager gehouden, door per verzekerde een extra korting van 2 euro te geven, die ze betaalden uit hun reserves. Deze bijdrage zal komend jaar niet meer kunnen, waardoor de stijging van 6,50. Aldus een woordvoerder van de DSW.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
22 sep 2020 12:53
Die gemeentepolissen met allerlei “extra’s” zijn vaak ook extra duur.
Deze polissen zijn bedoeld voor "lage inkomens", vaak incl. het eigen risico (afkoop), extra vergoedingen, en incl. de vele eigen bijdrages (zittend ziekenvervoer bijvoorbeeld). Geeft wel meer duidelijkheid aan de kosten per maand. Het kan ook nog per gemeente verschillen.
Dan lijkt het ook extra duur, dat klopt. Je koopt als het ware alle kosten per maand af middels een hogere totaalpremie, waarbij de gemeente een stukje aan meebetaalt. Klinkt meer als een risicoverzekering dat afgedekt wordt, maar goed, zo wil men niet overkomen.

Liz

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door witte angora »

Lizette60 schreef:
22 sep 2020 12:48
Indien je gaat verhuizen naar een andere gemeente, en gebruik maakt van de zorgverzekering afgesloten bij/via die gemeente, dan vervalt meteen de korting, welke je zou hebben ontvangen.
Dat verschilt per gemeente, ik ken een gemeente die tot het eind van het jaar blijft betalen.

Overstappen naar de zorgverzekering welke de nieuwe gemeente aanbiedt, kan pas per nieuw verzekeringsjaar. En het klopt, de aanvullende verzekeringen zijn goed, en behoorlijk uitgebreid, daarbij zitten vaak de eigen bijdrages er ook in.
Vanwege de verhoging van de premie kan dat direct. De voorwaarden waaronder je de verzekering hebt afgesloten wijzigen ingrijpend.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

witte angora schreef:
22 sep 2020 13:15
[
Vanwege de verhoging van de premie kan dat direct. De voorwaarden waaronder je de verzekering hebt afgesloten wijzigen ingrijpend.
Verhoging gaat toch pas het nieuwe verzekeringsjaar in, evenals de (eventuele) wijzigingen in de voorwaarden?
Ik betwijfel of je dan a la minuut kunt overstappen, afgezien va het feit of dat uberhaupt zinvol is.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Zorgverzekering 2021

Ongelezen bericht door Lizette60 »

witte angora schreef:
22 sep 2020 13:15
Lizette60 schreef:
22 sep 2020 12:48
Indien je gaat verhuizen naar een andere gemeente, en gebruik maakt van de zorgverzekering afgesloten bij/via die gemeente, dan vervalt meteen de korting, welke je zou hebben ontvangen.
Dat verschilt per gemeente, ik ken een gemeente die tot het eind van het jaar blijft betalen.

Overstappen naar de zorgverzekering welke de nieuwe gemeente aanbiedt, kan pas per nieuw verzekeringsjaar. En het klopt, de aanvullende verzekeringen zijn goed, en behoorlijk uitgebreid, daarbij zitten vaak de eigen bijdrages er ook in.
Vanwege de verhoging van de premie kan dat direct. De voorwaarden waaronder je de verzekering hebt afgesloten wijzigen ingrijpend.
De premie wordt niet verhoogd, de vergoeding via de gemeente valt weg. Bij navraag vooraf weet niemand van toeten noch blazen, en de beschikking van de gemeente (dat men niet meer de speciale korting vergoed) kan maanden op zich laten wachten. Frappant, de GBA informatie wordt automatisch doorgegeven aan o.a. de zorgverzekeraars, en toch ontving een kennis van mij aan het einde van het jaar (verhuizing vond plaats in juni) een nieuwe polis incl. gemeente korting van de gemeente waar hij al 6 maanden niet meer woonde.

Logisch, nee, zeker niet.


Liz

Gesloten