LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering kind

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
RyanX
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:50

Zorgverzekering kind

Ongelezen bericht door RyanX »

Goedenavond,

Ik heb een vraag. Ik zit al jaren bij dezelfde zorgverzekeraar. Nu wilde ik per 1-1-2019 mijn tandverzekering verhogen, omdat mijn dochter een beugel moest. Er werd gezegd dat dit niet kon, omdat ze een risico voor hen vormde. Ze ging geld kosten. Tot mijn verbazing was de verzekering toch per januari aangepast. Ik helemaal blij. Maar na een paar maanden bleek dat mijn dochter (toen 11) helemaal niet hetzelfde verzekerd was als ik. Haar tandverzekering was niet omhooggegaan. Ik had dit nooit verwacht. En baalde flink. Mag dit eigenlijk? Kinderen zijn toch hetzelfde verzekerd als hun ouder? We zijn maar samen, dus ze zou exact hetzelfde als mij verzekerd moeten zijn, lijkt mij. Ik vraag het hier maar, want ik kan nergens informatie daarover vinden. Volgens de verzekeraar mag het.
Nu heeft mijn dochter heel 2020 een wachttijd tot het verhogen van de verzekering, terwijl ik al 1,5 jaar betaal voor de verhoogde tandverzekering. Vorige week kreeg ik een dikke rekening van haar beugel, er werd niets meer vergoed. Ik gebeld, kreeg te horen dat ik gewoon recht had op de vergoeding van de lagere verzekering. Ik had net de helft daarvan gebruikt. Na het gesprek de rekening opnieuw gedeclareerd en vandaag kreeg ik de melding dat ik tot januari moest wachten.
Hoe zit het nu allemaal? Kunt u mij helpen of weet u waar ik terecht kan met deze vraag? Zodat ik duidelijkheid heb.

Alvast bedankt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Zorgverzekering kind

Ongelezen bericht door Brahms »

Over welke verzekeringsmaatschappij hebben we het hier, en nog belangrijker, wat staat er in de voorwaarden.
Immers daarin staat het altijd allemaal te lezen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorgverzekering kind

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De verzekeraar handelt hetzelfde als het grootste deel van de andere verzekeraars: er wordt een zogenaamde wachttijd ingesteld. Dat houdt in dat je pas gebruik kan maken van de ( hogere) verzekering als je eerst een jaar “ voor niets” betaald hebt. O.a. Zilveren Kruis heeft dit voor het eerst in januari 2020 ( of al in 2019?) ingevoerd.
Ze mogen u natuurlijk niet een hogere verzekering berekenen als u daar geen opdracht voor heeft gegeven. Volgend jaar kunt u weer rekeningen vergoed krijgen, maar alleen rekeningen met behandeldatum 2021.
Er zijn nog enkele verzekeraars die dit niet zo doen. Ik dacht VGZ? Maar daar heeft u nu niets aan. Het enige wat u nu kan doen is de orthodontiebehandeling stopzetten en weer starten in 2021.
PS u heeft het over de verhoging van de tandverzekering. Dan gaat het zeker om Menzis? Bij veel andere zorgverzekeringen komt de vergoeding van de orthodontie bij een kind namelijk uit de gewone aanvullende verzekering.

Gesloten