LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering 2018

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb hier toch altijd een wat ambivalent gevoel bij. Ja, het is lekker dat de premies niet stijgen. Maar... het is wel een beetje een wassen neus. Onder de kostprijs werken kan alleen door in te teren op je reserves, en die zijn natuurlijk eindig. Straks komt de klap dubbel zo hard aan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:Uiterlijk zondag 12 november worden de premies van de zorgverzekeraars weer bekend gemaakt. De eerste berichten lijken gunstig. De verhoging van de premies zou mee kunnen vallen.
https://nos.nl/artikel/2202081-cz-houdt ... reken.html
Om de gemoederen tijdelijk in toom te houden krijgt een ieder nu maar even een koekje, maar wel van eigen deeg. :(
Dit is, naar mijn idee, mede ingegeven door de vraag om een 'Nationaal Zorgfonds' waar aardig veel Nederlanders "voor" blijken te zijn.
Door de aandacht daarvoor even te verleggen en hopen dat dit plan 'doodbloedt" gaan de verzekeraars nu een ietsie pietsie interen op de toch al veel te grote reserves om vervolgens in de komende jaren ongebreideld de premie te kunnen verhogen.
Het is dus niet zo "gunstig" als het lijkt, het is stilte voor de storm.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vrees idd ook dat in 2019 en het eigen risico en de premie alsnog flink omhoog gaat .
Of er wordt weer gesnoeid in de diverse vergoedingen....
Ze zijn toch niet gek? :?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact mijn idee Scontra.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

Ieder jaar verander ik van zorgverzekeraar. Volgend jaar overweeg ik om eens het eigen risico te verhogen naar 885 euro, dat levert een besparing van rond de 300 euro op de premie voor de basisverzekering. Van die 300 euro kan ik dan mooi een aanvullende tandarts verzekering nemen. Er zit een kroon aan te komen namelijk, naast de twee gebruikelijke controles en reiniging.

Het risico is natuurlijk dat er wel onverwachte kosten gaan komen die het eigen risico opeten. Die bedrag is in ieder geval apart geparkeerd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
Dit is, naar mijn idee, mede ingegeven door de vraag om een 'Nationaal Zorgfonds' waar aardig veel Nederlanders "voor" blijken te zijn.
Dat veel Nederlander voor lijken te zijn maakt het nog geen goed idee. Vraag de gemiddelde Nederlander naar de kosten van de zorg en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die weten hoe het zit. Als je bedenkt dat de verzekeringspremies ca. 25% van het totaal zijn, en dat de rest uit belastingen wordt betaald, is zo'n nationaal zorgfonds slechts een populistisch dingetje.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:Ik vrees idd ook dat in 2019 en het eigen risico en de premie alsnog flink omhoog gaat .
Of er wordt weer gesnoeid in de diverse vergoedingen....
Ze zijn toch niet gek? :?
Wat stel jij voor om de kosten voor de zorg te dekken?

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Jefdus »

renewouters schreef:
moederslink schreef:Ik vrees idd ook dat in 2019 en het eigen risico en de premie alsnog flink omhoog gaat .
Of er wordt weer gesnoeid in de diverse vergoedingen....
Ze zijn toch niet gek? :?
Wat stel jij voor om de kosten voor de zorg te dekken?
Kom op zeg, je kunt toch niet gaan verwachten dat mensen die klagen over de kosten van premies en eigen risico's zelf met een beter en goedkoper plan gaan komen? ;)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Miepje1 »

grun schreef:Ieder jaar verander ik van zorgverzekeraar. Volgend jaar overweeg ik om eens het eigen risico te verhogen naar 885 euro, dat levert een besparing van rond de 300 euro op de premie voor de basisverzekering. Van die 300 euro kan ik dan mooi een aanvullende tandarts verzekering nemen. Er zit een kroon aan te komen namelijk, naast de twee gebruikelijke controles en reiniging.

Het risico is natuurlijk dat er wel onverwachte kosten gaan komen die het eigen risico opeten. Die bedrag is in ieder geval apart geparkeerd.
Dat laatste moet je vooral doen. Ik had nooit wat. Tot ik in 2016 gierende last kreeg van mijn rug. Een rondje MRI later kon ik ruim 500 euro extra aftikken ;-(
Nu doe ik het niet meer en ik ben er blij mee want helaas werd ik afgelopen jaar een keer met de ambulance afgevoerd en ook dat ritje kwam voor eigen rekening (bijna 300 euro).

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

grun schreef:Ieder jaar verander ik van zorgverzekeraar. Volgend jaar overweeg ik om eens het eigen risico te verhogen naar 885 euro, dat levert een besparing van rond de 300 euro op de premie voor de basisverzekering. Van die 300 euro kan ik dan mooi een aanvullende tandarts verzekering nemen. Er zit een kroon aan te komen namelijk, naast de twee gebruikelijke controles en reiniging.

Het risico is natuurlijk dat er wel onverwachte kosten gaan komen die het eigen risico opeten. Die bedrag is in ieder geval apart geparkeerd.
Die tandartsverzekering kunt u beter vergeten en die tandartskosten voor eigen rekening nemen. Dan kunt u die opvoeren bij uw aangifte inkomstenbelasting en wellicht hebt u nog andere medische kosten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door thecure »

Jefdus schreef:
renewouters schreef:
moederslink schreef:Ik vrees idd ook dat in 2019 en het eigen risico en de premie alsnog flink omhoog gaat .
Of er wordt weer gesnoeid in de diverse vergoedingen....
Ze zijn toch niet gek? :?
Wat stel jij voor om de kosten voor de zorg te dekken?
Kom op zeg, je kunt toch niet gaan verwachten dat mensen die klagen over de kosten van premies en eigen risico's zelf met een beter en goedkoper plan gaan komen? ;)
Gewoon weer naar het ziekenfonds van vroeger. Dat was tenminste betaalbaar en geen eigen risico.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door mp2017 »

En een heel fijn topic, dat ieder jaar opnieuw te kop opsteekt.

De premies worden door de zorgverzekeraars bepaald en dan een topic openen , om voorbeelden te laten lezen, hoe het anders kan, verspilde energie!.
Ook, dit jaar weer op een doodlopend spoor terecht komt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:Die tandartsverzekering kunt u beter vergeten en die tandartskosten voor eigen rekening nemen. Dan kunt u die opvoeren bij uw aangifte inkomstenbelasting en wellicht hebt u nog andere medische kosten.
De drempel voor aftrek van zorgkosten via de inkomstenbelasting is dermate hoog dat ik daar bij lange na niet aankom.

Ik weet wel dat over het algemeen aanvullende verzekeringen voor de tandarts afgeraden wordt, omdat het eigenlijk weinig oplevert. Maar als ik het goed uitgerekend heb (aan de hand van de premies voor dit jaar, die voor volgend jaar zijn op dit moment nog niet bekend) zou ik toch een beetje voordeel kunnen halen. Een paar tientjes, geen honderden euro's.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Berteman »

Niemand kan in de toekomst kijken maar als je goed gebit hebt en gezond bent, dan zijn al die aanvullende verzekeringen, alleen nuttig om de winst van verzekeraar aan te vullen

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

grun schreef:
Lady1234 schreef:Die tandartsverzekering kunt u beter vergeten en die tandartskosten voor eigen rekening nemen. Dan kunt u die opvoeren bij uw aangifte inkomstenbelasting en wellicht hebt u nog andere medische kosten.
De drempel voor aftrek van zorgkosten via de inkomstenbelasting is dermate hoog dat ik daar bij lange na niet aankom.

Ik weet wel dat over het algemeen aanvullende verzekeringen voor de tandarts afgeraden wordt, omdat het eigenlijk weinig oplevert. Maar als ik het goed uitgerekend heb (aan de hand van de premies voor dit jaar, die voor volgend jaar zijn op dit moment nog niet bekend) zou ik toch een beetje voordeel kunnen halen. Een paar tientjes, geen honderden euro's.
Dan hebt u blijkbaar een flink inkomen dat die drempel zo hoog is en is het verder ook niet van belang.

stofzuigertje

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zondagavond voor 23.59 uur moeten de premie bedragen online te vinden zijn!

Maar de kans dat er enkele wachten en op laatste moment nog aanpassen?????
Wel wil ik U waarschuwen voor de Budget aanbieders van Basis Polis!
Die hebben nu alle reeds uit onderhandelde ziekenhuizen staan en soms komen er later nog aanvullingen op.
Dat betekend dat als ik een iets duurdere Budget kies op 13 november later de goedkoopste alsnog mijn plaatselijke ziekenhuis erbij doet!
Dus als je plaatselijke ziekenhuis er niet tussen zit en je een iets minder goedkope of reiskosten moet kiezen,
zou ik gewoon tot de Kerstdagen wachten tot de juiste keuze!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:Dan hebt u blijkbaar een flink inkomen dat die drempel zo hoog is en is het verder ook niet van belang.
Hoog inkomen? Welnee, ik heb gewoon een WIA uitkering. De drempel is 1,65% van het inkomen, plus het eigen risico van minimaal 385 euro. Alles wat onder het eigen risico valt, mag je immers niet aftrekken. Dan is de drempel al snel 600-700 euro, en je mag alleen het bedrag aftrekken wat daarboven komt.
stofzuigertje schreef:Dus als je plaatselijke ziekenhuis er niet tussen zit en je een iets minder goedkope of reiskosten moet kiezen,
zou ik gewoon tot de Kerstdagen wachten tot de juiste keuze!
Ja, of je wacht rustig tot januari. Als je wilt overstappen moet je voor 31 december de huidige verzekeraar opzeggen, daarna moet je voor 31 januari een nieuwe kiezen (die dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari geldig is).
Laatst gewijzigd door grun op 11 nov 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Als een tandartsverzekering van 300 euro een paar tientjes voordeliger is dan de kosten zelf dragen, dan zullen die kosten dus niet veel hoger zullen zijn dan zo'n 400 euro. Met een drempel van 1,65% van je inkomen, betekent dat dat je bij een bruto inkomen van bv 2.000 per maand (niet bepaald extreem hoog) al een drempel van 429 euro hebt. Dus dat de tandartskosten nog onder de drempel voor aftrek liggen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
Lady1234 schreef:Dan hebt u blijkbaar een flink inkomen dat die drempel zo hoog is en is het verder ook niet van belang.
Hoog inkomen? Welnee, ik heb gewoon een WIA uitkering. De drempel is 1,65% van het inkomen, plus het eigen risico van minimaal 385 euro. Alles wat onder het eigen risico valt, mag je immers niet aftrekken. Dan is de drempel al snel 600-700 euro, en je mag alleen het bedrag aftrekken wat daarboven komt.
Het eigen risico van 385 euro staat los van de drempel die je niet kan aftrekken. De nota van de tandartskosten kun je gewoon in zijn geheel aftrekken, samen met alle andere ziektekosten (vermits aftrekbaar), en daar haal je die drempel van af.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

@kweenie. Ik snap even niet hoe je aan 429 komt?
witte angora schreef:Het eigen risico van 385 euro staat los van de drempel die je niet kan aftrekken.
Op de site van de belasting staat "U mag zorgkosten niet aftrekken als die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen." Dat las ik als, eerst het eigen risico opgebruiken, maar dat heb ik dan verkeerd gedacht?

Gesloten