Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kweenie

Re: Zorgverzekeringen: we hebben het nog niet zo slecht in dit land...

Ongelezen bericht door kweenie » 30 dec 2018 13:22

Vergelijkingen met landen als Amerika zijn dus eigenlijk niet te maken. Het is daar duur om je te verzekeren omdat het niet verplicht is en dus geen solidariteitsprincipe.
Dat betekent toch niet dat je het niet zou kunnen vergelijken? Bij vergelijken kijk je nu juist haar de verschillen en dit is één van de zaken waarin het Nederlandse systeem afwijkt van het systeem in sommige andere landen. Ik ben er blij mee dat we het in Nederland zo goed hebben dat we een fatsoenlijk zorgstelsel er op na kunnen, en willen, houden. En dat we daarin zelf toch nog bepaalde eigen keuzes kunnen maken, zonder in eindeloze bureaucratische procedures verzeild te raken.

Al is het systeem in de Verenigde Staten natuurlijk wel extreem anders. Mede door de extreem hoge kosten van (procedures om) schadevergoedingen als de behandeling onsuccesvol is.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 30 dec 2018 14:57

@kweenie als je vergelijkt met andere landen moet je ook alles meenemen en niet alleen de prijs. Dat bedoel ik met moeilijk vergelijken. Iemand die gezond is en ook wel wat geld heeft (meestal hoogopgeleiden) zou bij geen verplichte ziektekostenverzekering wel eens beter af kunnen zijn (zeker als medische kosten ook aftrekbaar zijn) in Amerika bv. Hier in Nederland kun je bij een modaal inkomen beter ook niet aanvullend verzekeren bv. Premies kun je niet aftrekken namelijk. Kosten wel. (40 % meestal bij hoogopgeleiden met een bovenmodaal inkomen).

Vergelijken, ook van ziektekostenverzekeringen, is gewoon heel lastig omdat zoveel factoren meetellen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 dec 2018 17:44

@kees2850

Al eens nagegaan wat een open hart operatie kost? Of een niertransplantatie? De simpele dingen als een nieuwe knie of heup vergeten we dan maar.

En lagere inkomens hebben wel een lagere niet-aftrekbare norm.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 30 dec 2018 17:47

Vergelijken is inderdaad lastig. Maar een vergelijking tussen een systeem met een vorm van 'basisverzekering' die voor iedereen toegankelijk is en een systeem waarbij je bent overgeleverd bent aan de 'grillen van de markt' is in elk geval wel mogelijk.

Dan vind ik het prettig om te zien dat de huidige systematiek, waarbij iedereen voor de meest noodzakelijke dure zorg 'overal' terecht kan zonder medische screening, ook in de praktijk werkt.

En natuurlijk is iemand die gezond is duurder uit met een verzekering. Die is er nu ook juist voor als je een keer echt wat hebt. Dan kan het namelijk flink in de papieren lopen. Met een beetje pech ben je zonder verzekering een bedrag kwijt waarvoor je ook een huis had kunnen kopen. En als je iets chronisch krijgt, dan zou je ook niet meer zomaar bij een verzekeraar kunnen aankloppen als je je alsnog zou willen verzekeren. Zo was het immers in het verleden ook als je je particulier moest verzekeren: met een 'vlekje' was het niet echt makkelijk om van verzekeraar te wisselen en moest je blij zijn als je in het verleden een goede verzekering had afgesloten.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 30 dec 2018 18:14

@kweenie ik zou ook niet willen ruilen met veel andere landen en ben blij in Nederland geboren te zijn en te wonen. Maar ik heb best veel te maken (gehad) met ziekenhuizen en ziektekostenverzekeraar en dat is niet altijd een onverdeeld pretje kan ik je zeggen. Zo vrolijk en meewerkend is de gezondheidszorg nou ook weer niet in sommige situaties in Nederland.

Maar belangrijkste is dat Nederland een ziektekostenverzekering heeft gebaseerd op solidariteitsgedachte. En dat vind ik wel zo prettig

16again

Ongelezen bericht door 16again » 30 dec 2018 18:18

Lady1234 schreef:
30 dec 2018 17:44
@kees2850

Al eens nagegaan wat een open hart operatie kost? Of een niertransplantatie? De simpele dingen als een nieuwe knie of heup vergeten we dan maar.
Allemaal zaken uit de basisverzekering, en dus geen reden om aanvullende verzekering te nemen

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 30 dec 2018 18:23

Die reactie sloeg op het gedeelte waarin werd gesteld dat iemand bij geen verplichte ziektekostenverzekering wel eens beter af kunnen zijn. En dus niet over de aanvullende verzekering. Bij geen verplichte ziektekostenverzekering zou je zonder enige verzekering weliswaar de kosten kunnen aftrekken, maar als je een ton aan kosten hebt, dan hebben de meeste mensen er weinig aan dat die ton aftrekbaar is...

Of elke kleinigheid ook verplicht verzekerd zou moeten zijn is natuurlijk wel weer een vraag.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 31 dec 2018 13:55

euthanasie subsidie invoeren?

Als ik naar de kosten kijk lijkt me voor zieken die nog beperkte levenskansen heeft dit economisch rendabel!

Naast vele pijnlijke operaties en stress voor familie zou ik er geen bezwaar tegen hebben dr een leuk bedrag kregen om weg te geven of voor de uitvaart de zorg kosten te beperken.

Brand maar los, of mag ik nu echt de oven in van Crematorium?
Goedkopere zorg kan door slechtere zorg te geven of minder managers en overbodige zooi afschaffen.

Elders in Oost Europa zijn er landen die bij bepaalde leeftijd voor dure operaties om 50% zelf betalen vragen en dat is ook een manier..... want gepensioneerden zijn economisch zelden rendabel zeggen ze daar.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 31 dec 2018 14:49

Komkommertijd schreef:
31 dec 2018 13:55

Als ik naar de kosten kijk lijkt me voor zieken die nog beperkte levenskansen heeft dit economisch rendabel!

Naast vele pijnlijke operaties en stress voor familie zou ik er geen bezwaar tegen hebben dr een leuk bedrag kregen om weg te geven of voor de uitvaart de zorg kosten te beperken.

Goedkopere zorg kan door slechtere zorg te geven of minder managers en overbodige zooi afschaffen.

Elders in Oost Europa zijn er landen die bij bepaalde leeftijd voor dure operaties om 50% zelf betalen vragen en dat is ook een manier..... want gepensioneerden zijn economisch zelden rendabel zeggen ze daar.

Als ik jou was zou ik direkt subsidie aanvragen , voor je het weet is de subsidiepot leeg . :shock:

16again

Ongelezen bericht door 16again » 31 dec 2018 15:01

Komkommertijd schreef:
Je wordt vaak verketterd, maar op zich is deze denktrant niet zo raar.

Maar ik heb dan ook enkele jaren terug vroeg mijn tante meermaals horen vragen "mag ik al dood?"
Ze leeft inmiddels nog steeds, zwaar dement, herkent me niet meer.
De dierenarts is humaner !

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 31 dec 2018 16:43

Komkommertijd schreef:

Als het werkelijk zo simpel was, zou je dan niet denken dat politici over elkaar zouden vallen om het uit te voeren? Ik bedoel, dát zou pas scoren zijn, en daar doen ze alles voor.

Let's face it, elke grote organisatie heeft management nodig, dus ook ziekenhuizen. Er is een eindig aantal mensen wat je als leidinggevende kan managen, voor de vuist weg zo'n 20, afhankelijk van de branche etc. Geloven in dat soort luchtfietserij, dus een druk op een magische knop die zo'n complex verhaal even oplost brengt je niks, vraag maar aan de republikein stemmers in de VS. :wink:

Als mensen er voor willen kiezen hun nabestaanden of de maatschappij niet meer tot "last" te willen zijn, is dat hun goed recht, maar we zijn wat mij betreft nog een heel ver eind verwijderd van een prijs zetten op een mensenleven zoals ze oa in oost europa aan het doen zijn.

Plaats reactie