LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Bongerdstraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018 13:44

Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Bongerdstraat »

Sinds 2012 ben ik als zzp-er arbeidsongeschikt geraakt. Ik ontvang nu een AOV uitkering via Achmea. De uitkering loopt tot mijn 65e jaar. Inmiddels is de pensioenleeftijd verhoogd tot 67 en heb ik een inkomstengat van ruim 2 jaar. Ik weet dat dit onderwerp al eens besproken is in 2016 in jullie programma.
Toch zou ik het graag opnieuw onder de aandacht willen brengen, omdat ik zowel bij Achmea als bij de FNV-zelfstandigen nog geen oplossing heb gevonden. Achmea blijft bij het standpunt dat zij verzekerd hebben tot 65 jaar en dat de overbrugging van de overheid zou moeten komen. Ik kom echter niet voor de overbruggingsregeling in aanmerking om dat ik na april 1957 geboren ben.
Voor mijn gevoel is dit onderwerp stil komen te liggen, terwijl er nog steeds veel mensen zijn die tussen wal en schip dreigen te raken.
Zijn er meer mensen op dit forum die in vergelijkbare situatie zitten? En wat voor oplossingen hebben jullie hiervoor al dan niet gevonden of geprobeerd?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 feb 2018 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt een verzekering afgesloten die uitkeert tot 65 jaar. Niet tot de AOW-leeftijd. Dat is een van de voorwaarden die je afspreekt bij het afsluiten van de verzekering.

Dat je AOW leeftijd inmiddels gestegen is, betekent dat je inderdaad met een gat komt te zitten. Dat zul je op de een of andere manier moeten opvangen. Bijvoorbeeld uit spaargeld of door een groot deel van de huidige AOV uitkering op een spaarrekening te zetten. Of door je zelf opgebouwde pensioen eerder te laten ingaan.

Voor andere mensen is het een goede tip om voordat je ziek bent te kijken wat er als einddatum is afgesproken. En om te zien of een aan andere verzekering misschien handiger is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik herken dit probleem, weliswaar niet als ZZP'er. Wat betreft de einddatum van 65 jaar: vaak is een polis afgesloten in een redelijk ver verleden. De termen 'AOW datum' en '65 jaar' waren een geheel. De geest van de polis was verzekeren tot je pensioen.

Nu die 65 jaar als AOW datum voor velen uit beeld is geraakt blijft de AOV uitkeerder uitbetalen tot 65 jaar zoals overeengekomen in de polis.
De letter van de polis blijkt nu niet meer uitvoerbaar ten gevolge van overheidsmaatregelen.

Verzekeringsmaatschappijen zullen niet alsnog de verzekerde termijn oprekken vanwege het beleid van de overheid.
Er is geen oplossing vanuit de overheid of verzekeraars helaas.
Dat is heel erg zuur.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

De letter van de polis blijkt nu niet meer uitvoerbaar ten gevolge van overheidsmaatregelen.
Die polis is natuurlijk prima uitvoerbaar. Alleen is het resultaat daarvan een gat tussen 65 jaar en de AOW leeftijd de premiestelling was ook gebaseerd op een eindleeftijd van 65. Had je een hogere eindleeftijd willen hebben, of een leeftijd die met eventuele veranderingen in de AOW leeftijd zou meebewegen, dan zou de premie ook fors hoger zijn geweest. Of ze verzekerde uitkering lager.

Dit kun je nu zelf kunstmatig uitvoeren door elke maand bijvoorbeeld een kwart van het inkomen apart te zetten. Zo kun je zelf de uitkering van zes jaar over acht jaar uitspreiden. Maar misschien dat de ioaz ook nog een oplossing kan bieden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @kweenie, misschien was ik niet helemaal duidelijk: mijn eigen AOV heb ik afgesloten in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Tot de AOW leeftijd dus tot 65 jaar. Er was geen mogelijkheid om de verzekering door te laten lopen tot 67 jaar en 3 maanden, mijn huidige AOW leeftijd.
Want er was totaal geen sprake van een AOW leeftijd die hoger dan 65 jaar zou zijn.
Geen keuze dus.

Als dat bij de berichtschrijver ook het geval is -dat zou maar zo eens kunnen zijn- dan wordt hij/zij fors benadeeld door het recente overheidsbeleid.
Het punt waar het in zo'n geval om draait ligt dan geheel op het bordje van de overheid.

atlas1302

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

En dat allemaal om levensverwachtigingen, daar hadden ze in de jaren '80 en '90 nog nooit van gehoord. 65 jaar dan kon je jouw tas ophangen en gaan genieten als je nog gezond bent.

Straks gaan ze nog denken dat iedereen 100 jaar oud wordt, wat dan?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door yan »

ZZP heeft voor en nadelen,
nadeel is dat je allerlei voorzieningen zelf moet regelen: en dat is dus helaas niet helemaal juist gedaan.

Kom je zodra je uitkering stopt niet in aanmerking voor bijstand?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

atlas1302 schreef:En dat allemaal om levensverwachtigingen, daar hadden ze in de jaren '80 en '90 nog nooit van gehoord. 65 jaar dan kon je jouw tas ophangen en gaan genieten als je nog gezond bent.
Dat de levensverwachting zou stijgen was al lang bekend. Sterker nog, het was bij de invoering van de AOW al bekend dat de AOW leeftijd zou moeten opschuiven. Maar dankzij de toenemende welvaart (en het Groningse gas) was de noodzaak om de AOW leeftijd op te schuiven lang ondergesneeuwd.

Bongerdstraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018 13:44

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Bongerdstraat »

Zoals Klaas Jan al meldde was het in de tijd dat ik mijn AOV afsloot nog niet mogelijk om tot na mijn 65e te verzekeren. Verzekeraars hebben dit nu wel aangepast naar de pensioengerechtigde leeftijd, maar voor de mensen die reeds arbeidsongeschikt zijn is het niet meer mogelijk om bij te verzekeren tot 67 jaar. Immers, een brandend huis gaan ze niet verzekeren.
De overheid heeft bij het omhoog schroeven van de pensioenleeftijd (wat ik op zich een prima zaak vind) niet goed berekend dat er een groep zelfstandigen in de knoei gekomen is. En daar gaat het mij dus om. Ik vind het prima dat zelfstandigen eigen risico moeten dragen. Echter dat had ik ook goed geregeld, beter kon het niet. Ik heb een eigen huis, waardoor ik niet zomaar in de bijstand kom.
Geld opzij zetten etc. wil ik best doen. Ik wil alleen graag onderzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn of komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan bij de SVB niet vinden dat je voor de overbruggingsregeling geboren moet zijn voor april 1957. Volgens mij zou je met een particuliere arbeidsongeschiktheidsuitkering van voor 2013 toch gewoon in aanmerking moeten komen voor de overbruggingsregeling? Of kijk ik ergens overheen? Die regeling is nu juist bedacht om in situaties zoals deze en oplossing te bieden.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:Ik kan bij de SVB niet vinden dat je voor de overbruggingsregeling geboren moet zijn voor april 1957. Volgens mij zou je met een particuliere arbeidsongeschiktheidsuitkering van voor 2013 toch gewoon in aanmerking moeten komen voor de overbruggingsregeling? Of kijk ik ergens overheen? Die regeling is nu juist bedacht om in situaties zoals deze en oplossing te bieden.


Resultaat

U bent geboren na 31 december 1957. U krijgt daarom geen overbruggingsuitkering.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Bongerdstraat, ik vreesde al dat dat het geval was. U hebt uw AOV keurig geregeld maar de overheid gooit roet in het eten. En niet zo'n beetje ook. Voor zover mijn kennis reikt zijn er geen compenserende maatregelen vanuit de overheid. Dat geldt voor u en vele van uw collega ZZP'ers en ook grotendeels voor mensen die in loondienst waren en een AOV in een verder verleden afsloten. Snoeihard oneerlijk overheidsbeleid.
Ik heb met u te doen en ik hoop dat u in de twee jaar zonder inkomen toch een weg kunt vinden om de touwtjes aan elkaar te knopen. Sterkte en succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:Resultaat

U bent geboren na 31 december 1957. U krijgt daarom geen overbruggingsuitkering.
Ah, TS haar het over april, vandaar de verwarring.

Dat er een grens aan de overbruggingsregeling zit is begrijpelijk, anders zou het geen tijdelijke overbruggingsregeling zijn... Ik kan mij goed voorstellen dat de gedachte is geweest dat voor mensen die in 2023 of later 65 jaar worden er voldoende tijd was om maatregelen te treffen. Er was voor hun namelijk al tien jaar voor die tijd bekend dat de AOW-leeftijd hoger zou worden. Dan is er dus minstens tien jaar de tijd om maatregelen te nemen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hèt punt waar het om draait is dit: @ Bongerdstraat zat al in de uitkerende fase van de AOV voordat de overheid besloot om in 2012 de AOW leeftijd te verhogen. Tijdens die uitkerende fase valt er natuurlijk niets meer te veranderen aan de polisvoorwaarden.
Op welk moment tussen pak 'm beet 1956 (invoer AOW) en 1995 (afsluiten AOV) had hij dan in z'n glazen bol moeten zien dat ie maatregelen moest gaan treffen?! En welke dan want verzekeren verder dan 65 jaar was toen helemaal niet mogelijk.

Makkelijk gezegd hoor dat hij het niet goed heeft gedaan maar dat gaat natuurlijk niet op. Hij heeft z'n zaakjes prima geregeld. Op tijd een AOV afgesloten als ZZP'er en daar zeer forse premies voor betaald. Menig ZZP'er heeft helemaal niks geregeld vanwege de hoogte van die premies.

Nogmaals, de overheid laat deze groep keihard in de steek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zegt niemand dat TS het niet goed heeft gedaan. Het is alleen zo dat de overheid vindt dat zo'n overgangsregeling niet oneindig lang door kan lopen. Je moet ergens een grens leggen, anders heb je, bijvoorbeeld, nog mensen die nu dertig jaar zijn en nog 35 jaar een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben, waarvoor je nog 35 jaar zo'n overbruggingsregeling in de lucht zou moeten houden. Lijkt mij niet echt realistisch.

Daar kun je van vinden wat je wilt, maar er zijn op zijn minst redelijke argumenten te bedenken dat mensen voor wie de AOV uitkering nog tien jaar of langer duurt wel enige tijd hebben om linksom of rechtsom maatregelen te nemen. En dat het dus niet onredelijk is dat de overheid daar dan de grens legt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

In 10 jaar tijd even een inkomen van 2 jaar en 3 maanden bij elkaar sparen? Terwijl je al te maken hebt met een forse inkomensterugval?
Dat noem ik nou onrealistisch.
De overheid is ook in staat om oude regels rond hypotheekrenteaftrek decennia lang in de lucht te houden. Dat is blijkbaar wel realistisch want het gebeurt.
Het punt is: de overheid verandert de spelregels en de AOV'er mag de problemen oplossen.
Dank voor de gevoerde discussie.

Bongerdstraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018 13:44

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Bongerdstraat »

Dit klopt helemaal. Ik heb geen topuitkering waar ik nog een paar jaar inkomen mee kan sparen.
De FNV Zelfstandigen is al in overleg met de overheid om ook voor deze groep een regeling te treffen. Echter....tot nu toe had dit geen prioriteit in de politiek. Men heeft bij het verhogen van de AOW leeftijd deze groep zelfstandigen over het hoofd gezien.
Overigens ben ik geen "hij" maar een "zij".

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door vroem »

hoe oud ben je nu? als 6 jaar volledig arbeidsongeschikt is niet niks. en hoeveel jaar nog te gaan? van dat laatste hangt het erg af wat de mogelijkheden zijn op een of andere manier het gat te dichten. Mijn AOV heeft aanbod gedaan destijds om dit gat op te vangen. Heb besloten er niets mee te doen want het premiebedrag is dusdanig dat alleen al dat een behoorlijke lastenverlichting geeft.

Bongerdstraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2018 13:44

Re: Inkomensgat tussen AOV en pensioen

Ongelezen bericht door Bongerdstraat »

Ik ben nu 59. Ik heb nog 6 jaar om te "sparen".

Gesloten