Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door Radar »

Websites zoals TransFirm en Oozo publiceren zomaar de adresgegevens van zzp'ers online, die ze automatisch uit het KvK-register halen. Sterker nog, als je verhuist passen deze websites je adresgegevens automatisch aan.

Heb jij dit als zzp'er ook meegemaakt? Heb je er vervelende gevolgen van ondervonden? En heb je contact gezocht met zo'n website om je gegevens te verwijderen?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik reageer even om het topic van fred1001 weer bovenaan te krijgen (IDM finance/hoist perikelen).

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik snap t probleem niet. Als zzp er ben je toch blij met gratis naamsvermeldingen? je bent ondernemer en moet toch ergens klanten vandaan krijgen denk ik?
Alle info bij KvK is ook openbaar.

rwolters
Berichten: 1480
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door rwolters »

Het probleem is dat van zzpers vaak prive gegevens worden gepubliceerd. Huisadres bijvoorbeeld. Aan de andere kant, we lezen hier, maar ook op andere consumentenfora, dat je altijd KvK gegevens moet checken. Als daar dan relevante informatie is afgeschermd zou ik als klant niet in zee gaan met die persoon. Ook zakelijk zou ik twijfelen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
06 nov 2022 10:49
Alle info bij KvK is ook openbaar.
Zeker niet. Er is een heleboel juist niet openbaar.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door PGros »

de adresgegevens van zzp'ers online, die ze automatisch uit het KvK-register halen
Dit noem je niet openbaar? Als de een het kan, kan iedereen dat.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als het bedrijf van die ZZP-er op zijn privé adres gevestigd is, is dat nogal logisch.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
06 nov 2022 10:49
ik snap t probleem niet. Als zzp er ben je toch blij met gratis naamsvermeldingen?
de AVG wordt met voeten getreden: Die commerciële sites verwerken ongevraagd persoonsgegevens zonder grondslag.
De KvK heeft die grondslag wel.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
06 nov 2022 22:51
de adresgegevens van zzp'ers online, die ze automatisch uit het KvK-register halen
Dit noem je niet openbaar? Als de een het kan, kan iedereen dat.
Natuurlijk niet. De niet-openbare gegevens zijn natuurlijk juist de gegevens die niet automatisch uit het register worden gehaald.
16again schreef:
06 nov 2022 23:35
criticus2 schreef:
06 nov 2022 10:49
ik snap t probleem niet. Als zzp er ben je toch blij met gratis naamsvermeldingen?
de AVG wordt met voeten getreden: Die commerciële sites verwerken ongevraagd persoonsgegevens zonder grondslag.
Precies. Een eigen commercieel belang is natuurlijk geen grondslag.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door taxikemperman »

criticus2 schreef:
06 nov 2022 10:49
ik snap t probleem niet. Als zzp er ben je toch blij met gratis naamsvermeldingen? je bent ondernemer en moet toch ergens klanten vandaan krijgen denk ik?
Alle info bij KvK is ook openbaar.
Ik ben ZZP-er en werk als taxichauffeur in Amsterdam.
Ik woon in Flevoland en heb er absoluut geen zin in dat mensen mij thuis bellen voor een ritje in Almere of Lelystad of dat ze voor de deur staan of ik een taxi kan regelen.
En dit geldt ook voor bijvoorbeeld fysiotherapeuten en andere beroepen

Johanette
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2022 12:29

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door Johanette »

Als je je bedrijf ren geleden beëindigd hebt, kunnen je privé gegevens niet afgeschermd worden door de KvK, als die daarvoor wel op toegankelijk stonden (wat jaren geleden altijd het geval was).
De KvK stelt het helaas niet mogelijk om voor opgeheven bedrijven wijzigingen te doen. Dus staan je persoonlijke gegevens blijkbaar voor eeuwig op internet.
De tips van Radar om bedrijven aan te schrijven om je gegevens te verwijderen, lukt bij sommige bedrijven wel bij anderen niet, b.v. OpenCorporates. Zij stellen doodleuk, dat wat via openbare registers verkregen is, ook toegankelijk moet blijven.

HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Commerciële sites publiceren ongevraagd adresgegevens van zzp'ers

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Johanette schreef:
29 dec 2022 14:39
Als je je bedrijf ren geleden beëindigd hebt, kunnen je privé gegevens niet afgeschermd worden door de KvK, als die daarvoor wel op toegankelijk stonden (wat jaren geleden altijd het geval was).
De KvK stelt het helaas niet mogelijk om voor opgeheven bedrijven wijzigingen te doen. Dus staan je persoonlijke gegevens blijkbaar voor eeuwig op internet.
De tips van Radar om bedrijven aan te schrijven om je gegevens te verwijderen, lukt bij sommige bedrijven wel bij anderen niet, b.v. OpenCorporates. Zij stellen doodleuk, dat wat via openbare registers verkregen is, ook toegankelijk moet blijven.
Heel vreemd, de regeling is nou juist veranderd om privacyredenen, en als je daarvoor al als zzp-er te vinden was met huisadres, dan wordt dit niet afgeschermd ? Heel raar, een weeffout bij de aanpassing van de regeling.

Plaats reactie