Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Radar »

Ben jij weleens ongewenst een contract aangesmeerd via de telefoon? Sinds 1 juli zijn de regels voor telemarketing aangescherpt, maar nog niet alle bedrijven houden zich hieraan. Na een vaag telefoontje kreeg een zzp'er opeens een fikse rekening op de mat. Heb jij weleens een soortgelijke situatie meegemaakt?

Wij zochten het uit. Je kunt de uitzending van maandag 13 september hier terugkijken:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... t-zo-nauw/

Yvonne Betting
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2021 20:48

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Yvonne Betting »

Graag wil ik melden dat deze ongewenste verkoop ook wordt gedaan door de nationaleonderwijsgids.nl

Ik word jaarlijks gebeld door hun mensen, met de vraag over mijn vermelding in de gids, of ik die wil verlengen. Dit terwijl we nooit toestemming hebben gegeven voor deze vermelding! En als we dan niet de uitegbreide vermelding willen, is men 'coulant' door ons de eenvoudige vermedling aan te bieden.

Afgelopen jaren was is op 3 scholen directeur, alle drie de keren wisten ze me begin schooljaar te vinden....

Groet,
Yvonne Betting

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Yvonne Betting schreef:
13 sep 2021 21:01
Afgelopen jaren was is op 3 scholen directeur, alle drie de keren wisten ze me begin schooljaar te vinden....
Voor ondernemers gelden andere regels dan voor consumenten. Het "Bel mij wel" register is voor natuurlijke personen (consument, ZZP'er, VOF, Maatschap). Een school valt daar niet onder en mag dus nog steeds gewoon gebeld worden.

ashejoma
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2021 08:08

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door ashejoma »

Ook ik herken dat. Scholen worden lastig gevallen door bedrijven die vermeldingen in gemeentegidsen verkopen. Betekent het antwoord op de opmerking van Yvonne, dat de acquisitie fraude niet geldt voor dit soort verkoop gevallen? Dat dit soort bedrijven nog steeds met bandje en mail je een 1-jarig contract kunnen "verkopen".?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een half uurtje geleden ben ik gebeld door RADAR+ (072 750 69 32), om me een aanbod te doen voor dit tijdschrift. Vorige week kreeg ik al een mail hierover: een aanbod "omdat ik abonnee geweest" zou zijn.... wat niet waar is (en ik heb aangeklikt dat ik uitgeschreven wil worden van deze mailinglist).
Schandalig dat RADAR misbruik maakt van de gegevens, d.w.z. deze laat gebruiken voor telemarketing.
Twee weken geleden vragen jullie op dit forum of we hier ervaring mee hebben terwijl RADAR zich zelf schuldig maakt aan deze praktijken.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ze hebben wel gevoel voor humor bij Radar :lol:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Radar heeft ook een magazine.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jose2501 schreef:
01 okt 2021 17:53
Lady1234 schreef:
01 okt 2021 17:46
Radar heeft ook een magazine.
En zij bellen mensen voor een vermelding in dat magazine?

Nou nou. 🤮
Natuurlijk niet, maar of je een abonnement wil op dat blad. 😡

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ja, heel teleurstellend dat RADAR+ zich ook inlaat met ongewenste telefonische marketing. Het tijdschrift RADAR+ zal wel "geheel onafhankelijk" zijn van RADAR van AvroTros die juist strijdt tegen deze onwettige praktijken.
Maar ook dan ongelofelijk dat dit plaatsvindt, met dezelfde naam.

ingeborgb93
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2022 13:49

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door ingeborgb93 »

Bedrijfopzoeker.nl gaat hier gewoon mee door.
Ik heb in maart hun aan de telefoon gehad en ze sturen gewoon facturen herinneringen en aanmaningen. Ze hebben er een incassobureau opgezet.
Telefonisch en via de mail krijg je geen contact met Bedrijfopzoeker zelf

Antko
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2022 13:57

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Antko »

Na bedrijfopzoeker.nl blijkt nu het bedrijf Zoek-uw-bedrijf.nl de wet niet zo nauw te nemen. (zelfde partij??)
Mijn vrouw heeft sinds kort een eigen sportmassage praktijk en wordt in mei 2022 onverwachts gebeld door zoek-uw-bedrijf.nl uit Oostvoorne voor een naamsvermelding in hun online bedrijvengids. Er vindt een overrompelend telefoongesprek van anderhalve minuut plaats en ze krijgt vervolgens een dikke rekening van 544,50 euro op de deurmat. zoek-uw-bedrijf.nl maakt zich schuldig aan acquisitiefraude en ze overtreden de wettelijke regels voor telemarketing. Melding gedaan bij de ACM maar wie stopt deze partij? Groet Marcel.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wie dit stopt? Uw vrouw had het gestopt met de woorden: Geen belangstelling goedendag.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door riddert »

Antko schreef:
24 mei 2022 14:09
Er vindt een overrompelend telefoongesprek van anderhalve minuut plaats en ze krijgt vervolgens een dikke rekening van 544,50 euro op de deurmat.

Melding gedaan bij de ACM maar wie stopt deze partij? Groet Marcel.
Hallo Marcel,

Uw vrouw heeft niet zomaar een rekening gekregen, ze heeft iets gekocht bij de firma. Advertentieruimte, naamsvermelding oid.

Maar ze moet er wel mee ophouden om 'ja' te zeggen bij een telefonisch verkoopgesprek. Deze rekening valt wel mee, maar als ze dit vaker doet dan kan ze er niet tegenop masseren om de rekeningen betaald te krijgen.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Niet betalen, niet toegeven aan incassobureau en laat ze het maar voor de rechter brengen. Van bedrijven wordt geacht dat ze weten waar ze zich aan verbinden en is er minder bescherming als voor consumenten, maar een goede kans dat een rechter een beginnende zzp'er het voordeel gunt en deze boeven, als ze het al voor de rechter brengen er niet mee weg laten komen.
Melding ACM is leuk, maar heeft geen effect, dit gilde opereert al zo lang als de weg naar Rome is.

En verder bij dit soort gasten inderdaad: NEE NEE NEE KLIK

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien het een particuliere koop is kan ze contact opnemen met www.juridischloket.nl of haar rechtsbijstandverzekering. Bij zakelijke aankoop kan ze het beste contact opnemen met haar zakelijke rechtsbijstandverzekering.

Of hier sprake is van een rechtsgeldig verkoopovereenkomst kan ik niet beoordelen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@seinhuis

Wat moet je als particulier met een vermelding in een bedrijvengids? Er is een sportmassagepraktijk.

Antko
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2022 13:57

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Antko »

Na overleg met mijn Interpolis rechtsbijstandverzekering kreeg ik het advies om toch maar te betalen. (Extra service van Interpolis want alleen als consument wordt je hiermee geholpen...) De kosten/eigenrisico voor het aanspannen van een zaak bleek vergelijkbaar met ook het risico dat we de zaak zouden verliezen. In de topic wordt gemeld dat kleine ondernemers ook als consumenten worden aangemerkt en dat blijkt dus volgens de jurist van Interpolis niet juist. >>>> Dus heb je je net ingeschreven bij de KvK kijk dan uit voor deze bedrijven.<<<< KvK zou m.i. de persoonsgegevens van kleine zelfstandigen moeten afschermen of ondernemers moeten wijzen op dit soort criminele praktijken!!

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Nope, ik ben nog nooit gebeld voor dat soort onzin. Mijn nummer, welke ik toch al zo'n twintig jaar heb, is nog steeds niet bekend bij dat soort instanties.

:D

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Antko schreef:
15 aug 2022 10:05
>>>> Dus heb je je net ingeschreven bij de KvK kijk dan uit voor deze bedrijven.<<<< KvK zou m.i. de persoonsgegevens van kleine zelfstandigen moeten afschermen of ondernemers moeten wijzen op dit soort criminele praktijken!!
Volgens mij kun je op het inschrijfformulier aangeven dat je niet wilt dat je gegevens door het KVK aan andere bedrijven doorgegeven worden (verkocht)
Misschien kun je dit achteraf ook nog doorgeven. KVK even bellen dus.

Sander66
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2023 16:02

Re: Ervaring met ongewenste verkoop aan de telefoon?

Ongelezen bericht door Sander66 »

PaRo Media B.V. blijft doorgaan met acquisitiefraude, zoals Radar al heeft besproken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... t-zo-nauw/

De oprichter is Martinus van Leeuwen met enig aandeelhouder Pascal Keizer. Ze openen iedere keer handelsnamen met sites en sluiten die weer.

Ik heb nu een Trustpilot geopend voor PaRo Media, dan kan die goed vindbaar worden in Google. Iedereen graag hun review plaatsen zodat mensen gewaarschuwd worden: https://nl.trustpilot.com/review/paromedia.nl

Uiteindelijk heb ik de stappen van Radar opgevolgd namelijk het vragen van een creditnota in geval ze een incasso inschakelen. Ze mogen niet koud bellen sinds de nieuwe wetgeving van juli 2021 maar doen dat toch. Dat je akkoord bent gegaan aan de telefoon is niet geldig, er moet daarna nog een overeenkomst worden getekend. De factuur die je krijgt is dus sowieso nietig. Vraag naar een creditnota zodat je geen incassobureau achter je aan krijgt.

Plaats reactie