LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Leo The Emperor schreef:Okee, dan zou ik even met de belastingsdienst bellen om dit helder te krijgen, succes
Zeker, was ik al van plan maar helaas is het weekend. Bedankt!

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Lady1234 schreef:Waarom neemt u niet even contact op met de belastingdienst?
omdat het weekend is

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Student90 »

Jammer dat jij mijn vraag niet beantwoord. Ik ga ervan uit dat er dus niks geregeld is in de overeenkomst van opdracht.

Heb jij de site van de Belastingdienst al bezocht? Heb jij de modelovereenkomst waar jij gebruik van wilt maken überhaupt gelezen? Daar staat namelijk duidelijk dat de opt-out middels een overeenkomst (tweezijdig) geregeld moet worden. Daarvoor mag je de modelovereenkomst gebruiken, maar je mag het ook bijv. opnemen in de overeenkomst van opdracht. Het slechts op de factuur (achteraf) vermelden is onvoldoende.

Zoals het er nu naar uitziet val jij juist wel onder de artiestenregeling.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Student90 »

tjenka90 schreef:Daarna is de opdrachtgever ook nog eens akkoord gegaan met het werken volgens de overeenkomst, nadat ik hem erop wees dat de VAR niet meer bestaat
Om misverstanden te voorkomen, ik neem aan dat je bedoelt "werken volgens de modelovereenkomst". Dit lijkt in strijd met de OP, maar goed. Hoe is de opdrachtgever akkoord gegaan?

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Student90 schreef:Jammer dat jij mijn vraag niet beantwoord. Ik ga ervan uit dat er dus niks geregeld is in de overeenkomst van opdracht.

Heb jij de site van de Belastingdienst al bezocht? Heb jij de modelovereenkomst waar jij gebruik van wilt maken überhaupt gelezen? Daar staat namelijk duidelijk dat de opt-out middels een overeenkomst (tweezijdig) geregeld moet worden. Daarvoor mag je de modelovereenkomst gebruiken, maar je mag het ook bijv. opnemen in de overeenkomst van opdracht. Het slechts op de factuur (achteraf) vermelden is onvoldoende.

Zoals het er nu naar uitziet val jij juist wel onder de artiestenregeling.
Excuus, dat was niet met opzet. Er is in dit geval geen sprake van opt out, bij een opt out gaat het om tarieven van boven de 75 euro per uur. Ik heb de modelovereenkomst doorgenomen en heel veel sites gecheckt, inclusief de site van de belastingdienst, rijksoverheid, kvk etc... Dus ik heb me heel goed ingelezen voordat ik überhaupt overwoog om mijn vraag op dit forum te plaatsen. Ik wou checken of ik misschien toch iets over het hoofd heb gezien
Laatst gewijzigd door tjenka90 op 18 feb 2018 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Student90 schreef:
tjenka90 schreef:Daarna is de opdrachtgever ook nog eens akkoord gegaan met het werken volgens de overeenkomst, nadat ik hem erop wees dat de VAR niet meer bestaat
Om misverstanden te voorkomen, ik neem aan dat je bedoelt "werken volgens de modelovereenkomst". Dit lijkt in strijd met de OP, maar goed. Hoe is de opdrachtgever akkoord gegaan?
Hij is uiteindelijk akkoord gegaan met deze manier van werken. Dwz het verwijzen naar de modelovereenkomst in de factuur van mijn kant (staat zwart op wit). Pas daarna heb ik de factuur gestuurd, om er eerst zeker van te zijn dat we het er allebei over eens zijn.

Later heeft hij telefonisch aangegeven het gewoon op deze manier te doen, maar het zal nog blijken of hij inderdaad de factuur netjes op tijd overmaakt.

Edit: het gesprek via de telefoon is trouwens ook nog eens opgenomen

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Student90 »

tjenka90 schreef:
Student90 schreef:Jammer dat jij mijn vraag niet beantwoord. Ik ga ervan uit dat er dus niks geregeld is in de overeenkomst van opdracht.

Heb jij de site van de Belastingdienst al bezocht? Heb jij de modelovereenkomst waar jij gebruik van wilt maken überhaupt gelezen? Daar staat namelijk duidelijk dat de opt-out middels een overeenkomst (tweezijdig) geregeld moet worden. Daarvoor mag je de modelovereenkomst gebruiken, maar je mag het ook bijv. opnemen in de overeenkomst van opdracht. Het slechts op de factuur (achteraf) vermelden is onvoldoende.

Zoals het er nu naar uitziet val jij juist wel onder de artiestenregeling.
Excuus, dat was niet met opzet. Er is in dit geval geen sprake van opt out, bij een opt out gaat het om tarieven van boven de 75 euro per uur. Ik heb de modelovereenkomst doorgenomen en heel veel sites gecheckt, inclusief de site van de belastingdienst, rijksoverheid, kvk etc... Dus ik heb me heel goed ingelezen voordat ik überhaupt overwoog om mijn vraag op dit forum te plaatsen. Ik wou checken of ik misschien toch iets over het hoofd heb gezien
Excuus aanvaard.

Als je niet in dienst bent bij de opdrachtgever (in dat geval werkgever), val je onder de artiestenregeling. Jij wilt via de modelovereenkomst bewerkstelligen dat jij niet onder de artiestenregeling valt = opt-out*. Er is geen minimumtarief nodig om gebruik te kunnen maken van de modelovereenkomst.

Wat wel nodig is, is dat de opdrachtgever en jij in een schriftelijke overeenkomst opnemen dat jullie de artiestenregeling niet toe gaan passen. Dat kun je nog steeds afspreken, zolang de betaling nog niet plaatsvindt.

*de Belastingdienst (e.a.) spreekt van "opting-out". Excuses als ik door mijn terminologie enig verwarring heb veroorzaakt.

P.s. ik wil het niet ingewikkeld maken, maar de €75,- minimumgrens voor een opt-out gaat over een nieuwe regeling, waarbij de wet DBA (huidige regeling) wordt afgeschaft.
Laatst gewijzigd door Student90 op 18 feb 2018 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Student90 schreef:
tjenka90 schreef:
Student90 schreef:Jammer dat jij mijn vraag niet beantwoord. Ik ga ervan uit dat er dus niks geregeld is in de overeenkomst van opdracht.

Heb jij de site van de Belastingdienst al bezocht? Heb jij de modelovereenkomst waar jij gebruik van wilt maken überhaupt gelezen? Daar staat namelijk duidelijk dat de opt-out middels een overeenkomst (tweezijdig) geregeld moet worden. Daarvoor mag je de modelovereenkomst gebruiken, maar je mag het ook bijv. opnemen in de overeenkomst van opdracht. Het slechts op de factuur (achteraf) vermelden is onvoldoende.

Zoals het er nu naar uitziet val jij juist wel onder de artiestenregeling.
Excuus, dat was niet met opzet. Er is in dit geval geen sprake van opt out, bij een opt out gaat het om tarieven van boven de 75 euro per uur. Ik heb de modelovereenkomst doorgenomen en heel veel sites gecheckt, inclusief de site van de belastingdienst, rijksoverheid, kvk etc... Dus ik heb me heel goed ingelezen voordat ik überhaupt overwoog om mijn vraag op dit forum te plaatsen. Ik wou checken of ik misschien toch iets over het hoofd heb gezien
Excuus aanvaard.

Als je niet in dienst bent bij de opdrachtgever (in dat geval werkgever), val je onder de artiestenregeling. Jij wilt via de modelovereenkomst bewerkstelligen dat jij niet onder de artiestenregeling valt = opt-out*. Er is geen minimumtarief nodig om gebruik te kunnen maken van de modelovereenkomst.

Wat wel nodig is, is dat de opdrachtgever en jij in een schriftelijke overeenkomst opnemen dat jullie de artiestenregeling niet toe gaan passen. Dat kun je nog steeds afspreken, zolang de betaling nog niet plaatsvindt.

*de Belastingdienst (e.a.) spreekt van "opting-out". Excuses als ik door mijn terminologie enig verwarring heb veroorzaakt.
Beste student, volgens mij klopt het niet helemaal wat je in je eerste zin beweert. Bij een artiestenregeling gaat het juist wel om een soort dienstbetrekking. Je bent als het ware in loondienst bij de opdrachtgever. Die moet op zijn beurt loonheffingen en premies betalen over mijn loon. Ik reken in dit geval BTW dus ik val zeer zeker niet onder de artiestenregeling. Ik ben ondernemer voor de BTW.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /artiesten

De modelovereenkomst is er inderdaad voor bedoeld om aan te geven dat ik niet onder deze regeling val en dat de opdrachtgever geen loonheffingen en premies hoeft af te staan. En zoals het er nu naar uitziet volstaat een verwijzing naar de modelovereenkomst in de factuur.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Student90 »

tjenka90 schreef:
Student90 schreef:
tjenka90 schreef: Excuus, dat was niet met opzet. Er is in dit geval geen sprake van opt out, bij een opt out gaat het om tarieven van boven de 75 euro per uur. Ik heb de modelovereenkomst doorgenomen en heel veel sites gecheckt, inclusief de site van de belastingdienst, rijksoverheid, kvk etc... Dus ik heb me heel goed ingelezen voordat ik überhaupt overwoog om mijn vraag op dit forum te plaatsen. Ik wou checken of ik misschien toch iets over het hoofd heb gezien
Excuus aanvaard.

Als je niet in dienst bent bij de opdrachtgever (in dat geval werkgever), val je onder de artiestenregeling. Jij wilt via de modelovereenkomst bewerkstelligen dat jij niet onder de artiestenregeling valt = opt-out*. Er is geen minimumtarief nodig om gebruik te kunnen maken van de modelovereenkomst.

Wat wel nodig is, is dat de opdrachtgever en jij in een schriftelijke overeenkomst opnemen dat jullie de artiestenregeling niet toe gaan passen. Dat kun je nog steeds afspreken, zolang de betaling nog niet plaatsvindt.

*de Belastingdienst (e.a.) spreekt van "opting-out". Excuses als ik door mijn terminologie enig verwarring heb veroorzaakt.
Beste student, volgens mij klopt het niet helemaal wat je in je eerste zin beweert. Bij een artiestenregeling gaat het juist wel om een soort dienstbetrekking. Je bent als het ware in loondienst bij de opdrachtgever. Die moet op zijn beurt loonheffingen en premies betalen over mijn loon. Ik reken in dit geval BTW dus ik val zeer zeker niet onder de artiestenregeling. Ik ben ondernemer voor de BTW.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /artiesten
Er zijn drie situaties mogelijk:
1. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft te kwalificeren als een arbeidsverhouding: dan ben jij werknemer en de opdrachtgever werkgever (ook al staat er op papier iets anders). De opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
2. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft niet te kwalificeren als een arbeidsverhouding; er is bestaat dus geen dienstbetrekking (verhouding is opdrachtgever-opdrachtnemer). De artiestenregeling geldt: de opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
3. Van punt 2 kan afgeweken worden door middel van een "opting-out"-overeenkomst. De opdrachtgever doet dan niet de afdrachten van de loonheffingen.

Sinds de wijziging in 2016 zijn dit de enige drie opties.

(overigens geef je in de OP aan dat je een bedrag excl. BTW rekent, dat lees ik al je brengt geen BTW in rekening; dat doet er voor de vraag of sprake is van een geldig "opting-out"-overeenkomst niet toe, maar ik vraag mij af of dat dan een type-fout is.)
tjenka90 schreef:De modelovereenkomst is er inderdaad voor bedoeld om aan te geven dat ik niet onder deze regeling val en dat de opdrachtgever geen loonheffingen en premies hoeft af te staan. En zoals het er nu naar uitziet volstaat een verwijzing naar de modelovereenkomst in de factuur.
Waar blijkt dit uit?
Laatst gewijzigd door Student90 op 18 feb 2018 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Student90 schreef: P.s. ik wil het niet ingewikkeld maken, maar de €75,- minimumgrens voor een opt-out gaat over een nieuwe regeling, waarbij de wet DBA (huidige regeling) wordt afgeschaft.
Ja, dat klopt, ik nam aan dat je daarnaar verwees. We zitten nu in de overgangsfase. De DBA wet is opgeschort tot in ieder geval 1 juli 2018, vanaf dan gaat de opdrachtgeversverklaring in. In de overgangsfase kan er nog steeds gebruik worden gemaakt van de modelovereenkomst.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... g-wet-dba/

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -juli-2018

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Student90 schreef: Er zijn drie situaties mogelijk:
1. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft te kwalificeren als een arbeidsverhouding: dan ben jij werknemer en de opdrachtgever werkgever (ook al staat er op papier iets anders). De opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
2. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft niet te kwalificeren als een arbeidsverhouding; er is bestaat dus geen dienstbetrekking (verhouding is opdrachtgever-opdrachtnemer). De artiestenregeling geldt: de opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
3. Van punt 2 kan afgeweken worden door middel van een "opting-out"-overeenkomst. De opdrachtnemer moet de afdrachten van de loonheffingen doen.

Sinds de wijziging in 2016 zijn dit de enige drie opties.

(overigens geef je in de OP aan dat je een bedrag excl. BTW rekent, dat lees ik al je brengt geen BTW in rekening; dat doet er voor de vraag of sprake is van een geldig "opting-out"-overeenkomst niet toe, maar ik vraag mij af of dat dan een type-fout is.)

Klopt, optie 2 dus, maar dat was volgens mij al duidelijk. Als men het heeft over ex BTW betekent het dat de BTW er nog bovenop komt. In mijn geval dus de gage PLUS 6% BTW. Het is dus geen typfout, maar een leesfout ben ik bang. Plus, jouw hele opting out verhaal gaat volgens mij over de relatie opdrachtgever(in dit geval de organisatie die de band heeft ingehuurd en opdrachtnemer (degene die mij heeft ingehuurd voor het optreden. In mijn geval ben ik werkzaam als individueel artiest
tjenka90 schreef:De modelovereenkomst is er inderdaad voor bedoeld om aan te geven dat ik niet onder deze regeling val en dat de opdrachtgever geen loonheffingen en premies hoeft af te staan. En zoals het er nu naar uitziet volstaat een verwijzing naar de modelovereenkomst in de factuur.
Waar blijkt dit uit?
Ik zou zeggen lees het hele topic eens goed door en check de links. Heeft geen zin om alles 2x te posten. Bedankt voor het meedenken, volgens mij heb ik zo genoeg informatie verzameld

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je reageert op tekst, dan kun je beter niet in het citaat van een ander schrijven, omdat je daarmee aangeeft dat de tekst door de ander is geschreven.

Als je een stukje tekst selecteerd en op quote drukt, dan krijg een citaat van een stukje. (Een integrale citaat is in strijd met auteursrecht, maar dat hier ter zijde.) En ook kun je natuurlijk als de quote tags kopieren en plakken en teksten verwijderen.

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

alfatrion schreef:Als je reageert op tekst, dan kun je beter niet in het citaat van een ander schrijven, omdat je daarmee aangeeft dat de tekst door de ander is geschreven.

Als je een stukje tekst selecteerd en op quote drukt, dan krijg een citaat van een stukje. (Een integrale citaat is in strijd met auteursrecht, maar dat hier ter zijde.) En ook kun je natuurlijk als de quote tags kopieren en plakken en teksten verwijderen.
weer wat geleerd, deze forum rookie wil je van harte bedanken

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Student90 »

tjenka90 schreef:
Student90 schreef: Er zijn drie situaties mogelijk:
1. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft te kwalificeren als een arbeidsverhouding: dan ben jij werknemer en de opdrachtgever werkgever (ook al staat er op papier iets anders). De opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
2. De verhouding tussen jou en de opdrachtgever heeft niet te kwalificeren als een arbeidsverhouding; er is bestaat dus geen dienstbetrekking (verhouding is opdrachtgever-opdrachtnemer). De artiestenregeling geldt: de opdrachtgever moet de afdrachten van de loonheffingen doen.
3. Van punt 2 kan afgeweken worden door middel van een "opting-out"-overeenkomst. De opdrachtgever doet dan niet de afdrachten van de loonheffingen.

Sinds de wijziging in 2016 zijn dit de enige drie opties.

(overigens geef je in de OP aan dat je een bedrag excl. BTW rekent, dat lees ik al je brengt geen BTW in rekening; dat doet er voor de vraag of sprake is van een geldig "opting-out"-overeenkomst niet toe, maar ik vraag mij af of dat dan een type-fout is.)
Klopt, optie 2 dus, maar dat was volgens mij al duidelijk.
Dit begrijp ik niet, ik dacht dat jij optie 3 wilde.
tjenka90 schreef:Als men het heeft over ex BTW betekent het dat de BTW er nog bovenop komt. In mijn geval dus de gage PLUS 6% BTW. Het is dus geen typfout, maar een leesfout ben ik bang.
Duidelijk, ik las dat inderdaad anders. Als jij het in rekening brengt, ga ik er namelijk van uit dat het aan jou betaald wordt (vervolgens draag jij dit weer af aan de Belastingdienst).

In dat geval heb jij gelijk en val je inderdaad niet onder de artiestenregeling. Dan rest niets anders dan dat er is sprake van een overeenkomst van opdracht, zonder enig poespas. In dat geval is "opting-out" niet eens relevant. (Voor mij was dit wel een leuke uitstapje naar het bestuursrecht, waaronder onderstaand "opting-out"-verhaal, maar daar kwam jij überhaupt niet voor; excuses).
tjenka90 schreef:Plus, jouw hele opting out verhaal gaat volgens mij over de relatie opdrachtgever(in dit geval de organisatie die de band heeft ingehuurd en opdrachtnemer (degene die mij heeft ingehuurd voor het optreden. In mijn geval ben ik werkzaam als individueel artiest
Nee, mijn "opting out"-verhaal* gaat over de relatie tussen jou en de opdrachtgever. Dat die opdrachtgever weer in opdracht van een ander werkt, doet er niet toe. Degene met wie jij een overeenkomst hebt gesloten is in jullie verhouding de opdrachtgever; althans jij hebt met iemand een overeenkomst gesloten, wat gelet op de informatie die je hebt gegeven kwalificeert als een overeenkomst van opdracht.

*lees: modelovereenkomst“OPTING-OUT” UIT DE ARTIESTENREGELING (voor optreden van een INDIVIDUELE ARTIEST)
tjenka90 schreef:De modelovereenkomst is er inderdaad voor bedoeld om aan te geven dat ik niet onder deze regeling val en dat de opdrachtgever geen loonheffingen en premies hoeft af te staan. En zoals het er nu naar uitziet volstaat een verwijzing naar de modelovereenkomst in de factuur.
Student90 schreef:Waar blijkt dit uit?
Ik zou zeggen lees het hele topic eens goed door en check de links. Heeft geen zin om alles 2x te posten. Bedankt voor het meedenken, volgens mij heb ik zo genoeg informatie verzameld
Jij geeft aan dat je twijfelt en bang bent dingen over het hoofd te zien. Wil je voor zekerheid gaan dan volg je de aanwijzingen van de Belastingdienst op tot de letter; oftewel een schriftelijke overeenkomst.

Maar goed, blijkbaar is de opdrachtgever nu wel bereid om jou bruto te betalen, dus niks aan de hand, lijkt mij.

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Factuur is inmiddels betaald.

Edit: Belastingdienst heeft mijn verhaal aan de telefoon nogmaals bevestigd.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Ik snap de verwarring wel, want vroeger moest bij de VAR ook altijd een kopie paspoort worden bijgevoegd. En nu er inderdaad deze regel op een factuur van een artiest geplaatst mag worden en er dan automatisch afgezien wordt van de artiestenregeling hoeft dat inderdaad ook niet meer. Als het om artiesten en de belastingdienst gaat is Dick Molenaar van All Arts dé expert. Ik vond op zijn website dit document (waar nadrukkelijk in staat dat er itt tot bij de VAR géén kopie paspoort meer nodig is). http://www.allarts.nl/filelib/file/leeu ... mpleet.pdf

Laat dit even aan uw opdrachtgever lezen. Ik geef les over dergelijke materie en het is ernstig hoeveel artiesten, maar ook podia en evenementen, eigenlijk niet weten hoe het werkt...

tjenka90
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 feb 2018 15:09

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door tjenka90 »

Redfloor schreef:Ik snap de verwarring wel, want vroeger moest bij de VAR ook altijd een kopie paspoort worden bijgevoegd. En nu er inderdaad deze regel op een factuur van een artiest geplaatst mag worden en er dan automatisch afgezien wordt van de artiestenregeling hoeft dat inderdaad ook niet meer. Als het om artiesten en de belastingdienst gaat is Dick Molenaar van All Arts dé expert. Ik vond op zijn website dit document (waar nadrukkelijk in staat dat er itt tot bij de VAR géén kopie paspoort meer nodig is). http://www.allarts.nl/filelib/file/leeu ... mpleet.pdf

Laat dit even aan uw opdrachtgever lezen. Ik geef les over dergelijke materie en het is ernstig hoeveel artiesten, maar ook podia en evenementen, eigenlijk niet weten hoe het werkt...
Ja, er is nogal wat verwarring over dit soort zaken. Ook omdat de DBA weer opgeschort is en vanaf 2020 weer een nieuwe regeling ingaat. De zogenaamde opdrachtegeversverklaring. In dit geval vrees ik dat deze meneer juist heel goed op de hoogte is van de gang van zaken en mij de das probeerde om te doen. Hij schijnt nogal een reputatie te hebben zou ik maar zeggen

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?

Ongelezen bericht door Redfloor »

Rode of gele lijst van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond? Dan uit de buurt blijven! Overigens verstandig om daar sowieso lid van te worden als artiest... Ook voor rechtsbijstand!

Gesloten