LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
RAJ070
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2018 09:28

Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door RAJ070 »

Goedemiddag,

14 dagen na het inschrijven bij de KvK, ben ik gecontacteerd door bedrijvenpagina.nl. Als groentje ben ik het gesprek aangegaan, waar ik eigenlijk direct had moeten ophangen. Zij boden aan een website voor mij te willen bouwen en ik vroeg of ik een overzicht kon ontvangen van het aanbod, voordat ik hierop in zou gaan. Dit overzicht nooit ontvangen en ben daarna tweemaal gebeld met de vraag wat voor tekst ik op mijn "website" zou willen hebben. Ik vertrouwde het al niet meer, zei nadrukkelijk dat ik niet inging op het aanbod en dat ik niet meer gebeld wilde worden.

Enkele weken later zie ik mijn privegegevens op hun website en ligt er een factuur op de mat. Het bedrag komt niet overeen met wat er is aangeboden tijdens het telefoongesprek en er is ongewenst een "website" aangemaakt. Zij noemen het een website, terwijl het slechts een slechte verwijzing is naar mijn gegevens die tevens bij de KvK staan. Heb een verweer opgestuurd, waar ik geen reactie op heb gehad. Daarna ben ik ruim 100 keer gebeld, heb ik mailtjes en berichtjes ontvangen waarin zij stellen dat ik dien te betalen. Tevens hebben ze al een incassobureau ingeschakeld en dreigen ze sinds vandaag (24-04-2018) met een dagvaarding.

Zowel op de radio, als op het nieuws heb ik gehoord dat veel startende ZZP'ers hierdoor gedupeerd worden en dat er eigenlijk weinig aan gedaan kan worden, behalve brieven opsturen. Heeft iemand nog tips of feedback, waar niet alleen ik, maar ook andere startende ZZP'ers wat aan hebben?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door arvandongen »

Uit je verhaal begrijp ik dat er overduidelijk geen overeenkomst is afgesloten. Noch mondeling noch schriftelijk.

Laat ze lekker dreigen. Ze hebben geen poot om op te staan als dit voor de rechter zou komen. Eenmalig een brief schrijven waarin je aangeeft geen overeenkomst te hebben gesloten en verder geen communicatie meer wenst.

Je zou in dezelfde brief kunnen aangeven dat alle uren die je in de toekomst nog aan deze zaak moet besteden tegen een uurtarief van € xxx,-- Euro ex BTW in rekening zal brengen. Als ze opnieuw met jouw bedrijf in contact treden, zal dat beschouwd worden als het accepteren van deze voorwaarde en van het uurtarief.

Of een rechter er in zal meegaan (vorige alinea) is ongewis. Echter, het werkt enigszins afschrikwekkend voor dit soort partijen met dit soort zielige bedrijfsmodelletjes. Misschien zullen ze minder gaan bellen en verlies je daardoor wat minder tijd aan ze.

Het zal nimmer nodig zijn dit voor een rechter uit te vechten. Let maar op.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door yan »

Niets meer aan toe te voegen: goed advies van "Arvandongen"
Verder niet meer op in gaan.

RAJ070
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2018 09:28

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door RAJ070 »

Dames en/of heren, bedankt voor de snelle reacties.
Dit stelt mij al iets meer gerust. Het in rekening brengen is een strategie, die ik zeker zal hanteren!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En had u die verhalen over het duperen van startende ondernemers nog nooit gehoord voirdat u zelf gestart was?

RAJ070
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2018 09:28

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door RAJ070 »

Nee, ik had eerlijk gezegd geen idee dat er zo gehandeld werd tegenover startende ondernemers. Er is natuurlijk onderzoek gegaan naar zaken waar je op moet letten als je start. Maar ik had nooit verwacht, dat dit zou gebeuren..

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zelf heb ik met zeker vijf of tien malafide drukkers en advertentieboeren te maken gehad. Ik doe nooit iets zonder een schriftelijke opdrachtbevestiging te hebben verstuurd. Dus mijn eerste vraag is altijd: 'Kunt u mij even een kopie sturen van mijn opdrachtbevestiging?". Meestal is het dan stil en over en uit.

De laatste keer dat ik met een malafide drukker te maken had (die mijn bedrijfsinfo van een andere advertentie had overgenomen en die mij vervolgens een gepeperde rekening stuurde) heb ik een brief gestuurd met als laatste zin: 'Inmiddels heb ik aangifte gedaan bij de politie'. Nooit meer wat gehoord.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door yan »

RAJ070 schreef:Nee, ik had eerlijk gezegd geen idee dat er zo gehandeld werd tegenover startende ondernemers. Er is natuurlijk onderzoek gegaan naar zaken waar je op moet letten als je start. Maar ik had nooit verwacht, dat dit zou gebeuren..
Dit wordt niet enkel bij starters gedaan, dit soort malafide bedrijven vallen iedereen lastig, in de hoop dat er wellicht een paar mensen intrappen en geld over maken.
Gewoon negeren is het beste.

stofzuigertje

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er een bedrijf belde met dit soort zooi, even geduld, ik ben met klant bezig en kom zo bij U terug......

Enkele minuten later als ze nog hangen, nog paar minuutjes bijna klaar....

Als je ze aan het telefoon lijntje houd en niets toe gaat zeggen en ik ga het uitzoeken... komen ze nergens en verspillen ze tijd.
Ik leg mijn telefoon vaak naast de radio en die muziek keuze horen ze dan beter dan mijn achtergrond gerommel...

Nooit ophangen en altijd even geduld vragen en regelmatig even nog effe.... bijna...... en dat heb ik van hun geleerd...


Na een lang verhaal van hun kant, kunt U het even herhalen, ik verstond het niet goed.... en dat 3x dan hangen ze ook wel op...
Tijd rekken en niets doen, dat blijkt beste te werken en bij vele sta ik op de Zwarte Lijst... NEGERen.... noem ik dat!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door kweenie »

Kost je dus een hoop tijd en je bent dan niet meer bereikbaar voor je klanten. Handig....

wkruit
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2008 19:34

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door wkruit »

kweenie schreef:Kost je dus een hoop tijd en je bent dan niet meer bereikbaar voor je klanten. Handig....
Speciaal voor de “Microsoft Technical Department” oplichters heb ik een bijzonder luide scheidsrechtersfluit klaar liggen. Vlakbij de microfoon houden en stevig en langdurig blazen. Wel met de vingers in je eigen oren!!
Zal bij deze oplichters ook wel werken, denk ik...

RAJ070
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2018 09:28

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door RAJ070 »

Ik heb zojuist een brief ontvangen dat ik binnenkort een dagvaarding afgegeven krijg. Voor een bedrijf, dat bekend staat om het bewerken van geluidsopnames vind ik het toch erg raar dat ze deze act blijven doorzetten. Is nogal een flinke bluf om geld te ontvangen waar absoluut ze geen recht op hebben..

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Startende zzp'er onterecht gefactureerd door belbedrijf

Ongelezen bericht door yan »

Niet op ingaan.
Mocht je uiteindelijk wél de dagvaarding krijgen, dan natuurlijk je verhaal overleggen aan de rechtbank,

Gesloten