LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
JW 01
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2018 10:58

UWV

Ongelezen bericht door JW 01 »

Voor wie het lezen wil en er iets mee kunt...het zou de maatschappij verbeteren!
Ik ben sinds 2 jaar als ZZP-er aan de bak, in de evenementenbranche. Een categorie die bij veel instellingen niet bekend is en als er dan al iets bekend van is wordt dit verkeerd vertaald naar bureauwerk in de vorm van eventcommunicatie. Belangrijk onderdeel, maar niet de meest omvattende. Destijds gestart naar aangeven bij het UWV als zelfstandige door het leven verder te willen gaan. Immers na je 45ste kom je hoegenaamd niet meer aan een vaste baan in het hoger segment. Een scala aan ervaring wat prijzenswaardig is om over te dragen op de jongere generatie mag daar geen baat bij hebben, helaas ook niet in evenementenland.

Destijds bij UWV een plan van aanpak ene businessplan ingediend maar dat werd niet begrepen. Men vond het interessant en wenste mij veel succes. In de eerste 26 weken behoud je je uitkering en mag onbeperkt verdienen. Na die periode dien je ene besluit te nemen: laat ik mij uitschrijven en ga ik door als zelfstandige of gooi ik de handschoen in de ring? Bij dat laatste dien ik mijn KvK inschrijving en zakelijke bankrekening onmiddellijk op te heffen en als een dolle stier te gaan solliciteren. Want dan helpt het UWV je (weer)... Mijn vraag is waarmee helpen ze je eigenlijk? Nu 2 opdrachtgevers verder, bij de eerste een succesvol traject van 8 maanden doorlopen. Bij de tweede helaas niet, want de markt bleek niet klaar voor het evenement en men had de beloofde opbouw in werkuren: met 2 uur per uur week beginnen en uitbouwen naar een volledige werkweek niet waar kunnen maken. Dat je tussentijds even switcht van organisatie is niet voor de hand liggend. Je dient rekening te houden met een planningstraject, een sponsorplan, deelnemerswerving, je (eigen) netwerk activeren c.q. uitbreiden. Die gehele aanloop naar een evenement is gepland en daar wordt je niet gauw voor uitgenodigd om er even tussen te springen en mee verder te varen.
Het UWV heeft destijds gezegd, mocht je een terugval hebben, of besluiten om te staken met werkzaamheden als ZZP-er dan kun je, in mijn geval nog terugvallen op je uitkering. Dat zijn nog 24 maanden. Als ik nou ergens niet van houd, na bijna 30 jaar in het arbeidsproces zitten, dan is het wel thuis gaan zitten met ene uitkering. Zo steek ik niet in elkaar.
Wel de terugval deed zich in januari 2018 voor: men had amper werk voor mij, 8 uur per week was het maximum. Daar kan ik helaas niet van leven. Verwoede pogingen om in welk arbeidsproces dan ook in te schuiven, parttime, fulltime, loondienst, interim etc....het bleef allemaal uit.

Nu wil ik graag in gesprek met UWV voor een tussenoplossing. Nou je krijgt te maken met een onsympathieke kenau die je behandelt ls een ondeugende spijbelende schooljongen. Uit moet zich uitschijven bij KvK en uw zakelijke rekening opzeggen. Als ik dat meteen opvolg ben ik gelijk ten dode opgeschreven. De vele lijntjes die ik uit heb staan, kunnen uit een onverwachte hoek toch een opdracht opleveren. tussnedoor solliciteer ik ook. Kortom: alle kansen benutten. Hier werkt het UWV niet aan mee. Hoe bedoel je dat hun missie is om mensen te helpen aan werk? Die kunnen ze ook wel van hun website halen. Mijn situatie zou zijn: uitschrijven KvK, opheffen bankrekening, uitkering weer ontvangen, solliciteren en opnieuw een ondernemersplan indienen en weer aan de slag gaan als ondernemer. Hoe bedoel je,...krom? Dat is toch van de zotte? ik heb de situatie bij '115 help een bedrijf' voor gelegd. Zij waren het volkomen met mij eens dat deze starre houding niet meedraagt aan verbetering en afslanking van het arbeidsproces. Ik kan mij niet voorstellen dat ik als enige tegen een bureaucratische muur aan loop waar de cijfers belangrijker zijn dan de begeleiding van individuen in welk werksegment dan ook! Zijn er meer Radar forum leden die hier mee zitten en hoe kunnen we ons manifesteren hier tegen?

atlas1302

Re: UWV

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik denk dat u zeker niet de enige bent en ook niet de laatste, UWV houdt zich strak aan de regeltjes al pakt dat voor u heel ongelukkig uit. U heeft een schat van ervaringen opgedaan en dat is zeker prijzenswaardig maar uw opleidingen zullen waarschijnlijk niet parallel lopen en 'up to date' zijn, en daar vragen ze tegenwoordig om.

Daarom denk ik niet dat het veel zin heeft om een vuist te maken tegen het UWV, het is beter om deze energie ergens anders in te steken. En eventcommunicatie ..kunt u dat niet ombuigen naar een adviesbureau, dat is al een stuk breder en misschien ook zinvol.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: UWV

Ongelezen bericht door arvandongen »

Zelf een keuze maken. Zelfstandig doorgaan of loondienst zoeken. Je hebt al een 'warme' start gekregen van het UWV. Startende ondernemers hebben niet allemaal deze luxe gekregen en de meeste moesten meteen op eigen benen staan.

Als je bedrijf nu na bijna 2 jaar het nog steeds van een gelukkige opdracht moet hebben, dan zou ik sterk overwegen het bedrijfsmodel aan te passen.

De keuze is aan jou. Ben je na 2 jaar overtuigd van je ondernemerschap en durf je het risico aan om zonder financieel vangnet te ondernemen? Of ga je terug naar loondienst? (met 24 maanden financiële ondersteuning van het UWV).

De derde optie is: Volledig gaan ondernemen en in de tussentijd solliciteren zonder ww-uitkering. De finale keuze hoef je pas te maken op het moment dat een baan zich aandient.

Vechten tegen de starre regels van het UWV is zinloos en tijdsverspilling. Laat dat over aan de professionele politici die daarover gaan.

stofzuigertje

Re: UWV

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

KVK opzeggen is gratis en zakelijke bank rekening spaarde geld....

Dit weer her starten is paar uren werk als je iets vind en zoeken mag....
De eis van hun doen en uitkering ontvangen en nogmaals als het lukt herstart maken is altijd mogelijk....
Als ZZPer krijg je weer het zelfde BTW nummer/BSN dus geen probleem....

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: UWV

Ongelezen bericht door arvandongen »

stofzuigertje schreef:KVK opzeggen is gratis en zakelijke bank rekening spaarde geld....

Dit weer her starten is paar uren werk als je iets vind en zoeken mag....
De eis van hun doen en uitkering ontvangen en nogmaals als het lukt herstart maken is altijd mogelijk....
Als ZZPer krijg je weer het zelfde BTW nummer/BSN dus geen probleem....
Helaas, Stofzuigertje.

Tijdens WW mag je geen (nieuw) bedrijf opstarten tenzij uitdrukkelijk overeengekomen met UWV.
Als ZZP krijg je een ander BTW nummer. Het laatste getalletje van NL.xxxx.xx.xxx.Bxx wordt met 1 verhoogd.
ALLE contracten (dus ook die van de zakelijke rekeningen) moeten overgezet worden naar het 'nieuwe' bedrijf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV

Ongelezen bericht door kweenie »

De keus lijkt mij toch vrij simpel. Of je gaat door met je bedrijf, wat inhoudt dat je niet meer (volledig) beschikbaar bent als werknemer voor de arbeidsmarkt. Waarbij het logische gevolg is dat je geen uitkering ontvangt die voor (potentiële) werknemers is. Of je stopt met je bedrijf en je bent weer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Na deze behoorlijke periode zul je toch een goede inschatting moeten kunnen maken of je onderneming levensvatbaar is. Je hebt het een aantal maanden met steun van het UWV kunnen doen, maar nu is het tijd om echt zelfstandig te worden. Als je nog geen, of nauwelijks, inkomen hebt en in al die tijd ook geen financiers hebt kunnen vinden om je onderneming te financieren, dan lijkt het mij twijfelachtig of je onderneming lemmensvatbaar is.

JW 01
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2018 10:58

Re: UWV

Ongelezen bericht door JW 01 »

Snuffel01, bbz is geen bijstandsregeling maar een lening (circa 900 euro per maand) die je moet terugbetalen in de peridode dat je weer inkomen hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: UWV

Ongelezen bericht door kweenie »

JW 01 schreef:Snuffel01, bbz is geen bijstandsregeling maar een lening (circa 900 euro per maand) die je moet terugbetalen in de peridode dat je weer inkomen hebt.
Ja en? Wat is dat mis mee? Dat is toch juist precies wat je nodig hebt als je een levensvatbare onderneming hebt, maar 'even' zonder inkomen zit omdat de uitbetaling van opdrachten op zich laat wachten?

Overigens is een bedrag in het kader van het "Besluit bijstandverlening zelfstandigen" per definitie natuurlijk wel een vorm van bijstand...

Gesloten