LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
angelien79
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:18

Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door angelien79 »

Mag ik vragen wie er ervaringen heeft met Wombat BV, het bedrijf dat de auteursrechten van Annie M.G.Schmidt beschermt?

Onlangs ben ik mijn thuiscreche begonnen onder de naam 'Pippeloentje'
Hierop kreeg ik een brief met het verzoek om binnen 2 weken het bedrag van €350,- excl. BTW over te maken, zodat ik de naam mag gebruiken.

Maar als ik zoek op Wombat BV, komt er geen goed nieuws naar voren, wat mij dus achterdochtig maakt.
Op de brief heb ik tot nog toe niet gereageerd, maar toen had ik gisteren een voicemail van de advocaat van Wombat BV, met het verzoek of ik terug wil bellen.
Waarom gelijk bij het eerste contact een advocaat??

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven over hier mee om te gaan?
Wat zijn mijn rechten en plichten in deze?

Hoop dat iemand mij kan helpen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door Brahms »

Allemaal al eens hier uitgebreid aan de orde geweest, dus voor "dagen" leesvoer:

viewtopic.php?t=47906

Anderzijds, je gebruikt een merknaam waar anderen de rechten van bezitten.
Ook al zal wijlen mevr Schmidt dit anders hebben gewild, de erven zien dit gewoon als diefstal van een merknaam.
Zou je bedrijfje maar een andere naam geven om problemen en kosten te voorkomen.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door Redfloor »

Wombat is de BV die de auteursrechten van Annie MG beheert (en bestaat uit haar erfgenamen). En logisch dat u moet betalen voor het gebruik van deze naam. Dus ik zou hem gewoon betalen. Of de naam wijzigen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door yan »

Als ik gebruik maar van uw creche wilt u toch ook graag betaald hebben?
Waarom zou de eigenaar van de naam dan niet betaald mogen hebben voor het gebruik ervan?
(gezien de bekendheid lijkt het me overigens een zéér schappelijke prijs: dat zal al aangeven dat Wombat niet zo heel moeilijk doet)

Neem dus even contact op en geef aan dat u niet van de "juridische procedures" op de hoogte was en geef hiervoor uw excuses.
Bedenk of de naam je dit bedrag waard is en betaal het bedrag of verander de naam

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door GJS »

angelien79 schreef:Mag ik vragen wie er ervaringen heeft met Wombat BV, het bedrijf dat de auteursrechten van Annie M.G.Schmidt beschermt?

Onlangs ben ik mijn thuiscreche begonnen onder de naam 'Pippeloentje'
Hierop kreeg ik een brief met het verzoek om binnen 2 weken het bedrag van €350,- excl. BTW over te maken, zodat ik de naam mag gebruiken.

Maar als ik zoek op Wombat BV, komt er geen goed nieuws naar voren, wat mij dus achterdochtig maakt.
Op de brief heb ik tot nog toe niet gereageerd, maar toen had ik gisteren een voicemail van de advocaat van Wombat BV, met het verzoek of ik terug wil bellen.
Waarom gelijk bij het eerste contact een advocaat??

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven over hier mee om te gaan?
Wat zijn mijn rechten en plichten in deze?

Hoop dat iemand mij kan helpen?
Zo moeilijk is die website toch niet te vinden: http://annie-mg.com/rechten/

Die BV is door Annie M.G. Smidt zelf opgericht in 1983.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door Appie83 »

Ik kan met voorstellen dat je hier wel even van schrikt. Dat dit via een advocatenkantoor is normaal. Neem contact op met het advocatenkantoor en leg de situatie uit. Verwijs eventueel naar onderstaande reactie.

Deze reactie:
Wombat:
"Onze positie tav kinderdagverblijven en peuterspeelzalen is geheel anders. Wombat juicht het van harte toe wanneer dergelijke organisaties gebruik willen maken van de namen uit de werken van Annie M.G. Schmidt." Even verderop in de brief: "In de media is de afgelopen week geheel ten onrechte het beeld ontstaan dat bovengenoemde aktie louter een financiële drijfveer zou hebben. Dat spijt ons."

Winkels, woningbouwverenigingen e.d. zullen nog wel moeten gaan betalen. Zij hebben dan ook een financiëel gewin te behalen bij het gebruik van een pakkende naam. Zo wordt "wildgroei" (zoals Wombat het noemt) voorkomen.
viewtopic.php?t=47906#p592423

Overigens is in het merkenregister https://www.boip.int/nl/merkenregisterde naam 'Het Beertje Pippeloentje' geregistreerd voor een aantal toepassingen. Van belang voor TS zal dan deze zijn:
Kl 35 Merchandising; commerciële bemiddeling en advisering bij het verhandelen van producten; publiciteit en commerciële zaken; het organiseren en houden van publicitaire evenementen; reclame-uitingen; het organiseren en houden van promotionele acties en activiteiten; commercieel-zakelijke dienstverlening in het kader van de exploitatie van dienstverlenende, detailhandel-, groothandel- en distributiebedrijven; administratieve diensten; voornoemde diensten tevens in het kader van de franchising.
Het lijkt me niet dat een thuiscrèche hieronder zou vallen. Maar goed, ik weet ook niet heel veelweinig van het merkenrecht. Behalve dat een inbreuk al snel recht geeft op een schadevergoeding.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door GJS »

Appie83 schreef: Overigens is in het merkenregister https://www.boip.int/nl/merkenregister de naam 'Het Beertje Pippeloentje' geregistreerd voor een aantal toepassingen. Van belang voor TS zal dan deze zijn:
Kl 35 Merchandising; commerciële bemiddeling en advisering bij het verhandelen van producten; publiciteit en commerciële zaken; het organiseren en houden van publicitaire evenementen; reclame-uitingen; het organiseren en houden van promotionele acties en activiteiten; commercieel-zakelijke dienstverlening in het kader van de exploitatie van dienstverlenende, detailhandel-, groothandel- en distributiebedrijven; administratieve diensten; voornoemde diensten tevens in het kader van de franchising.
Het lijkt me niet dat een thuiscrèche hieronder zou vallen. Maar goed, ik weet ook niet heel veelweinig van het merkenrecht. Behalve dat een inbreuk al snel recht geeft op een schadevergoeding.
Als de merknaam 'Het Beertje Pippeloentje' is dan lijkt mij alleen 'Pippeloentje' geen inbreuk op die merknaam, tenzij TS daar nog verwijzingen op b.v. haar website naar heeft staan zodat het duidelijk aan Annie M.G. Schmidt gerelateerd is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door Brahms »

Een thuiscréche is geen hobbij tijdvulleng zonder enig winstoogmerk, maar is gewoon een dienstverlenend bedrijf met winstoogmerk. Heb nog nooit gehoord dat iemand een kinderopvang geheel gratis en belangeloos doet, "omdat kindjes verzorgen zo leuk is".
Zo'n bekende, leuk klinkende naam gebruiken is dus gewoon een commercieel belang. Helaas is deze naam dus schijnbaar beschermd.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door GJS »

Brahms schreef:Een thuiscréche is geen hobbij tijdvulleng zonder enig winstoogmerk, maar is gewoon een dienstverlenend bedrijf met winstoogmerk. Heb nog nooit gehoord dat iemand een kinderopvang geheel gratis en belangeloos doet, "omdat kindjes verzorgen zo leuk is".
Zo'n bekende, leuk klinkende naam gebruiken is dus gewoon een commercieel belang. Helaas is deze naam dus schijnbaar beschermd.
Je zou een punt hebben als de naam van de créche 'Het beertje Pippeloentje' was, dat is wat er geregistreerd staat in het merkenregister.
Alleen de naam 'Pippeloentje' lijkt mij dan niet beschermd te zijn.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Wombat BV claimt auteursrechten Annie M.G. Schmidt

Ongelezen bericht door Appie83 »

Brahms schreef:Een thuiscréche is geen hobbij tijdvulleng zonder enig winstoogmerk, maar is gewoon een dienstverlenend bedrijf met winstoogmerk. Heb nog nooit gehoord dat iemand een kinderopvang geheel gratis en belangeloos doet, "omdat kindjes verzorgen zo leuk is".
Zo'n bekende, leuk klinkende naam gebruiken is dus gewoon een commercieel belang. Helaas is deze naam dus schijnbaar beschermd.
Je hebt een punt...het zou inderdaad kunnen vallen onder de beschrijving.

Wat rond gezocht op google (wel interessante materie) Het gaat bij merken onder andere om het verwarringsgevaar. 'Pippeloentje' zou dus een merkinbreuk kunnen zijn. Er wordt dan gekeken naar omstandigheden zoals overeenstemming, soortgelijkheid, bekendheid, onderscheidend vermogen
en de associatiekans. Zou ik een kinderspeelgoed verkopen en de merknaam Pippeloentje gebruiken dan zou dit een merkinbreuk kunnen zijn. In geval van een thuiscrèche lijkt me dit niet.
Het is ook niet schadelijk voor het merk 'Het Beertje Pippeloentje' in de zin dat er negatieve associaties van komen. Zoals de zaak tussen jenevermerk Claeryn en het schoonmaakmiddel Klarein

Gesloten