Radar

toggle menu

Een product ruilen of terugbrengen zonder kassabon, kan dat?

Ruilen of terugbrengen zonder bon, kan dat?

Wanneer je in de winkel iets koopt, krijg je van de verkoper een bon. Dit aankoopbewijs kan van pas komen in het geval dat je het product wilt ruilen of terugbrengen. Maar wat als je de kassabon kwijt bent? Kun je ook ruilen zonder bon?

Een open deur: natuurlijk is het zaak om de bon van je aankoop goed te bewaren. Hij kan dienen als garantiebewijs, en je kunt ermee aantonen dat je het op een bepaalde datum voor een bepaald bedrag gekocht hebt als je ermee teruggaat naar de winkel om het te ruilen.

Er zijn verschillende redenen om te ruilen:

  • het product is ondeugdelijk
  • je hebt spijt van je aankoop

Ondeugdelijk product? Ruilen is een recht van de koper

Als het gaat om een ondeugdelijk product (dus met een defect of een beschadiging), is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend vervangend product, of voor reparatie. Je hebt dan recht op een nieuw product of op reparatie. Met een tegoedbon hoef je geen genoegen te nemen.

Spijt van je aankoop? Ruilen is een gunst van de verkoper

Als het echter gaat om een aankoop waar je spijt van hebt (dus het product is perfect in orde maar jij vindt het niet de goede kleur / maat / wat dan ook), dan is de verkoper niet verplicht om het product terug te nemen. Ruilen is namelijk geen recht van de koper, maar een gunst van de verkoper.

Bon kwijt? Er is nog hoop

In beide gevallen moet je de aankoop kunnen bewijzen. De makkelijkste manier is p, dat met het bonnetje te doen. Maar misschien heb je die - ondanks bovenstaande open deur - per ongeluk weggegooid, of heeft de cavia hem opgegeten. Schiet niet meteen in de stress. Er is nog hoop!

Die hoop bestaat in de vorm van:

  • je (digitale) bankafschrift
  • coulance van de verkoper
  • het kassasysteem van de winkel

Als je met je pinpas betaald hebt, kan je bankafschrift uitkomst bieden. Aan de hand daarvan is doorgaans na te gaan dat je iets in een bepaalde winkel hebt gekocht, en voor een bepaald bedrag. Zo kun je dan alsnog de aankoop bewijzen.

Je kunt ook het geluk hebben dat je de medewerker treft die je het product verkocht heeft, en dat die zich de transactie nog herinnert, én dat die zo coulant is om je te helpen zonder vertoon van de bon.

Verder is het vaak mogelijk om aankopen terug te zoeken in het kassasysteem. In diverse winkels doet men hier helemaal niet moeilijk over; in andere is het wellicht wat ongebruikelijk. Hoe het ook zij, in alle gevallen helpt het natuurlijk als je het vriendelijk vraagt, in plaats van met stemverheffing...

En nogmaals: onthoudt dat het ruilen van een deugdelijk product afhankelijk is van de gunst van de verkoper. Hij of zij is niet verplicht je hierin tegemoet te komen, en mag verlangen dat je de kassabon overlegt.

Bij twijfel: vraag vooraf

Op zijn site geeft Consuwijzer als tip: Twijfel je of een product wel helemaal is wat je zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of je je geld terugkrijgt als je het product terugbrengt. In de praktijk staan veel winkels ruilen echter wel toe.

Natuurlijk is het ook mogelijk dat de winkelier zich 'uit zichzelf' coulant opstelt. (Nota bene: inmiddels is de Radartas niet meer verkrijgbaar als welkomstgeschenk voor het Radar Testpanel.)

Bron: Consuwijzer

Meer over:

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant