Radar

toggle menu

Groente en fruit: vers, uit de diepvries of uit blik?

Je kunt groente en fruit in de supermarkt vers, voorgesneden, ingevroren of in blikjes en potjes kopen. Wat is gezonder en wat is eigenlijk beter voor het milieu? Radar vraagt het aan voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum adviseert dagelijks 250 gram groente en 200 gram fruit te eten. Je kunt je dagelijkse kostje in verschillende vormen in de supermarkt kopen: vers en heel, voorgesneden, uit de diepvries, of geconserveerd.

Wat is nu beter?

Het Voedingscentrum zegt dat het in principe niet uitmaakt of je groente en fruit vers, voorgesneden, geconserveerd of uit de diepvries eet. Je moet bij bewerkte producten, zoals bij diepvriesspinazie, wel letten op toevoegingen aan het product: als je bijvoorbeeld spinazie a la crème neemt, is dit minder gezond dan verse spinazie. Als je echter diepvriesspinazie zonder toevoegingen neemt, is dat even gezond als verse spinazie.

Dit geldt ook voor geconserveerde groente en fruit. Volgens het Voedingscentrum worden er aan voorbewerkte producten, met name bij producten uit blikjes en potjes, vaak zout (bij groente) of suiker (bij fruit) toegevoegd.

TGT-datum

Je kunt verse groenten als een heel stuk kopen of voorgesneden. Voorgesneden groenten kunnen makkelijk zijn, maar hebben ook nadelen. Je betaalt er vaak meer voor, en de zakjes hebben een te-gebruiken-tot-datum (TGT-datum). Deze datum zegt jou tot wanneer je iets veilig kunt eten of drinken. Na het verstrijken van de TGT-datum kunnen ziekteverwekkers gaan groeien en moet je het product dus weggooien. Milieu Centraal raadt dan ook aan alleen voorgesneden groenten te kopen wanneer je het gelijk wilt gebruiken.

Voorkom weggooien

Wil je een klein beetje groente of fruit per keer gebruiken? Dan raadt Milieu Centraal diepvriesproducten aan. Deze zijn langer houdbaar en kun je goed doseren, in tegenstelling tot (voorgesneden) verse groente en fruit. Door rekening te houden met de dosering voorkom je dat je bedorven voedsel (onnodig) moet weggooien.

Wil je veel groente of fruit in één keer gebruiken, dan maakt het niet uit of je diepvries-, gesneden-, geconserveerde-, of verse producten gebruikt.

Seizoensgroente- en fruit

Je kunt in de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal kijken welke groente en fruit het minst milieubelastend zijn in een bepaalde maand. Als groente of fruit uit het seizoen komen, worden ze binnen Europa in vollegrond geteeld, en is de teelt en het transport niet zo milieubelastend.

Toch buiten het seizoen?

Wil je groente of fruit toch graag buiten het seizoen consumeren, dan adviseert Milieu Centraal diepvries- of blikproducten te nemen in plaats van verse, die ingevlogen worden. Omdat deze producten langer houdbaar zijn hoeven ze niet uit het seizoen zelf te komen, maar kunnen ze na het oogsten meteen verpakt of ingevroren worden en kun je ze op een later moment eten.

Bron: Milieu Centraal / Voedingscentrum

Meer over:

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant