Radar

toggle menu

Verplichte compensatie bij storing internet en telefoon

Vanaf 1 juli 2017 zijn telecomaanbieders verplicht om een compensatie te bieden voor zijn klanten als er langer dan 12 uur sprake is van een storing bij mobiele en vaste internet-en telefoondiensten. Wat betekent dat voor jou? Radar sprak met het Ministerie van Economische Zaken en beantwoordt 3 vragen.

Telecomaanbieders kunnen je nu wel een compensatie aanbieden als je een storing hebt gehad, maar dat is nog niet verplicht. Straks is een vergoeding dus wel vereist.

1. Waarom gaat deze wijziging niet meteen in?

Telecomaanbieders krijgen zo even de tijd om zich hier op voor te bereiden. Bedrijven moeten bijvoorbeeld aanpassingen doen in het ICT-systeem zodat de compensatie automatisch kan worden uitgekeerd.

2. Voor wie geldt deze compensatie?

Voor zowel 'gewone' consumenten als zakelijke klanten met vaste en mobiele telefonie (prepaid of een abonnement), internet, radio, televisie en gecombineerde pakketten.

3. Hoe hoog is de vergoeding?

Dat hangt van verschillende dingen af: hoelang duurde de storing, en wat voor contract heb je? Woordvoerder Harald Hanemaaijer van het ministerie legt uit dat compensatie verplicht is bij een storing langer dan twaalf uur. De minimale vergoeding – bij zowel prepaidcontracten als abonnementen – is altijd één euro.

Heb je een abonnement?
Bij een storing tussen de 12 en 24 uur, krijgt je ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. En bij een storing tussen 24 en 48 uur krijg je twee derdigste deel, enzovoorts.

Heb je een prepaidcontract?
Per 24 uur dat de storing zich voordoet, krijg je 50 eurocent.

Heb je een zakelijk abonnement?
Dan kan je met de regeling ook bijvoorbeeld extra data of beltegoed krijgen.

Bron: Overheid.nl / Ondernemersplein.nl / Ministerie van Economische Zaken

Meer over:

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant