Radar

toggle menu

Wat te doen bij opdringerige telemarketing: 10 tips

Gebeld worden door een opdringerige verkoper is niet leuk, zeker niet als je er geen behoefte aan hebt. Hieronder een aantal tips over hoe je hier mee om kan gaan en wat je rechten zijn als consument.

Bekijk de uitzending over dit onderwerp

De 10  tips hieronder zijn geschreven naar aanleiding van de verkoop door bedrijven als Ecodienst Online en Voordelig Winkelen Online. De tips zijn algemeen van aard, maar iedere telefonische verkoop is anders. Ze gelden alleen als jij gebeld wordt door een bedrijf, niet als je zelf belt.

  1. Hang op

    Als je gebeld wordt en je voelt dat je overrompeld wordt, of je hebt er geen zin in, zeg dan rustig en vriendelijk dat je het niet wilt: 'Ik wil niet gebeld worden, ik heb geen interesse, ik ga nu de verbinding verbreken.' Vervolgens kun je rustig ophangen. Eigenlijk zou diegene die jou belt meteen moeten luisteren, maar vaak zijn het mensen die ook onder druk staan om dingen te verkopen. Het is zeker niet onbeleefd om dan gewoon op te hangen.
  2. Altijd 14 dagen bedenktijd

    Als je toch iets koopt, heb je altijd 14 dagen bedenktijd. Het gaat hier zowel om producten als om diensten. Als je een product koopt, krijg je dit thuisgestuurd en kun je binnen 14 dagen beslissen of je het wilt of niet. Vaak moet je het dan binnen die twee weken terugsturen. Het kan zijn dat je die retourkosten zelf moet betalen. Heb je spijt en heb je het gevoel dat je erin bent getrapt, laat dat dan binnen 14 dagen weten, dan kun je er nog vanaf.
  3. Soms handtekening vereist

    Bij een dienst, zoals een abonnement of iets waarbij je steeds terug moet naar een website om gebruik te maken van bijvoorbeeld een korting, moet ook een handtekening gezet worden door de klant. De verkoop is dan dus pas geldig als je je handtekening hebt gezet onder een contract. Als dat niet is gebeurd, is de verkoop onrechtmatig en hoef je dus niet te betalen. Dit heet het schriftelijkheidsvereiste. Simpel gezegd hoef je je handtekening niet te zetten bij een product, maar wel bij een dienst of een abonnement. Als je dus iets tastbaars thuisgestuurd krijgt, is een handtekening niet verplicht, anders meestal wel. Als je twijfelt of de verkoop pas rechtmatig is na een handtekening, vraag dan informatie op bij ConsuWijzer.
  4. Bel-me-niet-register

    Je kunt voorkomen dat je gebeld wordt door je in te schrijven in het Bel-me-niet Register
    Als je hier staat ingeschreven, mag je niet meer gebeld worden, tenzij je klant bent bij een bedrijf, of bent geweest. Als je klant bent bij een bedrijf heb je ook het recht om niet gebeld te worden. Dat moet je dan specifiek aangeven in het gesprek. Je kunt dan gewoon zeggen: 'Ik wil niet gebeld worden'. Officieel heet dit: recht van verzet. Dat kun je ook zeggen: 'Ik beroep mij op het recht van verzet'.
  5. Vul nooit je nummer in

    Bedrijven mogen je bellen als je zelf hebt aangegeven dat je gebeld wilt worden. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je online je telefoonnummer invult, in een formulier. Bedenk dus goed dat je niet je telefoonnummer invult als je niet gebeld wilt worden. Vaak zijn dit soort dingen goed verstopt. Je krijgt bijvoorbeeld een bericht in je inbox dat je een prijsvraag hebt gewonnen, en dat je je telefoonnummer moet invullen om de prijs te bemachtigen.
  6. Voice log

    Van een telefonische verkoop moet een bandopname worden gemaakt. Dat heet een voice log. Deze kun je altijd opvragen bij het bedrijf dat je iets heeft verkocht. Het bedrijf heeft de plicht om te bewijzen of de verkoop rechtmatig is geweest of niet. Deze voice log moet aan een aantal eisen voldoen. Zo moet het voor de klant duidelijk zijn wie er belt en wat het doel is van het gesprek (iets verkopen). Ook moet de klant duidelijk hoorbaar toestemming geven voor de verkoop. Zonder geldige voice log is de verkoop niet rechtsgeldig. In principe zou een bedrijf altijd de voice log vrij moeten geven als een klant daarom vraagt. Heb je hier vragen over, dan kun je bij de ConsuWijzer informatie opvragen.
  7. Incassobureau

    Als je een incassobureau achter je aankrijgt, is het goed om eerst te bedenken of de verkoop rechtmatig is geweest. Als het om een product gaat dat je niet binnen de bedenktijd van 14 dagen hebt teruggestuurd dan zit je eraan vast en zul je de rekening moeten betalen. Gaat het om een abonnement of een dienst, ga dan na of je een contract hebt ondertekend. Als dat niet het geval is, dan hoef je de rekening niet te betalen. De verkoop onrechtmatig is geweest. Ben je niet zeker of een handtekening vereist is, vraag dit dan na bij de ConsuWijzer.
  8. Brief bij incassobureau

    Het is de plicht van het bedrijf om te bewijzen dat de verkoop rechtmatig is. Mogelijk zal een bedrijf een incassobureau inschakelen als ze willen dat de rekening wordt betaald. Het is dan verstandig om schriftelijk of via een email duidelijk aan te geven waarom de verkoop in jouw ogen niet rechtmatig is. Bij voorkeur verstuur je deze brief aangetekend naar zowel het incassobureau als naar het bedrijf. Er moet dan natuurlijk wel een adres bekend zijn.

    Schrijf in een paar alinea's op dat de verkoop in jouw ogen onrechtmatig is en geef aan waarom je dit vindt (bijvoorbeeld: er is nooit een handtekening gezet; het product is teruggestuurd; er is nooit duidelijk gemaakt dat het om verkoop ging etcetera.) Maak ook duidelijk dat er kennelijk een verschil in inzicht is. Het bedrijf vindt dat jij moet betalen, maar jij vindt van niet. Leg duidelijk uit waarom jij vindt dat je niet hoeft te betalen. Het is goed om deze brief naar zowel het incassobureau als naar het bedrijf te sturen.
  9. Blaffende honden

    Sommige bedrijven rekenen erop dat er altijd mensen zijn die wel betalen. Niet betalen kan soms ook lastig zijn, als een bedrijf blijft bellen en met een incassobureau en deurwaarders dreigt. Het is goed om je te beseffen dat blaffende honden niet altijd bijten. Zoek uit of je in je recht staat (via de tips hierboven), laat dat weten aan het incassobureau en het bedrijf en vervolgens gewoon je schouders ophalen. Als de verkoop wel terecht is geweest, is dit een slechte tactiek: door incassokosten kan de rekening aardig oplopen. Het is dus goed om eerst uit te zoeken of de verkoop rechtmatig is geweest. Denk daarbij ook aan het schriftelijkheidsvereiste (zie punt 3).
  10. Storneren

    Als het geld voor het product of de dienst wordt afgeschreven kun je het door je bank laten storneren. Dat betekent dat je het door je bank laat terugboeken. Dat kan tot 8 weken nadat het is afgeschreven altijd. Bel gewoon je bank of regel het via internetbankieren. Je kunt ook een automatische incasso laten blokkeren. Het bedrijf kan dan niet nogmaals geld afschrijven.

    Storneren op lange termijn
    Ook na die acht weken kun je je geld laten terugboeken. Dat kan tot 13 maanden nadat het is afgeschreven. Hiervoor moet je een procedure opstarten bij je bank. Dat heet de procedure onrechtmatige incasso. Lees ook de consumententip over storneren op de lange termijn.

Dien een klacht in

Dien ook altijd een klacht in, dit kan bij de ConsuWijzer. Op deze manier kan het probleem in kaart worden gebracht, en kunnen andere mensen worden gewaarschuwd.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant