Radar

toggle menu

Wat zijn je rechten als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Vliegtuigmaatschappij failliet, krijg je wel of niet je geld terug voor je vliegtickets?

Air Berlin en Monarch, twee grote Europese luchtvaartmaatschappijen gingen onlangs failliet. Jouw vlucht wordt gecanceld. Welke rechten heb jij als consument?

Er zijn verschillende mogelijkheden om je geld terug te krijgen, wanneer je reis niet doorgaat door een faillissement. Wat voor jou geldt, is afhankelijk van wanneer en wat je precies geboekt hebt. Zo krijg je voor een los ticket geen geld terug als je geen 'vliegticketgarantie' had bijgeboekt. Maar ook bij een gecombineerde reis, met 'losse onderdelen' heb je geen recht op geld terug. Dat is verwarrend genoeg namelijk iets anders dan een 'pakketreis'. Wellicht kan in jouw geval de maatschappij of je creditcardmaatschappij iets voor je betekenen. Je leest het allemaal hieronder.

Compensatieregeling Air Berlin: afhankelijk van boekingsdatum

Air Berlin heeft een schamele compensatieregeling voor de vele gedupeerde reizigers. Deze is afhankelijk van het moment van boeken:

Boeking op of na 15 augustus 2017
Heb je je ticket(s) op of na 15 augustus betaald, dan krijg je je geld terug via de curator van de failliete maatschappij. Die heeft daar een speciaal fonds voor opgericht. Kijk hiervoor op de site van het Europees Consumenten Centrum Nederland.

Boeking vóór 15 augustus 2017
Heb je je ticket(s) voor 15 augustus 2017 betaald, dan ben je je geld kwijt. Je kunt natuurlijk altijd een gooi doen en een claim indienen bij de curator. Wat je andere opties zijn, dat lees je hieronder.

Geen compensatie bij alleen een ticket

Heb je alleen een los ticket geboekt, dan heb je volgens de wet nergens recht op. Je kunt natuurlijk een claim indienen bij de failliete luchtvaartmaatschappij. Je bent dan een van de vele schuldeisers. De kans is heel groot dat je niets terug ziet van je betaalde ticket. Heb je je ticket met een creditcard geboekt? Lees dan nog even verder, wellicht kun je via die wel geld terughalen.

Los ticket met een extra vliegticketverzekering

Bij het boeken van een ticket kan je, tegen betaling, een extra 'vliegticketverzekering' afsluiten. Je betaalt daarvoor zo'n 7 tot 15 euro per ticket. Heb je zo'n ticketverzekering afgesloten en de luchtvaartmaatschappij gaat failliet, dan kun je een claim indienen. Dit is de procedure:

  1. Melding maken
    Ga naar de aanbieder bij wie jij het ticket hebt gekocht, bijvoorbeeld de boekingssite of het reisbureau.
  2. Geen andere vorm van compensatie
    Als je een claim indient moet duidelijk zijn dat de vlucht niet meer doorgaat en dat je niet op een andere manier gecompenseerd wordt.
  3. Verkoper dient claim in bij verzekeringsmaatschappij
    De ticketverkoper zal vervolgens een claim indienen bij de verzekeringsmaatschappij die deze vliegticketgarantieverzekering voor hen uitvoert.
  4. Geld terug via verzekeraar en verkoper
    Vervolgens maakt de verzekeringsmaatschappij het geld over aan de reisorganisatie en die geeft het geld terug aan de klant.

Let op: Soms kan een reisorganisatie ook aan de consument vragen een claim rechtstreeks in te dienen bij de verzekeraar. Heb je een reis geboekt via D-reizen, dan moet je bij Allianz Global Assistance zijn, dat is waar D-reizen de vliegticketverzekering heeft ondergebracht. CheapTickets.nl, Vliegwinkel.nl, Vliegtickets.nl, WTC.nl, Schipholtickets.nl, Airtrade Holland BV en Travelhome Campervakanties hebben hun garantieverzekering lopen via Unigarant.

Annulering is anders dan een faillissement

Je kunt alleen een beroep doen op je vliegticketverzekering bij een faillissement van de luchtvaartmaatschappij. Is je vlucht geannuleerd zoals bij Ryanair, dan keert de vliegticketverzekering niet uit. De vliegmaatschappij is immers niet failliet. Lees meer over je geld terugkrijgen van Ryanair.

Ticket betaald met creditcard

Heb je je vliegtickets betaald met je creditcard van Visa of Mastercard, dan kun je wellicht een betwisting insturen naar de creditcardmaatschappij en je geld terug krijgen.

Dit is volgens ICS de procedure:
'Air Berlin heeft aangegeven dat alle vluchten geboekt op of na 15 augustus 2017, automatisch vergoed zullen worden door hen of door de curator. Alle vluchten die voor 15 augustus zijn geboekt, worden niet automatisch vergoed. Wanneer het ticket met een Visa of Mastercard is betaald, kan de Card-houder de betaling in dat geval betwisten.

Het kan gebeuren dat de geboekte vlucht wordt overgenomen door een andere airline en dus wel wordt geleverd. Betwisting is dan in principe niet mogelijk, tenzij de vlucht bijvoorbeeld op een andere datum plaatsvindt waardoor de klant een belangrijke meeting mist. De geleverde service is dan immers niet conform afspraak. De Card-houder kan de betwisting indienen met een persoonlijk bewijs, per e-mail, waarin staat vermeld dat er geen redelijk alternatief geboden kan worden. De maximale periode voor de vordering is tot 120 dagen vanaf de beoogde vluchtdatum, maar de betwisting moet wel zo spoedig mogelijk ingestuurd worden, bij voorkeur binnen 90 dagen. Als de Card-houder de betwisting bijvoorbeeld pas op dag 120 instuurt, dan is dat te laat. Er is geen maximumbedrag voor een betwisting.

Wanneer de Card-houder bericht heeft ontvangen dat zijn vlucht is geannuleerd, kan de betwisting worden ingestuurd, ook als de beoogde vluchtdatum in de toekomst ligt. Heeft hij nog geen bericht van annulering ontvangen, of wordt er nog naar alternatieven gezocht, dan moet nog worden afgewacht.

Wanneer een betwisting bij ICS binnen is wordt deze verwerkt. Na circa drie werkdagen ontvangt de Card-houder een ontvangstbevestiging. Als de betwisting in orde is, wordt het bedrag ook direct op zijn of haar creditcard teruggestort.'

Waarom regelt de reisorganisatie geen vervangende vlucht?

Er bestaat een onduidelijk verschil tussen een pakketreis en een samengestelde reis. Daaraan komt volgend jaar een eind, maar voor de gedupeerden nu komt deze wetswijziging te laat.

Veel reisaanbieders treden op als tussenpersoon/bemiddelaar. Ze verkopen slechts losse onderdelen: een vlucht, transfer en hotel. Dit heet een samengestelde reis, zo staat dat op de boeking vermeld. Bij een samengestelde reis is de bemiddelaar niet verantwoordelijk als een van de onderdelen - in dit geval de vlucht - niet doorgaat. Bij een samengestelde reis hoeven reisaanbieders dus niet te zorgen voor een gratis alternatief. Ook kun je, als een onderdeel van je samengestelde reis uitvalt, vaak niet kosteloos de rest van de reis annuleren. Lees daarom goed de kleine lettertjes wanneer je zo’n gecombineerde reis boekt.

Is het ticket onderdeel van een pakketreis – dit moet duidelijk vermeld staan op het boekingsformulier – dan is de touroperator wél verantwoordelijk voor het regelen van een andere vlucht of een alternatief. Dit is een wettelijke eis. Wanneer het niet lukt om een alternatieve vlucht te boeken, dan kun je je geld terugkrijgen voor het complete pakket. Neem hiervoor contact op met je reisorganisator.

Kun je beroep doen op je annuleringsverzekering?

Je kunt geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Die keert alleen uit als de verzekerde niet op reis kan vanwege een ernstige ziekte, overlijden van een naaste of als je onvrijwillig werkloos wordt. Een faillissement van een luchtvaartmaatschappij valt hier niet onder. Met de reiziger is namelijk niets mis.

Kun je beroep doen op je reisverzekering?

Een reisverzekering dekt op vakantie de kosten voor een ongeval of gestolen bagage. Faillissementen vallen helaas niet onder de dekking.

De SGR is toch voor faillissementen?

Stichting Garantiefonds Reisgelden keert uit als een aangesloten lid failliet is. Betrouwbare reisbedrijven zijn lid en voeren het SGR-logo. Op de site van de SGR kun je zien wie zijn aangesloten. Helaas vallen luchtvaartmaatschappijen niet onder de SGR en hebben ze ook niet zelf zo'n garantiefonds. Dit is de SGR en de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) een doorn in het oog. 'De Europese Unie zou luchtvaartmaatschappijen - net zoals reisorganisaties van pakketreizen - moeten verplichten een garantie af te geven als ze niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen', zegt een woordvoerder van de ANVR.

Bekijk ook de uitzending over de problemen na het faillissement van Air Berlin

Meer over:

Lees ook

Gerelateerde dossiers

Ryanair
Ryanair

Ryanair

  • Dossiers

Ryanair is een Ierse vliegmaatschappij die in 1985 is opgericht door Tony Ryan. Het idee was een 'gewone' vliegmaatschappij te starten, maar na het veranderen van de formule is...

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant