toggle menu

Consumententip: Tips tegen zonnebrand

Het is weer zomer in Nederland. De zon schijnt volop en het kwik stijgt regelmatig tot boven de 25 graden. Een nadeel van al deze zonneschijn is de grote kans op verbranding. Radar zet op een rij wat je tegen zonnebrand kunt doen.

Zonlicht bestaat uit verschillende soorten UV-straling. Een deel van de UV-straling bereikt de aarde niet doordat het wordt tegengehouden door de ozonlaag. De UV-stralen die de aarde wel bereiken, worden opgenomen door onze huid. De hoeveelheid UV-straling die de aarde bereikt wordt gemeten in zonkracht. Hoe meer straling, hoe hoger de zonkracht.

De zonkracht in Nederland kan variëren van 0, wanneer er geen UV is tot 8 voor de maximale hoeveelheid UV-zonlicht. Bij een lage zonkracht (0-4) verbrandt de huid minder snel dan bij een hoge zonkracht (7 en hoger).

Bekijk hier de actuele zonkracht.

Een negatief gevolg van UV-straling is dat de huid kan verbranden. Over het algemeen denkt men dat de huid pas verbrand is als die rood is en pijn doet. Maar de huid is al verbrand als deze 8 tot 24 uur na het zonnen lichtrood kleurt. 

Een ander gevolg van blootstelling aan UV-straling is dat de kans op huidkanker wordt vergroot. Door overmatig zonnebaden en doordat de ozonlaag op sommige plekken dunner geworden is en minder UV-straling absorbeert, neemt het aantal gevallen van huidkanker toe.

UV-straling heeft ook een positieve werking. Onder invloed van UV uit zonlicht of bruiningsapparatuur vormen pigmentcellen het bruine huidpigment. Hierdoor krijg je die begeerde bruine kleur op je huid. En hoe bruiner je huid, des te beter deze beschermt tegen UV-straling. 

Anti-zonnebrandmiddelen

Het belangrijkste is om de huid goed te beschermen. Hoe goed je je huid moet beschermen hangt af van welk huidtype je hebt.

  • Huidtype 1: Je hebt een zeer lichte huid, blonde of rossige haren en sproeten of lichtblond haar met blauwe ogen. Je hebt weinig pigment en bent erg gevoelig voor zonlicht. Je verbrandt snel en wordt niet of nauwelijks bruin.
  • Huidtype 2: Je hebt een lichte huid, blond haar en een lichte kleur ogen. Je verbrandt snel en wordt niet snel bruin.
  • Huidtype 3: Je hebt een licht getinte huid, bruine  tot donkere haren en donkere ogen. Je verbrand niet snel en word gemakkelijk bruin.
  • Huidtype 4: Je hebt een getinte huid, donkere haren en donkere ogen. Je verbrand niet of nauwelijks en wordt heel gemakkelijk bruin.

Het beste kan je je huid beschermen door gebruik te maken van anti-zonnebrandmiddellen. Er zijn veel antizonnebrandmiddelen met verschillende beschermingsfactoren verkrijgbaar. Let bij de keuze vooral op de beschermingsfactor die het beste is voor jouw huidtype. 

  • Huidtype 1: Factor 30
  • Huidtype 2: Factor 15-20
  • Huidtype 3: Factor 10-15
  • Huidtype 4: Factor 5-10
  • Kinderen tot 16 jaar: Factor 30

Als je een anti-zonnebrandmiddel gebruikt, kun je dit het beste een half uur tot één uur voor je in de zon gaat aanbrengen. De werkzaamheid van deze middelen loopt terug, daarom moeten ze na twee uur opnieuw worden aangebracht. 

Houd er rekening mee dat anti-zonnebrandmiddelen nog wel UV-stralen doorlaten. Als je langere tijd in de zon verblijft, kan je ondanks zo'n middel toch verbranden.

Houdbaarheid

Een misvatting is dat de beschermingsfactor van anti-zonnebrand vermindert naarmate deze langer wordt bewaard. Zolang de anti-zonnebrand nog goed is, kan je deze nog gebruiken. Als je merkt dat het middel bedorven is, gebruik het dan niet meer. Dit is het geval als er harde stukjes in het middel zitten, als het verkleurd is of als het stinkt.

Zon-tips 

Naast anti-zonnebrandmiddelen zijn er ook andere manieren om je te beschermen tegen verbranding. Een paar adviezen: 

  • Laat je huid rustig aan de zon wennen. Ga niet direct te lang in de zon zitten. Het kan ook geen kwaad om een keer een dagje niet in de zon te komen.
  • Tussen 12:00 en 15:00 uur is de zon het felst. Probeer in die periode de zon te vermijden door bijvoorbeeld in de schaduw te gaan zitten
  • Bescherm jezelf met kleding. Draag een hoed of een pet, een shirt met lange mouwen, een lange broek en een zonnebril. Let op: natte kleding laat meer UV-stralen door dan droge kleding en beschermt daardoor een stuk minder goed.
  • Onder een parasol zitten wil niet zeggen dat je beschermd bent tegen UV-straling. Het zelfde geldt voor bewolking. Een wolk houdt niet alle UV-straling tegen. Je kunt dus nog verbranden ondanks dat je in de schaduw zit.
  • Bij heldere lucht, aanwezigheid van sneeuw, water of zand wordt straling gereflecteerd en is daardoor een stuk krachtiger. Houd daar dus rekening mee als je bijvoorbeeld naar het strand gaat.
  • Je kunt alcohol beter vermijden als je gaat zonnen. Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor zonnebrand kan verergeren.
  • Ga niet zonnen met make-up op. Cosmetica kan reageren op UV-stralen waardoor er huidirritatie kan ontstaan.
  • Blijf jezelf beschermen ondanks dat je huid al bruiner is door de zon. Een bruinere huid wil niet zeggen dat je niet meer kunt verbranden.

Ook interessant