toggle menu

Dry January: wat zijn de effecten?

Dry January: wat zijn de effecten?

Het is weer het begin van een nieuw jaar en dat betekent dat Dry January weer van start is gegaan. Tijdens Dry January dagen mensen zichzelf uit om een maand lang geen alcohol te drinken. Maar wat levert zo’n alcoholvrije maand nou precies op? Radar gaat in gesprek met Eva Ehrlich van het Trimbos-instituut.

'Veel mensen geven aan dat ze zich fitter voelen nadat ze zijn gestopt met het drinken van alcohol', aldus Ehrlich. En dat is niet zo gek, want alcohol heeft een negatief effect op de slaap. 'Door de alcohol kom je niet goed in je REM-slaap, daardoor kun je alle indrukken van die dag minder goed verwerken. Je slaapt minder vast, waardoor je 's nacht vaker wakker wordt.'

Je hoort mensen vaak zeggen dat ze goed in slaap kunnen komen met alcohol op en dat klopt volgens Ehrlich ook wel. Maar de kwaliteit van de slaap is dan minder goed.

Je kunt merken dat je kilo's kwijtraakt

Alcohol bevat veel calorieën, als je stopt met drinken kun je ook gaan merken dat je afvalt. Dit is natuurlijk niet voor iedereen het gewenste resultaat, maar voor veel mensen is dit toch een pluspuntje. Ook kan je huid er veel beter uit gaan zien.

'Veel mensen gaan zich door hun deelname aan Dry January realiseren welke rol alcohol eigenlijk heeft in het dagelijks leven,' aldus Ehrlich. 'Ze zien in dat het drinken van een glaasje wijn tijdens het eten voor hen eigenlijk heel normaal is en dat ze misschien onbewust wel meer drinken dan dat ze eigenlijk zouden willen.'

Na hoe lang kun je het effect gaan merken?

Volgens Ehrlich verschilt dat per persoon. Het ligt eraan hoeveel je normaal gesproken drinkt. Voor iemand die iedere dag vier à vijf glazen drinkt, zal het sneller effect hebben dan voor iemand die alleen in het weekend een glaasje drinkt. 'Iemand die dagelijks drinkt zal na een aantal dagen wel verschil gaan merken', zo vertelt ze.

Tips om Dry January vol te houden

  • Doe de challenge met iemand samen. Samen is altijd makkelijker dan alleen.
  • Bereid je voor op de momenten waarvan je weet dat ze moeilijk gaan zijn. Bijvoorbeeld feestjes en etentjes.
  • Licht mensen in over het feit dat je meedoet aan Dry January. Zo kunnen zij er rekening mee houden.
  • Bedenk goed waar je het voor doet. Waarom doe je mee aan de challenge? En wat wil je ermee bereiken? 
  • Probeer alternatieven. Er zijn genoeg leuke drankjes zonder alcohol. Maak bijvoorbeeld een alcoholvrije cocktail.

Voor advies of informatie over stoppen met drinken kun je de Alcohol Infolijn (0900-1995) bellen.

Ook interessant