toggle menu

Eet jij met meer of minder aandacht dan de gemiddelde Nederlander?

Eet jij met meer of minder aandacht dan de gemiddelde Nederlander?

Met de telefoon op de bank voor de tv, of in alle rust aan tafel: hoe aandachtig eet jij? Laat het weten in de poll in dit artikel. En waarom is 'met aandacht eten' eigenlijk belangrijk, en hoe doe je dat dan? Het Voedingscentrum legt uit en geeft advies.

60 procent van de Nederlanders eet naar eigen zeggen 'met veel aandacht': aan tafel en zonder tv of telefoon, en veelal een zelfgekookte maaltijd. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.

vc-eten-waar-met-wie-780.png
Beeld: Voedingscentrum

Ruim duizend mensen deden in oktober 2019 mee aan het onderzoek, getiteld 'Hoe bewust eet Nederland?' Belangrijke vragen waren waar en met wie wordt gegeten, welke afleiding er is en hoeveel tijd voor de maaltijd genomen wordt.

Enkele in het oog springende uitkomsten:

  • Ruim de helft van de Nederlanders ontbijt aan tafel.
  • Driekwart eet de avondmaaltijd aan tafel.
  • Iets meer dan de helft (52%) praat met partner of gezinsleden tijdens het avondeten.
  • Een kwart kijkt tv, 4% checkt sociale media of doet iets anders tijdens het avondeten.
  • Bijna een kwart (23%) geeft aan meer tijd aan het avondeten te besteden dan 5 jaar geleden.
  • Gemiddeld staat er 5,5 keer per week een zelfbereide maaltijd op tafel.
  • Gemiddeld 1 keer per week eten Nederlanders een kant-en-klaar- of afhaalmaaltijd.
  • Gemiddeld besteedt men ruim een uur per dag aan eten: 29 minuten voor het avondeten, 21 minuten voor de lunch, 15 minuten voor het ontbijt en 9 minuten voor het eten van iets tussendoor.

Hoe afgeleid of aandachtig ben jij tijdens het eten? Vul onderaan dit artikel de poll in!

vc-eten-aandacht-gemiddelde-tijd-780.png
Beeld: Voedingscentrum

55-plussers eten het meest aandachtig

Vooral de groep 55-plussers eet vaak zonder afleiding: ze nemen meer de tijd voor een maaltijd en koken vaker zelf dan jongere leeftijdsgroepen. Gezinssamenstelling speelt ook een belangrijke rol: mensen met een gezin eten minder vaak voor de tv en ze koken vaker zelf dan mensen die alleen wonen.

Waarom is met aandacht eten belangrijk?

'Met aandacht eten zorgt ervoor dat je beter voelt wanneer je genoeg hebt gegeten,' legt Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum uit. 'De kans dat je meer eet dan je eigenlijk nodig hebt, is dan kleiner.'

vc-eten-aandacht-zelf-gekookt-780.png
Beeld: Voedingscentrum

Met (meer) aandacht eten, hoe doe je dat eigenlijk?

Het is goed om de tijd te nemen voor je maaltijd.

Met aandacht eten in plaats van op de automatische piloot zorgt er dus voor dat je beter aanvoelt wanneer je genoeg hebt gegeten. Dat voorkomt dat je meer voedsel tot je neemt dan je nodig hebt. Het Voedingscentrum vertelt wat je zoal kunt doen om met aandacht te eten.

  • Zet de tv uit en leg de smartphone, laptop of krant aan de kant. Te veel afleiding kan er voor zorgen dat je gedachteloos te veel eet.
  • Eet rustig. Neem kleine happen, kauw goed en proef elke hap. Zo zorg je dus dat je eerder voelt dat je vol zit.
  • Eet aan tafel. Mensen die aan tafel eten hebben meestal meer aandacht voor de maaltijd. Eet dus aan tafel in plaats van op de bank of achter je bureau.
  • Kook zelf je maaltijden. Hoewel het niet per se zo is dat je een zelfgekookte maaltijd met meer aandacht eet, is deze wel vaak gezonder dan eentje die je haalt uit pakjes en zakjes. Je ziet namelijk precies wat er in gaat. Bijkomend voordeel is volgens het Voedingscentrum dat je, door zelf te koken, je keukenvaardigheden verbetert en dat je die dan weer kunt overbrengen op anderen, bijvoorbeeld op je kind.
vc-tijdns-eten-780.png
Beeld: Voedingscentrum

Eet jij zelf met aandacht? Vul hieronder de poll in!

Ook interessant