toggle menu

Hoe voorkom je slaperigheid achter het stuur?

Hoe voorkom je slaperigheid achter het stuur?

Weet jij wanneer je te moe bent om auto te rijden? Uit onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde blijkt dat een op de drie bestuurders slaperig achter het stuur zit, zonder dit door te hebben. Daardoor zijn ze minder alert en hebben dertig procent meer risico op betrokkenheid bij een ongeval. Hoe blijf je alert in het verkeer? Radar zoekt het uit.

December vorig jaar sloeg de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) hun handen ineen met de lokale en federale politie en [email protected] om slaperigheidsmetingen in het verkeer uit te voeren. Met behulp van speekselstalen om het melatonineniveau, een hormoon dat het slaap-waakritme beïnvloedt, en een vragenlijst naar de mate waarin de proefpersonen zich slaperig voelden, werd een onderzoek gestart. 

Resultaten onderzoek

Uit het onderzoek naar het melatoninegehalte bleek dat 33% van de bestuurders in de biologische nacht reed. Dat is de periode waarin je lichaam aangeeft dat je eigenlijk moet slapen. Volgens VSV is uit recent onderzoek gebleken dat bestuurders die rijden terwijl hun biologische klok in slaapmodus staat, 30% meer risico lopen om in een ongeval betrokken te raken dan bestuurders die een normaal alertheidsniveau hebben. Daarnaast gaf een op de tien bestuurders aan zich niet meer alert te voelen en twee procent gaf aan zelfs de neiging te hebben om in te dommelen. 

Blijf alert

Experts zijn het erover eens dat er maar één manier is om je alertheid terug op peil te brengen: een powernap in combinatie met een kop koffie. Ook volgens Tertoolen is een half uurtje slapen de beste manier om tot rust te komen: 'Een powernap is heel belangrijk, maar dat vraagt wel heel veel van je. Veel mensen zitten vaak al achter het stuur en moeten dan onderweg stoppen. Wat koffie betreft is het een verkeerde boodschap, want je wilt überhaupt geen vermoeide mensen achter het stuur. Bovendien is het zo dat mensen die heel veel koffie drinken een overdosis cafeïne binnenkrijgen en dat zorgt er weer voor dat je alertheid wordt aangetast.'

Wanneer kun je autorijden beter vermijden?

Tertoolen: 'We hebben eigenlijk een soort van biologische klok. Zeker mensen die een vast ritme hebben en overdag werken. Je bent een aantal uren actief en een aantal uren per dag maak je je klaar om te gaan slapen. Je lichaam maakt dan een slaaphormoon aan waardoor je klaargemaakt wordt voor de nacht. Dan sukkel je langzaamaan in slaap. Je merkt het aan gapen, zware ogen en hebt dan tijdens het autorijden vaak moeite om tussen de lijnen te blijven. Dan moet je absoluut niet op de weg gaan zitten.'

Zo ga je altijd alert de weg op 

'Weet je van tevoren dat je een wisseling van ritme krijgt en de weg op moet? Bereid je daar dan goed op voor door je ritme de dagen van tevoren alvast om te draaien en vooral goed te slapen.', aldus Tertoolen. Wil je weten op welke tijdstippen jij van nature het meeste risico loopt om in slaap te vallen en beter niet in de auto kunt stappen? Op de website www.beloofde.be vind je een online tool om dit te berekenen. 
 

Meer over:

Ook interessant