toggle menu

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende groenten binnenkrijgt?

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende groenten binnenkrijgt?

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende groenten binnen krijgt? En: zijn bepaalde groenten 'gezonder' dan andere? Dokters van Morgen (overgenomen door Radar) spreekt met online diëtist en auteur van het boek 'Voedsel voor je geest' Jonathan Klaassen.

'We moeten een beetje af van het idee dat je groenten alleen tijdens het avondmaal binnenkrijgt', vertelt Klaassen. 'Groenten moeten eigenlijk de basis zijn van iedere maaltijd die je neemt'. Bijkomend voordeel volgens Klaassen: je eten krijgt er meer smaak van. 'Je kunt een boterham met kaas nemen, maar je kunt daar ook nog wat plakjes komkommer of tomaat op leggen'.

Tip: twee groentes op je bord!

Moet je niet denken aan groenten tijdens het ontbijt? Klaassen vertelt dat het voor veel mensen lastig is om aan de voorgeschreven 250 tot 300 gram groenten per dag te komen, en dat het daarom goed kan zijn om dat te spreiden. 'Maar als je bij de avondmaaltijd 250 tot 300 gram groenten binnenkrijgt, dan ben je heel goed bezig'.

Op zijn website geeft Klaassen nog meer tips voor meer groente in je leven: heb je lekkere trek? Dan kun je ook groenten nemen als snack! En: kies eens niet voor één soort groente op je bord met het avondeten, maar kijk of je een tweede groentesoort kunt toevoegen. Klaassen: 'Voeg kleur toe aan je bord en aan je voedingspatroon!'

Welke groentesoort is dan het gezondst?

Maakt het dan nog uit welke groenten je kiest? 'Het leuke aan voeding is dat er niet een product is dat alle voedingsstoffen bevat. En daarom hameren diëtisten ook op variatie. Dus het is eigenlijk een heel simpel advies: varieer zoveel mogelijk'. Volgens Klaassen is het in ieder geval verstandig te zorgen dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt, en dat vind je veel in citrusfruit.

Je hoeft, zo vertelt Klaassen, niet heel bang te zijn dat groenten niet voldoende vullen. Een maaltijd met flink wat groenten geeft, dankzij de vezels die erin zitten, een verzadigd gevoel. 'Het is ook altijd belangrijk om bij de maaltijd voldoende te drinken, dan worden vezels beter opgenomen en heb je nog meer dat verzadigde effect'.

Klaassen merkt dat mensen, zodra ze letten op hun groente-inname, daar ook de vruchten van plukken. 'Ze krijgen meer energie, en hebben het gevoel van verzadiging vanwege de vezels die erin zitten. Dus als je op je gewicht wil letten is dit ook een goede manier om tóch een vol gevoel te krijgen'.

Ook interessant