toggle menu

Kan een lichtwekker helpen bij het opstaan?

Kan een lichtwekker helpen bij het opstaan?

Werken lichtwekkers (ook wel: wake-uplights) om beter wakker te worden? Radar spreekt met  Marijke Gordijn van [email protected] Gordijn onderzoekt de 24-uurs ritmes bij de mens, en de effecten van licht op de biologische klok.

Als je moeilijk uit bed komt, grijp je misschien alle mogelijkheden aan om dat iets makkelijker te maken. Het goede nieuws is dat een lichtwekker je daarbij kan helpen, vertelt Gordijn, die onderzoek deed naar het effect van lichtwekkers bij het opstaan. De mensen uit het onderzoek werden prettiger wakker en hadden minder last van slaapdronkenheid en slaperigheid.

Volgens Gordijn vonden studies dat een wekker die langzaam lichter wordt kan bijdragen aan een hoger cortisol in de ochtend, en dat kan weer helpen om beter wakker te worden. Ook werd er bij deelnemers een daling van de lichaamstemperatuur van de huid geconstateerd, dat kan ook gunstig zijn bij het snel fitter worden na het opstaan. Gordijn: 'met koude handen en voeten ben je minder slaperig'.

Zwitserse onderzoekers ontdekten volgens Gordijn bovendien dat korte blootstelling aan geleidelijk toenemend ochtendlicht aan het einde van de slaapfase de prestaties gedurende de dag flink kunnen verbeteren.

Biologische klok verzetten?

Als je je biologische klok wil verzetten, zul je echter grover geschut moeten inzetten. Daar geeft de wekker te weinig licht voor. 'Om je biologische klok te verschuiven heb je licht nodig van zo’n duizend lux', legt Gordijn uit. Lux zegt iets over de hoeveelheid licht die we zien. Om je een indruk te geven: een lichtwekker geeft ongeveer tussen de 200 en 300 lux licht. En vergeet niet: als de wekker dat licht afgeeft heb je eerst ook nog je ogen dicht.

Als je voor een raam zit en naar buiten kijkt krijg je zo'n duizend lux, als je naar buiten gaat loopt dat al op tot zo'n tienduizend lux. Maar: dan moet de zon al wel op zijn als je opstaat. Als dat niet het geval is, en je wil wel je biologische klok verzetten, dan kun je kijken naar lampen die zijn bedoeld voor lichttherapie.

Een computerbril filtert blauw licht. Dat blauwe licht zou de boosdoener zijn van slaapproblemen. Helpt een computerbril om 's nachts beter te slapen? Lees hoe het zit met de invloed van blauw licht op je biologische klok.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant