Urenlang aan je bureau zonder beweging? Zo maak je alles los, zelfs als je zit

Urenlang aan je bureau zonder beweging? Zo maak je alles los, zelfs als je zit

Heb jij een zittend beroep en vraag je je af en toe wel eens af hoe je aan je beweging moet komen? Een rondje gaan lopen terwijl je moet werken is moeilijk, maar je kunt wel bewegen achter je bureau. Radar schotelt je een aantal oefeningen voor die je (soms ongemerkt) achter je bureau kunt doen. 

Zo kun je bewegen zonder dat je van je bureau gescheiden hoeft te worden! Bij al deze oefeningen geldt één basisregel: zit rechtop. 

Hoe maak ik mijn schouders los?

Als je veel stress hebt of als je ingespannen bezig bent, hebben je nek en schouders veel te verduren. Zij vangen veel van die spanning op. Daarom is het goed de schouders regelmatig te stretchen. Deze oefening kun je zittend doen. 

Plaats je handen op je schouders en draai je armen naast je lichaam. Vervolgens draai je rondjes met je ellebogen, tien keer naar binnen en tien keer naar buiten. Je kunt deze stretch ook uitvoeren met gestrekte armen. Dan worden er nog meer spieren geactiveerd. 

Een heel makkelijke oefening voor het stretchen van je schouders is het volgende: zit rechtop. Til je schouders omhoog tot je niet meer verder kunt. Houd dit twee seconden vast en laat ze dan weer zakken. Doe deze oefening acht tot tien keer. 

Eenvoudige stretch voor de rug

Door het vele zitten, moet je rug af en toe eens goed uitgerekt worden. Hiervoor hebben we een eenvoudige stretch. Zet je voeten plat op de grond en span je buikspieren aan. Draai dan je bovenlichaam op een rustig tempo naar links en houd die positie voor minstens tien seconden aan. Doe hetzelfde voor rechts. Herhaal dit per zijde vijf keer (meer is natuurlijk nooit slecht). 

Bewegen met die heupen

Deze oefening zorgt ervoor dat je heupen en benen wat meer loskomen en alle spieren niet meer zo opgepropt zitten. Leg je rechterenkel op je linkerknie en buig rustig naar voren, terwijl je je rug recht houdt. Als je de spanning in je rechter bil- en heupspier voelt, doe je de oefening goed. Houd deze positie minstens tien seconden vast en doe dan hetzelfde met de linkerenkel. 

Losmaken van enkels en polsen

Moet jij veel typen tijdens je werk? Soms kruipt de vermoeidheid in je vingers en je spieren zijn op dat moment helemaal niet blij. Het helpt vaak al om met je enkels en polsen te draaien: tien keer naar rechts en daarna tien keer naar links. Het lijkt simpel, maar heeft wel effect, zeker als je de oefening regelmatig doet. 

Bron: Jobat / Freshhh

Ook interessant