toggle menu

Veranderde thuissituatie door corona: hoe ga je hiermee om?

Veranderde thuissituatie door corona: hoe ga je hiermee om?

Door de coronacrisis is de thuissituatie voor velen flink veranderd. Ouders en kinderen zijn meer thuis, waardoor de onderlinge spanningen sneller op kunnen lopen. Het Nederlands Jeugdinstituut geeft tips voor ouders, jongeren en kleine kinderen om ondanks de situatie goed met elkaar om te blijven gaan.  

'Het feit dat je continu op elkaars lip zit, kan voor velen zeer stressvol zijn', zegt GZ-psycholoog Gijs Coppens tegen het ANP. 'In een normale situatie zijn eigen activiteiten buitenshuis, zoals school, sporten en werk, een belangrijk onderdeel van de gezinsdynamiek. We missen nu die natuurlijke balans tussen wel en niet samenzijn'.

Zonder je soms even af

'Om de sfeer goed te houden in huis moeten gezinnen op zoek naar manieren om elkaar toch de ruimte te geven. Het belangrijkste hierin is structuur aanbrengen in de dag en niet teveel afwijken van het normale ritme', zegt Coppens. Probeer dus gewoon nog steeds dingen voor jezelf te blijven doen, zoals je normaal ook doet.  

En mocht het gebeuren dat de spanningen oplopen, is het belangrijk om even een moment voor jezelf te nemen, zegt het Jeugdinsitituut. Ga even naar buiten of naar een aparte kamer, om los van anderen een time-out te nemen. Vaak helpt dit om de emoties af te laten vlakken, waarmee je een confrontatie voorkomt.

Thuiswerken vanwege het coronavirus? Zo pak je dat slim aan

Praat met elkaar

Het zijn spannende tijden en velen van ons zitten met enige vorm van stress. Het Jeugdinstituut raadt aan om veel met elkaar te praten; over de coronacrisis, maar ook over eventuele spanningen onderling. 'Leg uit dat spanningen soms hoog oplopen en bied excuses aan als dat nodig is', zegt het instituut.

Stoom afblazen

Om je hoofd op andere gedachten te brengen, adviseert het Jeugdinstituut om even stoom af te blazen door bijvoorbeeld te gaan sporten. Ga een rondje rennen of doe krachtoefeningen in huis. Door intensief bezig te zijn maak je je hoofd leeg en laat je eventuele negatieve gevoelens eruit. 

Als je naar buiten gaat, zorg er dan wel voor dat je drukke plekken zoals stranden en bossen vermijdt. 

Deze oefeningen kun je thuis doen

Schakel hulp in

Als het je teveel wordt, kun je altijd hulp inschakelen. Is het bijvoorbeeld te druk thuis, kun je kijken of de kinderen overdag kunnen worden opgevangen. Er zijn nog steeds scholen of kinderverblijven die noodopvang bieden; zoek in jouw buurt naar de mogelijkheden. Lees ook dit artikel van Radar, over hoe je omgaat met kinderen die thuiszitten

Vraag anders om hulp aan vrienden, familie, buren, de wijkverpleger of andere plaatselijke hulpverleners. 

Bron: Het Nederlands Jeugdinstituut

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant