toggle menu

Wanneer heeft wandelen effect?

Wanneer heeft wandelen effect?

Sportscholen zijn nog steeds dicht. Veel mensen zijn daarom massaal aan het wandelen geslagen nu de lente ons op sommige dagen voorzichtig toelacht in de ochtend, tijdens de lunchpauze en in het weekend. Maar wanneer heeft wandelen eigenlijk effect?

Hoe lang moet je wandelen om af te vallen?

RTL Nieuws meldt dat wandelen heel effectief is om calorieën te verbranden. Als je een wandeling maakt, verlies je ongeveer 520 calorieën per uur. Dit betekent echter niet dat je gelijk vet verbrandt. Vetverbranding begint namelijk na ongeveer 2.000 stappen, oftewel twintig minuten lopen.

Andere positieve effecten van wandelen

Neuropsycholoog Erik Scherder meldt dat wandelen daarnaast andere positieve effecten heeft. Zo is het ook goed voor je mentale en fysieke gezondheid. 'Bij matig intensieve beweging zul je meer productiviteit en creativiteit ervaren. Je hart gaat beter werken en pompt je bloed via de carotis (de halsslagader) naar je hersenen. Dit zorgt dat je hersenen beter doorbloed raken en dat wil je', verklaart hij tegenover het nieuwsplatform. Andere voordelen zijn: een betere werking van je hart en een beter functionerend afweersysteem.

Is 10.000 stappen per dag zetten nodig?

Een stappenteller kan erg handig zijn om het aantal stappen bij te houden. Hetzelfde geldt voor je vetverbranding. Maar moet je ook 10.000 stappen per dag zetten, zoals vaak wordt beweerd en nagestreefd? RTL schrijft dat uit recente onderzoeken is gebleken dat dit idee van de Japanse arts Yoshiro Hatano, standhoudt. 'Het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit is effectiever voor je gezondheid dan bijvoorbeeld drie keer per week fitnessen. Daarnaast zou je met wandelen ook meer vet verbranden dan bij fitness. Dit komt omdat je bij fitness vooral koolhydraten verbrandt, in plaats van vet. Vet verbrand je pas bij middelmatige inspanning op 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.'

Geen wondermiddel

Maar wandelen is geen magisch wondermiddel, waardoor je binnen de kortste keren op je ideale gewicht zit. Naast een vorm van beweging moet je uiteraard een calorietekort te hebben, oftewel je dient meer calorieën te verbranden dan je binnenkrijgt. In deze context kan dit artikel over 'goede' en 'slechte' calorieën erg leerzaam zijn. 

De juiste wandelschoenen

Het is tevens van belang dat je de juiste wandelschoenen hebt. Om te bepalen welke wandelschoenen geschikt zijn voor jou, moet je op een aantal factoren letten. In dit simpele overzicht wordt alles duidelijk gemaakt:

Hoe kies ik de juiste wandelschoen?

Gezonde manier hardlopen

Wil je een stapje verder? Radar besteedde eerder al aandacht aan hoe je op een gezonde manier kunt hardlopen. Je kunt het advies van gecertificeerd looptrainer Alex Bekkers hier lezen:

Hoe kun je op een gezonde manier hardlopen?

Bron: RTL Nieuws

Ook interessant