Zo behoud je de meeste vitaminen tijdens het koken

Zo behoud je de meeste vitaminen tijdens het koken

Gezond eten is goed voor het lichaam en de geest en vaak ook nog lekker smaakvol. Natuurlijk wil je daarbij dat de vitaminen zo goed mogelijk behouden blijven, maar waar moet je dan op letten?
 

Radar zet het voor je op een rijtje.

Geen eenduidig antwoord

Helaas zullen er bij de bereiding van verhit voedsel altijd vitaminen verloren raken, dit kan oplopen tot een percentage van 50 procent aan verlies. Aan de andere kant kan het lichaam de voedingsstoffen uit warme en gesneden producten makkelijker opnemen, waardoor er niet eenduidig te zeggen valt of het koken of bakken van producten netto meer of minder vitaminen voor het lichaam opleveren. 

Niet langer verhitten dan nodig

Het algemene advies is om voedsel niet langer te verhitten dan nodig. Behalve dat bijvoorbeeld een overgare broccoli een slappe textuur krijgt, en daardoor minder lekker proeft, is het ook desastreus voor het vitaminebehoud. Als je voor een beetgare bereiding kiest, zullen de vitaminen dus beter behouden blijven.

Gebruik zo min mogelijk water

Behalve dat het verminderen van watergebruik beter is voor het milieu, helpt het bij het koken van voedsel ook om minder vitaminen en mineralen kwijt te raken. Deze lossen namelijk op in het gekookte water. Om die reden is het ook verstandig het voedsel pas in de pan te doen als het water daadwerkelijk kookt. Pro-tip: gebruik je gekookte water om soep of jus van te maken. Zo geef je de vitaminen die in het water achterblijven een tweede leven. 

Zuurstof en licht, liever niet

Zuurstof en licht zijn goede vrienden van voedsel tijdens het groeiproces, maar niet tijdens de bereiding. Blootstelling van gesneden (en dus onbeschermd) voedsel aan zuurstof en licht versnelt namelijk de oxidatie, waardoor de vitaminen sneller verloren raken. Daarom valt het aan te raden zo laat mogelijk te beginnen met het snijden van voedsel en wanneer je dit hebt gedaan, dit in een afsluitbaar bakje te bewaren.

In de oven of stomen?

Eerder schreef Radar een artikel waarin werd onderzocht of geroosterde groenten uit de oven een gezonde optie zijn of juist niet. Ook hier was de conclusie dat hoe langer de groenten worden bereid, hoe minder vitaminen er op het eind overblijven. Kook daarom bewust en, niet te vergeten, gevarieerd zodat je lichaam de meeste (verschillende) vitaminen binnenkrijgt. 

Bron: Voedingscentrum 

Ook interessant