Radar

toggle menu

Consumentenautoriteit pakt telemarketing aan

De Consumentenautoriteit (CA) gaat dit jaar de strijd aan met misleidende en agressieve telemarketingactiviteiten en verkoopdemonstraties. De waakhond voor de belangen van de consument liet maandag weten zich in 2009 daarop te richten.

De organisatie, ook bekend van website ConsuWijzer, zegt dat veel mensen last hebben van misleidende en agressieve telefonische verkoop en dat verkoopdemonstraties voor onder andere vakantieclubs tot hoge schadebedragen leiden. ,,De nieuwe wet die oneerlijke handelspraktijken moet tegengaan, geeft ons mogelijkheden om hiertegen op te treden'', aldus Marije Hulshof, directeur van de CA.

Ook sms-diensten en garantie zijn onderwerpen waarover de CA nog steeds veel klachten ontvangt. Ook daarop richt de organisatie zich het komend jaar.

De CA liet vorig jaar een onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken uitvoeren. Daaruit blijkt dat misleidende en agressieve telefonische verkoop hoog scoorde. Het aantal slachtoffers daarvan noemt de CA hoog (810.000 slachtoffers in 2008) en ook het gemiddelde schadebedrag per consument is ,,relatief hoog'' met 98 miljoen euro per jaar.

De Consumentenautoriteit kondigt aan onder meer bedrijven aan te pakken, die verkoopdemonstraties organiseren waarbij door intimidatie de vrijheid van handelen van de consument wordt beperkt en misleidende informatie wordt verstrekt over het aangeboden product. Het gaat daarbij om verkoopdemonstraties als onderdeel van busreisjes, maar ook om vakantieclubs.

De Consumentenautoriteit kan hard optreden en boetes opleggen tot 450.000 euro per overtreding van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Bij de aanpak werkt de organisatie samen met de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Energiekamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Bron: ANP

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant