Radar

toggle menu

Consumentenautoriteit

Op 1 januari 2007 gaat de zogeheten Consumentenautoriteit - een initiatief van het ministerie van Economische Zaken - van start. Maar wat gaan ze nu eigenlijk doen en wat heb je daar als consument concreet aan?

Nederland krijgt er vanaf 1 januari volgend jaar een nieuwe toezichthouder bij: de Consumentenautoriteit. Maar wat heb je daar als consument aan?

We hebben al de NMa als kartelpolitie, de OPTA ziet toe op de concurrentie in de telecombranche en de DTe behandelt klachten over energiebedrijven. Maar waar kan je terecht met klachten over andere branches? Voor problemen die grote groepen consumenten aangaan is er vanaf volgend jaar de Consumentenautoriteit.

Staatssecretaris Karien van Gennip is verantwoordelijk voor de oprichting ervan. "Twee jaar geleden hebben we een onderzoek gehouden naar de klachten van consumenten. Daaruit kwam naar voren dat er behoefte is aan een overheidsinstelling waar mensen hun recht kunnen halen bij conflicten met bedrijven. Ook vanuit de EU kwam de vraag om een centraal loket voor consumentenzaken. Daarom hebben we de Consumentenautoriteit opgericht."

Dat werd tijd, zegt juriste Ianika Tzankova van het Centrum voor Aansprakelijkheidsrecht van de Universiteit van Tilburg. "Er is in ons land tot nu toe weinig geregeld voor de consument met kleine klachten. Het is voor hen vaak moeilijk om hun gelijk te halen", vindt Tzankova.

Of de oprichting van de Consumentenautoriteit hier de juiste oplossing voor is, betwijfelt de Tilburgse onderzoeker.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant