Radar

toggle menu

Cranberries Albert Heijn winnen 'Gouden Windei'

De cranberries van Albert Heijn zijn door voedselwaakhond foodwatch uitgeroepen tot het meest misleidende product van afgelopen jaar, in het kader van de Gouden Windei-verkiezing.

Het 'superfood' bestaat voor 68 procent uit toegevoegde siroop en voor slechts 30 procent daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood. Albert Heijn wint daarmee het Gouden Windei 2015. De winnaar werd bekend gemaakt in de uitzending van Radar.

Albert Heijn heeft foodwatch toegezegd het product dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries verdubbeld tot 60 procent. Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03 procent aardbeipoeder en 667 keer meer suikers. De light pindakaas van supermarkt Plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30 procent minder vet, maar wel 451 procent méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop. Naast Albert Heijn hebben ook de genomineerden Plus (pindakaas) en Aldi (pasta met truffel) tijdens de verkiezing aangegeven dat zij hun product gaan aanpassen. Bekijk de lijst met alle genomineerden.
 
13.000 consumenten stemden tussen 4 en 31 december op de grootste misleider van 2015. Drie keer is scheepsrecht voor Albert Heijn: zij grepen in 2015 en 2013 nog net naast deze prijs. Bekijk alle misleidende producten in de lijst met genomineerden.

Grootschalige misleiding

Voedselwaakhond foodwatch organiseert sinds 2010 jaarlijks de Gouden Windei verkiezing om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek. Daarnaast voert foodwatch campagne richting overheid want de regels staan veel vormen van misleiding nu nog gewoon toe. foodwatch vindt het hoog tijd dat de overheid in actie komt en strengere regels stelt en deze ook daadwerkelijk handhaaft.
 
'We kampen met een serieus gezondheidsprobleem; zo is 44 procent van de Nederlanders te dik. Maar een bewuste en verantwoorde keuze in de supermarkt wordt ondermijnd door de misleidende informatie die voedselfabrikanten ons voorschotelen. Consumenten hebben het recht op eerlijke informatie maar krijgen deze niet, vanwege gebrekkige wetgeving', stelt Sjoerd van de Wouw van foodwatch.

Lees ook

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant