Radar

toggle menu

Folderbranche wil Amsterdamse ja-ja-sticker tegenhouden via rechtszaak

Drie partijen uit de folderbranche hebben Amsterdam voor de rechter gesleept. Ze zijn niet blij met het voornemen van de gemeente om inwoners vanaf volgend jaar geen reclamedrukwerk meer te laten ontvangen, tenzij ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dat meldt de NOS maandag.

Als het aan Amsterdam ligt, krijgen inwoners vanaf volgend jaar geen reclamefolders meer in de bus, tenzij ze zelf actief middels een sticker aangeven dat ze die nog wél willen ontvangen.

Het idee is dus dat je als Amsterdammer geen nee-nee-sticker meer op je brievenbus hoeft te hebben als je geen folders wenst te ontvangen: zonder zo'n sticker krijg je het drukwerk standaard níet. Als je het wél wilt, moet je dat aangeven met een ja-ja-sticker.

Folderaars zijn hier boos over, en daarom hebben brancheorganisaties MailDB, Netwerk VSP en het Koninklijk verbond van Grafische ondernemingen een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Amsterdam.

34 kilo folders per jaar

Als Amsterdam haar zin krijgt is de stad de eerste in Nederland die deze maatregel invoert. De sticker zou eigenlijk vanaf juni dit jaar verkrijgbaar zijn, maar aanpassingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) lieten langer op zich wachten. Ook in andere gemeenten in Nederland wordt gesproken over een verandering van het reclamefolderbeleid.

Het omkeren van de huidige situatie heeft als doel het tegengaan van papierverspilling. Volgens de gemeente ontvangen mensen zonder sticker gemiddeld 34 kilo aan folders per jaar en wordt een groot deel hiervan niet gelezen. Met de maatregel hoopt de stad een besparing van 1,8 miljoen kilo per jaar te realiseren.

Dikkere huis-aan-huisbladen

De hoeveelheid papier zal niet afnemen, meent advocaat Tom Barkhuysen van de folderbranche. Volgens hem zijn er veel mensen die een nee-ja-sticker hebben en wel huis-aan-huisbladen ontvangen. Onderzoek toont volgens hem aan dat die bladen als gevolg van de maatregel dikker zullen worden, doordat adverteerders hun advertenties daarin kwijt willen.

MKB-Nederland is ook niet blij met de maatregel. De branchevereniging waarschuwde vorig jaar al dat deze maatregel banen kost. De verwachting van de vereniging is dat weinig mensen de ja-ja-sticker op hun deur zullen plakken. Kleinere ondernemingen zouden hun klanten daardoor niet meer kunnen bereiken met aanbiedingen.

Volgens een schatting van MailDB zal de maatregel 2500 bezorgers in Amsterdam hun (bij)baan kosten.

Op 8 november doet de rechter uitspraak in deze zaak.

Bron: NOS / AT5

Meer over:

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant