Radar

toggle menu

Klachten over Groupon

Groupon is een populaire kortingsbonnenwebsite en groeit in een razend tempo. Op de website kun je kortingsbonnen vinden voor vrijwel alles: van een hotelovernachting tot rijlessen tot een borstvergroting. Tegelijkertijd met het bedrijf, groeit echter ook het aantal klachten. Er wordt niet altijd waargemaakt wat op de couponnen wordt beloofd. De deals die via Groupon worden verkocht zijn enorm divers, de klachten die bij Radar binnenkwamen waren dat daarom ook.

Verantwoordelijkheid
Wanneer je ontevreden bent met een deal die via Groupon is gekocht, dan val je als consument vaak tussen wal en schip. Je denkt als consument dat je deal koopt bij Groupon, maar in hun algemene voorwaarden staat dit anders beschreven. De zogenaamde partner van Groupon levert altijd onder eigen naam en is daarom ook zelf verantwoordelijk. De constructie die Groupon hanteert, lijkt volgens online-marketing strateeg Jeroen Bertrams op die van een warenhuis, alleen niet qua verantwoordelijkheid. Je koopt bijvoorbeeld een horloge bij Vroom & Dreesman, maar het horloge is van Swatch. Als jouw horloge vervolgens buiten je schuld om kapot gaat, klop je aan bij V&D en niet bij Swatch. Bij deals met Groupon is dit anders. Zij geven slechts de couponnen uit, maar verwijzen vervolgens hun klanten met klachten door naar de partner. Volgens advocaat Pim de Vos mag dit in beginsel, maar kan het in sommige gevallen onredelijk bezwarend zijn. Als Groupon bijvoorbeeld een deal mooier heeft voorgespiegeld, dan kunnen zij zich niet van elke verantwoordelijkheid onttrekken. Daarnaast zou het volgens Pim de Vos wenselijk zijn als Groupon bij de koop vermeldt dat zij niet bij prestatie zelf betrokken zijn en dat je met eventuele klachten dus ook bij hun partner aan moet kloppen.

Levering
Een kwart van alle klachten die bij Radar binnen zijn gekomen, hebben te maken met de levering van een product. Consumenten zitten soms wel maanden te wachten tot een product arriveert, in andere gevallen komt het product zelfs nooit aan. Wanneer een soortgelijke situatie zich voordoet, kun je twee dingen doen. Je kunt product laten komen en je volgens beroepen op het herroepingsrecht. Voor alle producten die op afstand worden gekocht, heb je 7 dagen om je te bedenken en de koop ongedaan te maken. Als een product helemaal niet wordt geleverd, kun je de leverancier een brief sturen, waarin je hem in gebreke stelt. Je kunt eisen dat het product alsnog binnen 5 dagen geleverd wordt. Gebeurt dit niet, dan kun je de koopovereenkomst buitengerechtelijk ontbinden en je geld terugvragen. Advocaat Pim de Vos heeft een voorbeeldbrief geschreven om je in een dergelijke situatie op weg te helpen.

Coupon is niet inwisselbaar
Het komt voor dat je als consument niet terecht kunt met de aangeschafte coupon. Bijvoorbeeld om het restaurant gedurende de gehele periode dat de actie loopt, vol zit. Als consument hoef je dan niet bij de pakken neer te gaan zitten en het uitgeven geld als verlies te beschouwen. Je hebt volgens de algemene voorwaarden van Groupon, maar ook volgens de wet, recht op je geld terug. Het kan dat Groupon je een tegoed op uw account aanbiedt in zogenaamde ‘credits’. Mocht je hier niet van gediend zijn, dan hoef je hier ook geen genoegen mee te nemen. Mocht contact met de klantenservice van Groupon niets opleveren, dan moet je de overeenkomst buitengerechtelijk ontbinden. Advocaat Pim de Vos heeft ook voor deze situatie een voorbeeldbrief geschreven.

De voorwaarden van een deal worden niet nagekomen
In de uitzending is Naima te zien, die samen met haar vriendin een coupon voor metamorfose heeft gekocht. Er is haar een metamorfose beloofd met een professionele fotoshoot, waarvoor ook visagie zou worden gedaan. Aangekomen op locatie zijn zowel de fotograaf als de visagist niet aanwezig. Als de voorwaarden van een deal niet worden nagekomen, kun je je geld terugvragen. Je kunt zowel Groupon als partner in gebreke stellen en de overeenkomst voorwaardelijke ontbinden, met sommatie tot terugbetaling zonder kosten. Ook hiervoor kunt u een voorbeeld brief vinden op onze website.

U kunt ook contact opnemen met Groupon zelf via infogrouponnl of via het telefoonnummer 020-4350369

Ondernemers
Niet alleen consumenten voelen zich gedupeerd door de populaire kortingsbonnenwebsite. Ondernemers kijken ook niet altijd met een prettig gevoel op een deal met Groupon terug. Als ondernemer moet je je product of dienst met minimaal 50 procent bij Groupon aanbieden. Vervolgens houdt Groupon 50 procent van de opbrengst als commissie. Ondernemers klagen dat zij te weinig verdienen op een deal die via Groupon loopt. Weinig Groupon-klanten keren terug naar een restaurant om voor de normale prijs te komen eten. Een actie met Groupon bereikt daarom voor sommige ondernemers niet wat zij ervan hadden gehoopt.  

Reactie Groupon
In de uitzending is Joost Halkes, COO van Groupon Benelux, aanwezig. Hij benadrukt dat klanten altijd met hun problemen bij Groupon terecht kunnen. Zij gaan dan proberen om samen met de partner tot een goede oplossing te komen.

Joost Halkes geeft daarnaast toe dat de klantenservice de afgelopen tijd slecht bereikbaar is geweest. Hij vertelt dat er nu weer binnen 24 uur gereageerd wordt op e-mails en dat Groupon ook telefonisch weer goed te bereiken is. Het uitsluiten van de verantwoordelijkheid in de algemene voorwaarden heeft volgens Groupon te maken met het feit dat zij ook afhankelijk zijn van partners. “Op het moment dat een consument bij ons een Groupon aanschaft, verplichten wij ons om de partner uit te betalen wanneer hij de voucher bij ons inlevert. Zolang wij niet zeker weten of de voucher de goede service geleverd heeft, houden wij dat geld in principe vast. Dat betekent dat als klanten bij ons komen, wij dat geld terug kunnen betalen aan de klant. Wat we natuurlijk niet moeten krijgen is dat wij enerzijds aan de partner moeten betalen en anderzijds aan de klant. Anders kunnen wij onze dienst niet meer leverenµ, aldus Halkes in de uitzending.

De algemene voorwaarden van Groupon zullen naar alle waarschijnlijkheid niet veranderen. Joost Halkes doet ook geen toezeggingen op de vraag of er bij een koop duidelijk vermeldt gaat worden dat Groupon niet verantwoordelijk is voor de afwikkeling van deal. Wel zal Groupon altijd proberen om samen met de partner een goede deal te leveren.

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant