Radar

toggle menu

Informatiepunt in beslag genomen spullen blijft bestaan

Informatiepunt in beslag genomen spullen blijft bestaan

Het Beslagloket, een plek waar burgers telefonisch, schriftelijk of digitaal informatie kunnen inwinnen over door de politie in beslag genomen spullen, blijft bestaan. Een proef van de politie, het Openbaar Ministerie en de Dienst Domeinen (die verantwoordelijk is voor de opslag van goederen) is volgens de drie partners zo goed verlopen dat besloten is het loket voor onbepaalde tijd open te houden.

Het loket is in het eerste jaar zo'n 3000 keer benaderd door mensen die vragen hadden over hun ingenomen goederen. Volgens Ronald Zwarter, die zich bij de politie bezighoudt met deze zaken, voorziet het beslagloket in een behoefte: 'Het loket blijft dus open zolang daar vraag naar is.'

Het Beslagloket kwam er naar aanleiding van het rapport 'Waar is mijn auto?' van de Nationale Ombudsman. Hierin stelde de Ombudsman dat te veel spullen volledig uit beeld van de eigenaren verdwijnen. Zo was er een geval waarin een in beslag genomen auto was vernietigd zonder dat de eigenaresse dat wist.

Verbetering van rechtsbescherming

Naast betere en snellere informatievoorziening aan de burger had de Ombudsman ook gevraagd om verbetering van de rechtsbescherming in het geval iemand het niet eens is met inbeslagname. Ook moest de informatie-uitwisseling verbeteren. Ook daarin zijn volgens Zwarter stappen gemaakt.

Over de in totaal 400.000 in beslag genomen voorwerpen per jaar komen ongeveer honderd klachten binnen. 'Ondanks dat dit een percentage van 0,04 is, denken we dat door nog betere voorlichting dit percentage nog verder omlaag kan. Daarnaast streven we ernaar om iedereen binnen vijf dagen op de hoogte te stellen van hun zaak', aldus Zwarter.

'Ook zitten we nu in een fase dat we steeds meer met digitaal beslag te maken krijgen, zoals bijvoorbeeld ingevorderde bitcoins. Dat roept zeker weer nieuwe vragen op, dus voorlopig zijn we hier nog wel mee bezig', zegt Zwarter.

Meting tevredenheid

Uit cijfers van de eerste drie maanden van de proef blijkt dat communicatie binnen vijf dagen in gemiddeld iets meer 70 procent van de gevallen is gelukt. De burgers gaven bij een tevredenheidsonderzoek de dienstverlening een gemiddeld rapportcijfer van 6,5. Er wordt nog nader bekeken hoe de tevredenheid structureel kan worden gemeten.

Bron: ANP

Meer over:

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant