Radar

toggle menu

Maatregelen paardenleed na uitzending Radar

Supermarktketens Jumbo, Albert Heijn en Deen hebben de Radar-redactie laten weten maatregelen te gaan nemen om paardenleed te voorkomen.

Gisteren zonden we een indringende reportage uit over de wijze waarop de paarden die geïmporteerd worden uit Noord- en Zuid-Amerika lijden voordat zij in het vleesschap terecht komen. Supermarkten voelen zich genoodzaakt te reageren omdat er een storm van verontwaardiging heeft plaatsgevonden op social media en diverse websites.

Onderzoek en maatregelen
Jumbo gaat de zaak direct onderzoeken: ‘Als we onjuistheden tegenkomen of als onze leveranciers dit niet voor 100% kunnen uitsluiten, zullen wij de samenwerking direct beëindigen.’ Ook Albert Heijn belooft actie: ‘We gaan samen met de branche de hele keten van paardenvlees goed tegen het licht houden. Waar misstanden blijken nemen wij direct maatregelen.’ Deen supermarkten gaat nog een stap verder. In een reactie verklaren zij per direct te stoppen met de inkoop van paardenvlees uit Noord- en Zuid-Amerika.

Voorafgaand aan de uitzending is supermarkten en paardenvleesimporteurs gelegenheid gegeven om aan te tonen dat hun vlees niet uit de betreffende slacht- en transportlijnen afkomstig is. Daarvan hebben zij mondjesmaat gebruik gemaakt, de meeste supermarkten wilden geen transparantie geven over de herkomst van hun paardenvlees.

Snackproducent
Ook Ad van Geloven, de snackproducent van onder andere het merk MORA, heeft verontruste consumenten een uitgebreide reactie gestuurd. Hierin beloven zij tot handelen over te gaan: ‘We zullen zo snel mogelijk opnieuw bij onze leveranciers ter plekke gaan controleren wat de omstandigheden precies zijn en hoe er gecontroleerd wordt. Wanneer dit niet tot een bevredigende oplossing en borging van het gewenste niveau van dierenwelzijn leidt, zullen wij gepaste maatregelen nemen.’

Betere etikettering

Tijdens de uitzending van Radar heeft Tweede Kamerlid Sjoera Dikkers (PvdA) aangegeven een debat over de situatie aan te vragen. Vandaag heeft zij direct, tijdens het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer, kamervragen gesteld aan minister Schippers. De minister heeft hierbij aangegeven dat zij voor betere etikettering op de verpakking over de afkomst van het paardenvlees is. Verder heeft de minister toegezegd dat zij bij de Europese Unie nagaat hoe intensief de controles zijn bij de slachthuizen in Noord- en Zuid-Amerika. Als deze controles onvoldoende intensief blijken, zal Schippers erop aandringen dat dat beter moet.

Update 25 maart 19:00 uur: Ook Coop weert Amerikaans paardenvlees
Supermarktketen Coop heeft laten weten net als Deen per direct de afname van paardenvlees uit Amerika te stoppen: 'We nemen de ruimte om opnieuw ons assortiment te beoordelen', aldus Commercieel directeur Gerard Koning.

Lees ook

Reacties

Op de Radar website moet je cookies accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant