Radar

toggle menu

Nederlanders passen uitgaven aan door crisis

De helft van de Nederlanders past zijn uitgavenpatroon onder invloed van de economische en financiële crisis aan, hoewel de koopkracht hetzelfde is gebleven. Een derde is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken dat maandag de campagne Blijf Positief nieuw leven inblaast.

Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën.

Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar eerder. Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, 15 procent is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.

Van de groep mensen die rood staan geeft bijna een op de vijf aan 'gewoonweg niet te kunnen rondkomen van wat men ontvangt'. Nog eens 19 procent geeft aan niet bij te houden wat er wordt uitgegeven. Bijna een derde van alle ondervraagden verwacht de komende jaren last te krijgen van de crisis. ,,Het is duidelijk dat men daar nu al op vooruitloopt door minder uit te geven'', zei staatssecretaris Jette Klijnsma in een reactie op de onderzoeksresultaten. Zij vindt het belangrijk dat mensen grip krijgen en houden op hun financiële situatie, zeker in de crisis. ,,De campagne Blijf Positief biedt concrete handvatten hoe mensen dan kunnen doen'', aldus Klijnsma.

Bron: ANP

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant