toggle menu

Sportscholen weer open, zo pak je de draad weer op

Sportscholen weer open, zo pak je de draad weer op

Vanaf woensdag 1 juli mogen de sportscholen weer open. Wel op anderhalve meter afstand en met het verplicht reserveren van een tijdslot, zodat alle leden gebruik kunnen maken van de gym. Sta jij ook te springen om de coronakilo's eraf te trainen en topfit te worden? 

We mochten de afgelopen tijd al buiten aan de slag, maar na drieënhalve maand kan er nu ook weer binnen worden getraind. Met de toestellen uit elkaar en rood-witte linten om de anderhalve meter aan te duiden. Ook zul je steeds na het gebruik van een toestel de boel even schoon moeten maken.

Rustig opbouwen

Van bankhangen naar sporten, hoe pak je dat het beste aan? Bewegingswetenschapper Willem-Paul Wiertz van Kenniscentrum Sport & Bewegen: 'Veel mensen hebben thuis vast hard hun best gedaan om actief te blijven. Maar met losse gewichtjes kun je niet alle spieren trainen die je in de sportschool zou trainen.'

Vooral als je krachttraining wilt doen, zal je het rustig op moeten bouwen. 'Het is zaak dat het contrast tussen die maanden van rust en nu zo geleidelijk mogelijk verloopt. Er moet geen groot contrast in zitten, dus ga niet volle bak zes/zeven dagen in de week aan de slag en gebruik wat lagere gewichten dan voor de coronacrisis.'

Als je te hard van stapel loopt en de trainingsbelasting te groot is, loop je het risico op overbelasting met als gevolg spier- en peesblessures. Wiertz: 'Als je zo'n blessure oploopt, kan het een aantal weken duren voordat je herstelt en begin je weer op nul.'

'Laat een expert je helpen' 

Hoe pakken we de draad weer op? 'Om een goede trainingsprikkel te hebben, is het handig om twee tot drie keer in de week te trainen. In de periode dat je niks gedaan hebt is je lichaam minder sterk en heb je minder conditie, dus het is ook belangrijk om je lichaam tussendoor voldoende tijd te geven om te herstellen', zegt Wiertz. 

We willen natuurlijk graag zo snel mogelijk terug naar het oude niveau, zonder blessures op te lopen. Wiertz geeft als tip om vooral advies te vragen aan een fitnesstrainer of personal trainer. 'Laat iemand die in de sportschool werkt een programmaatje maken. Dat voorkomt dat je zelf te hard van stapel loopt.'

Om spieren te laten groeien, hebben ze volgens Wiertz een week of zes nodig. 'Je moet je lichaam echt de tijd geven om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.'

Rust, goed eten en goed slapen

Kortom, wil niet teveel en niet te snel, verwacht niet dat je direct weer met je oude gewichten aan de slag kunt en geef je lichaam tussen de trainingen door voldoende tijd om te herstellen. Dat betekent één of twee dagen rust tussendoor. 

Wiertz: 'Zorg dat je goed slaapt en probeer gezond te eten. Doe geen gekke dingen die je normaal ook niet zou doen en geef jezelf de tijd om langzaamaan en zonder blessures fit te kunnen worden.' 

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant