toggle menu

Veelgestelde vragen

Programma en website

  • Ik wil een reactie achterlaten op de Radar-site

    Je kan op onze artikelen reageren en het gesprek met andere bezoekers aangaan via reactieplatform 
    Disqus. Je kan een account aanmaken, maar dat hoeft niet: je kan ook als gast reageren.

    Waarom een account maken?

    Het aanmaken van een account heeft enkele voordelen: via Disqus blijf je namelijk altijd ingelogd en kan je met één account ook op andere sites reacties achterlaten. Daarnaast kan je met een Disqus-account stemmen op andere reacties, waarmee je jouw waardering voor de reactie van een ander laat zien. Reacties met het meeste aantal stemmen komen ook bovenaan te staan. Je kan een reactie ook naar beneden stemmen. Doe dat alleen als je van mening bent dat de reactie geen waarde toevoegt aan het gesprek.

    Hoe maak ik een account aan?

    Je kan je aanmelden met Twitter, Facebook of Google+. Als je dat niet wilt, kan je je ook direct bij Disqus registreren. Vul een een gebruikersnaam, e-mailadres en een wachtwoord in.

    Ik wil geen account aanmaken

    Je kan ook reageren zonder een account aan te maken. Onder 'Of registreer je bij Disqus' staat een checkbox met 'Ik reageer liever als gast'. Als je dit aanvinkt hoef je alleen een naam en e-mailadres op te geven. Je reactie verschijnt direct.

    Reacties rapporteren

    Schendt een reactie onze spelregels? Dan kan je die rapporteren door op het vlaggetje te drukken.

  • Ik wil mijn gebruikersnaam van het Radar Forum veranderen.

    Dat kan je zelf niet doen. Je kan daarvoor het beste contact opnemen met de internetredactie van Radar. Stuur ook een suggestie mee voor je nieuwe gebruikersnaam.

  • Ik zie nooit meer de Koude Douche langskomen. Waarom?

    In onze rubriek De Douche reiken wij inderdaad vaker een Warme dan een Koude Douche uit. Dat komt vooral door het aantal inzendingen: wij krijgen doorgaans veel meer inzendingen binnen voor Warme Douches dan voor Koude Douches.

    Daar komt bij dat we een inzending altijd goed controleren wanneer deze in aanmerking komt voor uitzending. Het komt vaak voor dat het probleem dan alsnog is opgelost, of dat het toch geen service betreft die écht een Koude Douche verdient.

  • Ik heb een verdachte mail ontvangen. Is dit phishing?

    Phishing-e-mails kun je herkennen aan een aantal zaken. Bekijk de uitleg.

  • Ik wil een uitzending nabestellen.

    Nabestellen van uitzendingen die niet langer online staan kan via de website van Beeld en Geluid. Hieraan zijn kosten verbonden.

  • Ik ben het accepteren van cookies moe.

    Wij zijn helaas verplicht dit te doen. Deze regeling geldt (omroepbreed) bij de Nederlandse Publieke Omroep. Wij zijn niet in de positie dit te wijzigen.

    Voor vragen verwijzen we je daarom naar de NPO. Op hun website vind je meer informatie.
    Lees ook onze disclaimer.

  • Ik heb een vraag over de Radar-app.

    We hebben daarvoor een speciale pagina ingericht. Bekijk de vraag- en antwoordsectie op deze pagina.

  • Ik wil mijn e-mailadres wijzigen.

    Nieuwsbrief

    Wil je het e-mailadres wijzigen waarop je onze nieuwsbrief ontvangt? Ga dan naar de laatst ontvangen nieuwsbrief en klik op 'Wijzig je e-mailadres' (onderaan de e-mail). Volg dan daar de instructies. 

    Testpanel

    Ga naar de Radar Testpanelsite en log in. Op je persoonlijke pagina zie je in de rechter kolom de link 'Gegevens wijzigen' staan. Wanneer je hier op klikt, kom je op de pagina waar je jouw e-mailadres kunt wijzigen. 

    Forum

    Ga naar deze pagina om je e-mailadres voor het forum te wijzigen.

    Lukt het niet?

    Stuur ons een e-mail. Let wel op: Je kunt een wijziging wel doorgeven vanaf je oude / huidige adres, maar niet vanaf een adres dat bij ons (nog) niet bekend is. Dit is ter bescherming van je eigen persoonsgegevens.

    Uit privacy- en veiligheidsoverwegingen nemen wij alleen verzoeken tot het wijzigen van e-mailadressen in behandeling die afkomstig zijn van adressen die reeds in ons e-mailbestand voorkomen.

  • Ik heb een suggestie voor een tv-item.

    Itemsuggesties kan je insturen via dit formulier. Alvast bedankt!

  • Ik wil een Douche inzenden.

    Een Douche-inzending nemen wij alleen in behandeling als deze is aangemeld via het daarvoor bestemde formulier. Dat formulier staat hier.

    Let op: een Douche-inzending komt niet automatisch op de site of op tv.

Testpanel

  • Wat is het Radar Testpanel?

    Het Radar Testpanel is een groep van ruim 95.000 consumenten die vrijwillig meedoen aan onderzoeken van Radar. Dit doen zij door het invullen van vragenlijsten. De resultaten gebruikt Radar voor reportages in de tv-uitzending, artikelen op de website en pagina’s in het magazine RADAR+.

  • Hoort het Radar Testpanel bij het televisieprogramma Radar?

    Ja. Het Radar Testpanel is een onderdeel van de website radar.avrotros.nl, en daarmee ook van het televisieprogramma Radar van AVROTROS.

    De reden dat het Testpanel een eigen url (website-adres) heeft, is technisch van aard: het systeem waarmee wij de Testpanel-onderzoeken uitvoeren, werkt op deze manier het best en het meest gebruiksvriendelijk voor ons en onze Testpanelleden. Het Testpanel is dus nog steeds onderdeel van en onlosmakelijk verbonden met Radar.

    Zie ook de verwijzingen naar deze website op radar.avrotros.nl. 

  • Hoe meld ik me aan voor het Radar Testpanel?

    Volg deze link en vul de intake-enquete in: dat duurt hooguit enkele minuten. Aanmelden is gratis.

  • Welke gegevens hebben jullie van mij nodig?

    In de intake-enquête vragen wij naar een aantal persoonsgegevens, zoals leeftijd, geslacht en opleidingsniveau.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Wij verwerken je gegevens volledig anoniem. Wij gebruiken deze niet voor commerciële doeleinden en zullen deze ook niet ter beschikking stellen aan derden zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. Je kunt dit ook teruglezen in ons privacybeleid. Wel gebruiken wij deze gegevens om vragenlijsten op jou persoonlijk af te stemmen, en om in zijn algemeenheid uitspraken te kunnen doen over de samenstelling van ons Testpanel.

  • Waarom moet ik zoveel persoonsgegevens invullen?

    Dit doen wij om onze onderzoeken nog beter af te wegen en zodoende representatieve cijfers terug te geven in bijvoorbeeld onze tv-uitzendingen. Woonplaats, postcode en leeftijd zijn voorbeelden van factoren waarop wij gegevens kunnen wegen.

    Daarnaast kunnen we met de extra informatie gerichter onderzoek doen. We vragen om het bezit van een telefoon en tablet voor het geval dat er bijvoorbeeld problemen zijn met een bepaalde provider. Wellicht ten overvloede: wij verstrekken je gegevens nooit aan derden en gebruiken deze enkel en geanonimiseerd voor onze onderzoeken.

  • Hoe vaak krijg ik een enquête-uitnodiging?

    Radar houdt tussen de 1 en 3 onderzoeken per maand.

  • Kan ik kiezen aan welke onderzoeken ik meedoe?

    Ja. Uitnodigingen voor onderzoeken sturen wij per e-mail toe. Je kunt deze vragenlijsten bovendien terugvinden op je persoonlijke pagina wanneer je bent ingelogd. Je kunt altijd zelf besluiten aan welke van deze onderzoeken je wel en niet wil meedoen.

  • Hoeveel tijd heb ik om mee te doen aan een onderzoek?

    Een onderzoek laten wij meestal enkele dagen online staan, soms ook langer. Het invullen van een enquête duurt doorgaans tussen de 2 en 8 minuten. Per onderzoek geven wij hiervan een indicatie.

  • Hoe weet ik zeker dat jullie mijn antwoorden ontvangen hebben?

    Op je persoonlijke pagina zie je een lijst met de onderzoeken waarvoor je bent uitgenodigd. Klik op het onderzoek van je keuze; als je dit al hebt afgerond, krijg je daarvan een melding te zien.

  • Waar vind ik de onderzoeksresultaten?

    Resultaten van afgeronde onderzoeken vind je op je persoonlijke pagina, zodra je bent ingelogd. Je kunt ze ook allemaal teruglezen op onze website, radartv.nl. Daarnaast verwerkt Radar de uitslagen regelmatig in tv-uitzendingen en in artikelen het magazine RADAR+.

  • Ik ontving een herinnering, terwijl de enquête al volledig ingevuld heb!

    Een verklaring kan zijn dat de enquête niet op de juiste manier was afgesloten (via de knop 'Voltooien'), waardoor je gegevens niet waren doorgegeven. Het kan ook zijn dat je de enquête nét invulde toen wij in het systeem een selectie maakten van degenen die de enquête nog niet hadden ingevuld.

    Tot slot zou het kunnen zijn dat je met meerdere adressen staat ingeschreven bij het Testpanel. In dat laatste geval krijg je alle uitnodigingen dubbel. In dat geval ontvangen we graag een e-mail vanaf het e-mailadres waarmee u uitgeschreven wilt worden, opdat u één account overhoudt.

  • De vragenlijst werkt niet goed.

    Vervelend, dat is niet de bedoeling. Om dit probleem op te lossen hebben we extra informatie nodig, we zouden het fijn vinden als je de volgende vragen kunt beantwoorden:

    • Waarop maak je de test? (Computer, tablet, telefoon?)
    • In welke browser maak je de test? (indien van toepassing)
    • Wat is het merk van je telefoon / tablet, welk besturingssysteem gebruik je en welke versie?
    • Kun je een screenshot sturen van de pagina waar je vast blijft lopen?

    Met deze informatie kunnen wij het probleem beter opsporen en verhelpen. Stuur de informatie naar [email protected]

    Wellicht ben je tot die tijd in de gelegenheid de vragenlijst in te vullen via een andere browser (of computer, laptop of tablet)? Wanneer je op de link uit de uitnodiging klikt, start de vragenlijst automatisch op het punt waar je was gebleven.

  • Ik ben mijn wachtwoord voor het Radar Testpanel vergeten.

    Wanneer je jouw wachtwoord niet meer weet, kan je deze achterhalen door op www.radartestpanel.nl bij het inlogscherm je e-mailadres in te vullen en op de link 'Wachtwoord vergeten?' te klikken. Je ontvangt dan een e-mail met een link om uw wachtwoord te resetten.

    Let op, een geldig wachtwoord moet:

    • tenminste 1 grote letter bevatten
    • tenminste 1 kleine letter bevatten
    • tenminste 1 cijfer bevatten
    • in totaal tussen de 6 en 25 tekens lang zijn
  • Waarom stopt de enquête zo snel?

    Zoals in de inleiding staat aangegeven, zijn we voor sommige enquêtes op zoek naar een hele specifieke groep. Niet alle vragen zijn voor iedereen relevant. Het kan dus zijn dat de enquête voor jou kort is, maar ook dan is je deelname voor ons waardevol.

  • Wat krijg ik in ruil voor mijn Testpanel-lidmaatschap?

    Door deel te nemen aan enquêtes kun je jouw meningen, oordelen en ervaringen laten meetellen. Deze kunnen Radar helpen om consumentenkwesties aan de kaak te stellen en bedrijven en instanties ertoe te bewegen hun diensten en producten te verbeteren. Daarnaast krijg je als welkomstgeschenk eenmalig een nummer van het magazine RADAR+ thuisgestuurd, en toegang tot hulpvideo's, waarmee je verkopers op jouw rechten als consument kan wijzen.

  • Waar vind ik de hulpvideo's?

    Je vindt de hulpvideo's op je persoonlijke pagina, nadat je bent ingelogd bij her Testpanel, onder het kopje 'Hulpvideo's'. Je kunt de video's ook downloaden op je computer, laptop of smartphone.

  • Hoe lang blijf ik Testpanel-lid?

    Je blijft lid zo lang of zo kort als jij dat wilt. Je kunt jezelf op elk moment uitschrijven.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

    Als je je wachtwoord niet meer weet, klik dan op ‘Wachtwoord vergeten?’ op de Testpanel-homepage en volg de instructies. Je krijgt dan een nieuw wachtwoord toegestuurd, dat je zelf eventueel weer kunt aanpassen (aanbevolen).

  • Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

    Je Testpanel-lidmaatschap opzeggen doe je door in te loggen en te klikken op ‘Gegevens wijzigen’ (rechts bovenin). Op de pagina ‘Profielgegevens wijzigen’ vind je onderaan de pagina de uitschrijfknop.

  • Ik ben verhuisd. Hoe geef ik dit door?

    Als Testpanellid hoef je verhuizingen niet aan ons door te geven.

Staat je vraag er niet tussen?

Heb je verder nog vragen? Neem dan contact op!