Radar

toggle menu

Consument spendeert meer dan noodzakelijk aan 'mannenproducten', parfum en tandpasta

Man kiest verzorgingsproduct speciaal voor mannen

Douchegel speciaal voor mannen, dat is volgens 80 procent van het Radar Testpanel vooral een commercieel verschijnsel. Toch houden de meesten zich keurig aan de voorschriften, ook al kost dat dus meer dan strikt genomen noodzakelijk. Besparen doen we ook niet op parfum, gezichtscrème en tandpasta. Wist je trouwens dat mannen hun haar vaker (laten) knippen dan vrouwen? En hoe populair is in bad gaan tegenwoordig nog? Lees er alles over in dit onderzoek over verzorging en verzorgingsproducten.

'Douchegel voor mannen? Pure commercie'

Shampoo, douchegel en deodorant zijn verzorgingsproducten die zowel mannen als vrouwen gebruiken. Dat dit soort producten er ook speciaal voor mannen zijn, is voornamelijk iets van de laatste tijd. 'Fijn dat er meer keuze is', zegt een meerderheid (46%) van het panel hierover. Een nagenoeg even grote groep denkt echter ook dat het enige verschil tussen mannen- en vrouwenproducten de geur is. Slechts 11 procent gelooft dat er een verschil in werking is. 80 procent is het in ieder geval ten dele eens met de stelling dat onderscheid maken tussen (algemene) verzorgingsproducten voor mannen en vrouwen een puur commercieel verschijnsel is.

Toch houdt een meerderheid van de respondenten zich vrij strikt aan de 'voorschriften'. 58 procent zegt (bijna) altijd producten te gebruiken die speciaal worden aangeprezen voor hen, als man of juist als vrouw. Onder de vrouwen is dat zelfs twee derde. Neutrale producten, die dus voor beide groepen geschikt zijn, worden door een kwart van de respondenten niet gebruikt. Voor deze groep moet het duidelijk zijn of een product voor mannen of voor vrouwen bedoeld is.

Goedkope bodylotion, dure tandpasta

Zijn de panelleden een beetje merktrouw? Bijna een derde heeft voor bijna alle verzorgingsproducten een vast merk, 38 procent heeft dat voor het ene product wel, voor het andere niet. 12 procent probeert vaak iets anders. 1 op de 5 laat zich leiden door wat in de aanbieding is. De meesten kopen hun verzorgingsproducten in de winkel. Bijna een derde koopt ze ook online, maar voor slechts 2 procent is dat de gebruikelijke manier.

Ten opzichte van een soortgelijk onderzoek twee jaar geleden, blijven meer mensen binnen een budget van maximaal 5 euro per maand, voor verzorgingsproducten. Dat was 18 procent en is nu 26 procent. De grootste groep respondenten (61%) geeft per maand tussen de 6 en 25 euro uit aan verzorgingsproducten. De helft heeft een of meerdere producten waaraan hij of zij meer voor betaalt dan het product gemiddeld kost. Voor 1 op de 5 is dat een luchtje. 16 procent geeft extra geld uit aan een fijne gezichtscrème, 15 procent koopt tandpasta die duurder is dan gemiddeld. 11 procent zegt niet te bezuinigen op haarverzorging. Slechts 4 procent koopt duurdere bodycrème.

Dagcrème met uv-factor steeds populairder

Dagcrème met een uv-factor is ten opzichte van het onderzoek twee jaar geleden populairder geworden. Waar eerder 51 procent van de respondenten (weleens) een crème met uv-factor gebruikte doet twee jaar later 59 procent dat. Overigens zijn het vooral vrouwen die dagcrème gebruiken: 86 procent, tegenover 29 procent van de mannen. Ook anti-rimpelcrème wordt voornamelijk door vrouwen gebruikt: 19 procent doet dat dagelijks, 22 procent op onregelmatige basis. Ongeveer een derde van de vrouwen gebruikt standaard haarconditioner, van de mannen doet 5 procent dat.

Lekker ruiken willen we allemaal: deodorant wordt door bijna 80 procent van de ondervraagden dagelijks gebruikt – slechts 8 procent doet dat nooit. 15 procent zegt nooit een luchtje op te doen. Bijna de helft (47%) van het panel doet dat dagelijks.

Barbier- en kappersbezoek

Van de mannen die een baard en/of snor bijhouden (70 procent van de respondenten), doet 81 procent dat zelf. Nog eens 8 procent laat het door een bekende doen, de rest zoekt daarvoor een kapper of barbier op. Dat kost de grootste groep (een derde) tussen de 0 en 5 euro. In totaal komen de kosten bij 71 procent niet boven de 15 euro uit. 1 procent betaalt meer dan 30 euro voor het bijhouden van de snor en baard.

Uiteraard is er een verschil in het soort behandeling dan men hiervoor krijgt. Wie meer betaalt, doet dat vaak voor een verfbeurt, een voorbehandeling met bijvoorbeeld warme kompressen, of het gebruik van scheerzeep en balsem. Bij de meer kostbare barbierbeurten zit ook vaker een consumptie inbegrepen.

Ook het hoofdhaar wordt, indien van toepassing, door mannen goed bijgehouden: door 70 procent eens in de 6 weken of vaker, wat voor 51 procent van de vrouwen geldt. Mannen hebben dan ook vaker een kort kapsel bij te houden. Vrouwen gaan voor een knipbeurt wel eerder naar de kapper, waar mannen vaker zelf, of door een bekende laten knippen. 78 procent van de panelleden heeft een vaste kapper, de rest wil nog weleens wisselen.

Wie een bad heeft… zit er nauwelijks in

Hoe zit het met de verdeling van bad en douche? De douche is veruit het populairst: 89 procent heeft thuis een douchecabine, nog eens 11 procent heeft een bad met douchemogelijkheid. Een badkuip heeft 40 procent van de respondenten. Slechts 51 mensen hebben geen van beide thuis tot hun beschikking.

Wie een bad heeft, maakt daar echter vaak nauwelijks gebruik van: 29 procent gaat nooit in bad, 31 procent minder dan eens per maand. Slechts 11 procent gaat iedere dag of om de dag in bad. Onder de douche staan de meesten (47%) eens per dag, 39 procent om de dag. 8 procent doucht eens per week, 3 procent juist meerdere keren per dag.

Met hoeveel verschillende douche- en badproducten gaat al dit wassen gepaard? We vroegen de panelleden om te tellen hoeveel potjes en tubes op dit moment in de douche of bij het bad staan, voor eigen of gedeeld gebruik. Hoewel de grootste groep 2 flacons heeft staan, zijn er uitschieters naar boven: 16 procent heeft 5 flacons of meer, 2 procent heeft er 10 of meer.

Over dit onderzoek
Aan dit onderzoek deden 33.740 leden van het Radar Testpanel mee, van 30 juni t/m 14 juli 2017. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 100.000 mensen die hun ervaringen en meningen delen door online vragenlijsten te beantwoorden. De resultaten van dergelijke onderzoeken worden gebruikt in de tv- of radio-uitzendingen van Radar of voor artikelen op radar.avrotros.nl, of zoals in dit geval, voor het consumentenmagazine RADAR+. Wil je je ervaringen ook mee laten tellen? Word (gratis) lid, vul daartoe de intake-enquête in.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant