Radar

toggle menu

Toch compensatie vertraagde vlucht na inschakelen duurbetaalde claimstichting

Vliegtuig vertraagd maar geen vergoeding vliegmaatschappij

Is je vlucht vertraagd, of geannuleerd? Dan is het lang niet altijd gemakkelijk om een vergoeding te krijgen. Terwijl je daar in veel gevallen wel recht op hebt. Zo blijkt dat meer dan de helft van degenen die na een afwijzing van de luchtvaartmaatschappij naar een claimstichting is gestapt, alsnog gecompenseerd wordt. Daar moet je dan wel geld voor afdragen aan de betreffende claimstichting.

Wanneer je meer dan 3 uur vertraging hebt, of je vlucht geannuleerd wordt, heb je in veel gevallen recht op compensatie van je vliegtuigmaatschappij. Die krijg je lang niet altijd toegewezen, zo blijkt. We ondervroegen bijna 10.000 mensen uit het Radar Testpanel, die de laatste 12 maanden hebben gevlogen. Een vijfde van deze mensen heeft in deze periode ten minste 1 keer met een vertraagde, geannuleerde of gemiste vlucht te maken gehad.

Zelf compensatie vragen bij de luchtvaartmaatschappij

Voor dit onderzoek kijken we specifiek naar mensen die meer dan 3 uur vertraging hadden. Dat geldt voor ruim 800 panelleden. Een kwart daarvan heeft geen contact opgenomen over financiële compensatie. De helft heeft zelf contact opgenomen met de vliegmaatschappij, het resterende kwart heeft direct een claimstichting ingeschakeld.

Alsnog vergoeding via een claimstichting

Van degenen die zelf op de vliegtuigmaatschappij zijn afgestapt, heeft 61 procent een vergoeding ontvangen. Van een derde werd de claim afgewezen, meestal vanwege ‘onvoorziene technische omstandigheden’ of ‘extreme weersomstandigheden’. 80 procent was het met de argumentatie van de luchtvaartmaatschappij niet eens. Bijna de helft van deze groep heeft daarop een claimstichting ingeschakeld. 54 procent, meer dan de helft dus, heeft via de claimstichting alsnog compensatie toegewezen gekregen.

Vaak meer dan een kwart van de vergoeding afdragen

Fijn natuurlijk, als je alsnog een vergoeding ontvangt. Wat jammer is, is dat de luchtvaartmaatschappij daar niet direct mee over de brug kwam. Want wanneer de aanvraag via een claimstichting loopt, moet je een percentage van de vergoeding afdragen. En dat is vaak meer dan een kwart van het bedrag, en daar komen dan ook nog 'administratiekosten' bij, wat zomaar 25 tot 30 euro per persoon kan zijn.

Bekijk het item dat Radar over dit onderwerp maakte:
Geen compensatie bij vertraging door slimme 'truc' vliegmaatschappijen


Wil jij weten wanneer je precies recht hebt op een vergoeding? Bekijk het stappenplan:
Recht op schadeclaim bij vluchtvertraging?

Over dit onderzoek
Aan dit onderzoek deden 9.666 leden van het Radar Testpanel mee, die allen de afgelopen 12 maanden hebben gevlogen. De vragenlijst stond tussen 19 juni t/m 28 augustus 2017 open. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 100.000 mensen die hun ervaringen en meningen delen via online vragenlijsten. De resultaten van deze onderzoeken worden gebruikt in de Radarprogramma's op tv, radio, online of in het magazine RADAR+. Ook je ervaringen en meningen laten meetellen? Vul de intake-enquête in om (gratis) lid te worden.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant