toggle menu

Sportpoeders: helpen ze echt?

Sportpoeders: helpen ze echt?

Polluitslag.

6 procent van onze pollrespondenten gebruikt weleens sportpoeders. Wat zijn sportpoeders precies, wat heb je eraan, en waar moet je op letten bij het gebruik van deze producten? Radar laat een expert aan het woord.

Een sportpoeder is een poeder waarvan wordt gezegd dat deze helpt bij het behalen van je sportdoelen, zoals bijvoorbeeld een betere sportprestatie of de opbouw van meer spiermassa. Deze poeder wordt vaak gemengd met melk of water. We hebben ons Testpanel gevraagd of zij sportpoeders gebruiken om hun sportdoelen te behalen. 347 mensen hebben het onderzoek ingevuld. De antwoorden die zij gaven:

  • Nee, nooit: 91%
  • Nee, maar ik overweeg het wel: bijna 1%
  • Voorheen wel, nu niet meer: 2%
  • Ja, soms: 3%
  • Ja, met regelmaat: 3%

91 procent van de pollrespondenten gebruikt dus geen sportpoeders. We leggen we enkele vragen over sportpoeders voor aan Jorn Trommelen, promovendus Bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Maastricht.

Helpen de sportpoeders bij het behalen van je sportdoelen?

'Of een sportpoeder helpt bij het behalen van je sportdoelen hangt af van wat voor soort sporter je bent en welke sportpoeder je wilt gebruiken', zegt Trommelen.

Fatburner

Kies je voor een fatburner? 'De fatburners hebben zo weinig effect op gewichtsverlies, dat ze niet echt de moeite waard zijn', aldus Trommelen. Om af te vallen moet je namelijk een negatieve caloriebalans hebben', legt hij uit. 'Dat houdt in: minder calorieën eten dan je verbruikt op een dag. Een fatburner verhoogd het gebruik van calorieën een heel klein beetje. Dit effect is echter zo klein, dat het in de praktijk geen zoden aan de dijk zet. Je kunt dus beter geen fatburner gebruiken om af te vallen, maar je focussen op meer sporten en beter op je voeding letten.'

Pre-workout-poeder

Hoe zit het dan met pre-workout-poeders? 'Die poeders geven je een opgepept gevoel, zodat je zin krijgt om te trainen. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het effect van koffie. In koffie zit het stofje cafeïne, wat vaak ook het voornaamste ingrediënt in de pre-workout-poeders is. Je zou dus eigenlijk ook gewoon koffie voor je training kunnen drinken.'

Eiwitpoeder

Dan heb je nog een ander soort poeder: eiwitpoeder. 'Eiwitpoeders kunnen helpen bij het opbouwen van spieren in combinatie met sporten. Het is dus niet zo dat je spieren opbouwt door alleen eiwitpoeders te nemen zonder daarbij te sporten. Over het algemeen eten we al veel eiwitten, maar wanneer je veel sport zijn deze eiwitten uit voeding misschien niet genoeg. Wanneer je veel sport en denkt te weinig eiwitten binnen te krijgen uit voeding, kun je overwegen om je eiwitten aan te vullen door het nemen van een eiwitpoeder.'

Poeder op basis van koolhydraten

'Poeders op basis van koolhydraten zijn alleen handig wanneer je een professionele sporter bent', aldus Trommelen. 'Deze poeders zullen je niet helpen in de spieropbouw, maar leveren wel energie voor de inspanning. Wanneer je de poeder op basis van koolhydraten gebruikt, terwijl je deze eigenlijk niet nodig hebt, wordt de energie die je ervan krijgt omgezet in vetmassa. Mijn advies is dan ook om niet zomaar aan de slag te gaan met poeders op basis van koolhydraten als recreatieve sporter.'

Ben je een professionele duursporter? Trommelen: 'Dan kun je een poeder met alleen koolhydraten gebruiken tijdens inspanning. Deze poeders zijn een praktische energiebron, omdat je tijdens trainingen natuurlijk geen bord spaghetti kunt eten.'

Zijn sportpoeders veilig om te gebruiken?

Trommelen: 'Dat hangt af van het type poeder. Eiwitpoeders en poeders met alleen koolhydraten zijn veilig. Als je een stapje veder gaat naar pre-work-out-poeders of de categorie fatburners brengen deze afhankelijk van gebruik mogelijk risico met zich mee. Deze poeders bevatten namelijk vaak veel oppeppende stoffen zoals cafeïne. In hogere dosis kunnen deze producten bijwerkingen zoals hartkloppingen veroorzaken.  Van veel ingrediënten in deze producten is eigenlijk heel weinig bekend over de veiligheid bij langetermijngebruik.'

Wil je graag een sportpoeder gebruiken?

Trommelen: 'Wanneer je een sportpoeder wilt gebruiken kun je het beste een eiwitpoeder kopen.  Bij eiwitpoeders wordt er onderscheid gemaakt tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zijn effectiever dan plantaardige eiwitten, dus je kunt het beste een eiwitpoeder met dierlijke eiwitten kopen. Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat het percentage eiwit is wat er in het poeder zit: hoe meer eiwit, hoe beter. Anders betaal je voor een hoop vulstoffen die weinig doen.'

Nieuwe poll

Ben je benieuwd naar de nieuwe poll? Je kunt hem hier invullen. Ben je nog geen lid van het Radar Testpanel, maar wil je wel jouw mening mee laten tellen in onze onderzoeken? Meld je dan gratis aan!

Bron: Jorn Trommelen, promovendus Bewegingswetenschappen Universiteit Maastricht

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant