Radar

toggle menu

Datingsites

Honderdduizenden Nederlanders gebruiken dagelijks een datingsite. Het doel is -meestal- het vinden van de ware liefde. Maar wordt dat doel wel bereikt? Radar vraagt zich af wat de datingsite-gebruiker vindt van de kwaliteit van de online liefdesmakelaars.

Product Radar: Datingsites

Radar presenteert Product Radar, een onafhankelijke vergelijkingstool waar iedereen zijn of haar mening kan geven over diverse producten en diensten. Aan de hand van vragen kan iedereen zijn ervaring kwijt en producten en diensten beoordelen. Zo ook over datingsites. Bijna 6000 mensen hebben diverse datingsites beoordeeld. Dat heeft tot nu toe verrassende conclusies opgeleverd.

Gratis en betalend lid

Consumenten kunnen hun mening geven over gratis datingsites en datingsites waarvoor betaald moet worden. Zo scoort Paiq goed bij de gratis datingsites. Het is geen dikke voldoende, maar vergeleken met bijvoorbeeld Parship zijn mensen bij Paiq tevredener over de succesrate en over de wijze waarop deze site het inschrijven en opzeggen regelt.

Bij de betalende leden zien we dat e-Matching beter beoordeeld wordt dan bijvoorbeeld Be2. e-Matching krijgt van de consumenten gemiddeld een 6,1 en Be2 een 4,8. Het verschil zit in de beoordeling van onder andere de prijs-kwaliteit-verhouding. Be2-leden zijn over dat laatste erg ontevreden. Ook scoort deze site slecht als we kijken naar het aantal  reacties dat men op zijn of haar profiel krijgt en de kwaliteit van de matches.

Onderdelen en totaalscores

De beoordeling is gebaseerd op een aantal punten. Zo hebben de consumenten aangegeven in hoeverre ze tevreden waren over de overzichtelijkheid van de site, de prijs-kwaliteit-verhouding, de succesrate en het inschrijven en uitschrijven.

Ook hebben we consumenten gevraagd of zij hun eigen profiel wel helemaal eerlijk invullen en of in hoeverre ze het idee hebben dat er nepprofielen of inactieve profielen staan op de site. Uiteindelijk komt er één definitief cijfer uit, maar bij de Product Radar kunt u ook zien hoe de verschillende onderdelen beoordeeld zijn.

Daarnaast kunt u reviews lezen van gebruikers en ziet u in één oogopslag hoeveel mensen de site een cijfer hebben gegeven.

Bekijk de resultaten voor betaald lidmaatschap en gratis lidmaatschap.

Conclusies van deskundigen

Jan Latten, hoogleraar demografie, Roos Vonk, professor sociale psychologie en online-marketingstrateeg Jeroen Bertrams hebben de voorlopige resultaten van de Product Radar bestudeerd. Volgens Jeroen Bertrams is de prijs-kwaliteit-verhouding bij sommige sites 'volledig zoek'. U betaalt veel geld voor een service die online is en waar de aanbieder relatief weinig kosten aan heeft.

Daarbij komt dat u niet weet of u door te betalen ook daadwerkelijk meer succes heeft. Uit de enquête blijkt ook dat de kwaliteit van de matches niet beter is op sites waar u voor moet betalen dan bij gratis sites. Volgens Roos Vonk komt dit doordat mensen die betalen kritischer zijn.

Jan Latten merkt op dat meer mannen betalend lid zijn van datingsites dan vrouwen. Deze mannen zijn ook serieuzer. Vrouwen zijn met name lid van gratis sites, waar veel mannen lid zijn die alleen maar seks willen. Wilt u als vrouw meer kans op succes, dan moet u dus bij de sites zijn waar u uw portemonnee moet trekken.

Over het algemeen geldt dat de sites niet duidelijk zijn over de hoeveelheden mannen en vrouwen die lid zijn. Het is dan moeilijk om te weten te komen hoeveel vissen in de vijver zwemmen en of uw vis er wel tussen zit.

Laat ook uw mening meetellen

De conclusies zijn gebaseerd op de ervaringen van bijna 6000 mensen. Dit aantal groeit, want de enquête staat nog steeds online. Dus heeft u ervaring met een datingwebsite, en deze nog niet met ons gedeeld? Vul dan ook de Product Radar in. Zo laat u ook uw mening meetellen.  Hoe meer mensen hun ervaringen delen, hoe beter en eerlijker de kwaliteit van de sites beoordeeld worden. Zo kunnen alle consumenten, inclusief uzelf, ook beter zien waar zij moeten zijn om de ware liefde te vinden. De nieuwste resultaten zullen we periodiek verwerken.

Had of heeft u een betaald lidmaatschap van een datingsite? Vul de enquête betaald lidmaatschap in.

Had of heeft u een gratis lidmaatschap van een datingsite? Vul de enquête gratis lidmaatschap in.

Ontevredenheid over Parship

De datingsite Parship komt vooralsnog niet zo goed uit de bus. Er zijn veel klachten over het uitschrijven bij de site. Ook vinden consumenten de site duur en vinden ze het storend dat een gebruiker helemaal niks kan zolang hij niet betaalt.

Wat vindt Parship zelf van deze klachten? En hoe gaat het bedrijf ervoor zorgen dat het een positievere beoordeling krijgt van de gebruikers? Dat vragen wij Parship vanavond in de uitzending.

Product Radar: beoordeel en vergelijk diensten en producten

De enquête over datingsites is de tweede Product Radar. De eerste ging over fotoprintservices. De komende maanden volgen er nog meer, over weer andere producten en diensten. Het is de bedoeling dat iedere consument over verschillende producten en diensten zijn of haar mening kan geven via deze site. Zo kan iedere consument zichzelf goed informeren op basis van duizenden meningen en ervaringen van anderen. Hiermee stimuleert de Product Radar bovendien producenten en dienstverleners om de kwaliteit van hun producten te verbeteren.

Lees ook

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant