toggle menu
Cholesterol

Cholesterol

Koolhydraatarm, ketogeen en plantaardig: 3 diëten (en leefstijltips)

In deel 2 van Radar Extra over cholesterolverlagers komen drie soorten diëten aan bod. Wat houden die diëten in? We leggen het hieronder uit.

Deelnemers Richard, Rinse en Winette volgen in overleg met Tamara de Weijer, huisarts en leefstijlspecialist, een koolhydraatarm dieet.

Let op: de kandidaten werden begeleid door een arts. Stop / minder nooit zonder overleg met je dokter met medicijnen, en stap ook nooit zomaar over op een ander middel.

Radar Extra over cholesterolverlagers

In een tweeluik van Radar Extra gaat Antoinette op zoek naar de waarheid achter cholesterol(verlagers). Deel 1 van de serie gaat in op de rol van de farmaceutische industrie. In deel 2 komen mensen aan het woord die een hoog cholesterol hebben, en hun leefstijl aanpassen.

Onderstaande informatie gaat alleen over voeding. Ontspanning en stressvermindering is ook van belang.

Ketogeen dieet, plantaardig dieet en Vitality Club

In de uitzending komen ook andere diëten aan de orde. Scroll helemaal naar beneden om daar meer over te lezen. Wil je een Vitality Club beginnen? Hier vind je meer informatie over de Vitality Club.

De basis van het dieet is: zo onbewerkt mogelijk. De hoeveelheden zijn daarbij minder van belang, hoewel het altijd wel goed is om je gezond verstand te gebruiken. 'We gaan geen calorieën of koolhydraten tellen.'

  • Eet drie keer per dag een volwaardige maaltijd. Op welk tijdstip je de maaltijd neemt maakt niet zoveel uit, als je er maar rekening mee houdt dat er voldoende tijd tussen de maaltijden zit;
  • Beperk de koolhydraten. Het gaat dan met name om brood, aardappelen, pasta, rijst (oftewel: de zetmelen), en om de toegevoegde suikers (in pakjes en zakjes, en in suikerhoudende dranken
  • Alcohol is in de eerste 4 weken niet toegestaan
  • Groenten zijn erg belangrijk, het liefst meer dan 300 gram per dag, en zo gevarieerd mogelijk. Het maakt dan niet uit of je kiest voor vers of diepvries, als er maar géén sausje bij zit
  • Als het gaat om vetten: 'we hebben lang gedacht dat je voor light en mager moet kiezen om je cholesterol te verlagen, maar onze theorie is nu dat je dat juist niet moet doen. Kies voor gezonde en onbewerkte vetten: noten, vette vis (zalm, markreel, haring), zaden, olijfolie en avocado. Gebruik wel je gezond verstand: als je een kilo noten eet zul je niet snel afvallen.'
  • Verzadigde vetten in volle zuivel zijn goed, maar wees alert op verzadigde vetten in bewerkte producten, zoals kant-en-klaar-maaltijden en vleessoorten. Ook in dat geval geldt: werk niet één liter Griekse yoghurt in een keer weg.
  • Fruit mag 1 tot 2 keer per dag, fruitsoorten die geschikt zijn: appels, peren, bessen, aardbeien, bramen. Wat minder geschikt zijn de tropische vruchten, denk aan: banaan, ananas, papaya, mango. Dat zijn de echt zoete fruitsoorten, en die wil je liever wat minder eten

Voorbeeld van maaltijden

Ontbijt

  • Volle) yoghurt of kwark met fruit (geen bananen - daar zit veel fruitsuiker in)
  • Vezelrijke crackers van Wasa, Fjord-crackers, Tasty Basic-brood/-crackers
  • Beleg: kaas, pindakaas, humus, komkommer, wortel, paprika

Lunch

  • Vezelrijke crackers van Wasa, Fjord-crackers, Tasty Basic-brood/-crackers
  • Beleg: kaas, pindakaas, humus, komkommer, wortel, paprika
  • Soep of salade (met crackers)
  • Groentenomelet

Diner

  • Groenten met vlees of vis
  • Pastasaus met courgettepasta
  • Nasi met bloemkoolrijst
  • Bloemkoolpizza

Hoe hebben de kandidaten het ervaren? Kijk de video:

Tamara de Weijer: 'Overleg altijd met je arts':

Meer tips en initiatieven om samen te bewegen

In de uitzending komen ook andere diëten aan de orde. Let op: ook hier geldt, overleg eerst met je arts, voor je stopt.

Meer informatie over het ketogene voedingspatroon.

Jan en Henny Pauw volgen een plantaardig dieet naar aanleiding van een boek van de Amerikaanse cardioloog Esselstyn. Meer informatie over het plantaardige dieet vind je hier.

Heb je diabetes type 2 en wil je meer weten van de organisatie van Wim Tilburgs, lees dan meer over 'Je leefstijl als medicijn'.

Wil je zelf ook een Vitality Club oprichten om samen te sporten? Hier vind je contactinformatie over de Vitality Club.

Tips voor ontspanning en stressvermindering

Heb je last van stress? Radar Radio geeft antistresstips.  Deze tips van somnologen kunnen je misschien helpen, en ook Radar Radio heeft adviezen voor mensen die vaak wakker liggen.

Wil je op de hoogte blijven van informatie over cholesterol(verlagers), en heb je de Radarapp op je telefoon? Volg dan het onderwerp door hieronder op het plusje te klikken. Je ontvangt dan een melding als Radar meer publiceert over cholesterol.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant