Radar

toggle menu

'Gratis' mobieltje? Vodafone-klant krijgt geld terug

De eerste zitting over het 'gratis' mobieltje bij een abonnement zou vandaag plaatsvinden. De provider - Vodafone - heeft echter besloten de zaak niet voor te laten komen en betaalt de gedupeerde klant het gevraagde bedrag in zijn geheel terug.

Radar besteedde eerder aandacht aan de zogenaamde 'gratis' mobieltjes. Deze telefoons bleken helemaal niet gratis. Iedere maand  werd er een gedeelte van het abonnement gebruikt om het toestel af te lossen. Hoeveel je betaalde voor je abonnement en hoeveel voor het toestel, was niet duidelijk.

De Hoge Raad besloot in 2016 dat alle all-in abonnementen, waarbij niet specifiek werd aangegeven hoeveel de consument voor de telefoon betaald had, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat klanten het te veel betaalde abonnementsgeld en de nieuwwaarde van het toestel kunnen terug vragen bij de provider.

Eerste zitting

ConsumentenClaim staat consumenten bij een claim willen indienen bij hun provider. Vandaag zou een eerste zitting plaatsvinden in de proefprocedure tegen Vodafone. De telecomprovider heeft echter besloten om de zaak niet voor te laten komen en het gevraagde bedrag in zijn geheel te betalen.

In dit geval betekent dit dat de klant de nieuwwaarde van zijn telefoon, het te veel betaalde abonnementsgeld en de rente hierover terug krijgt. Na aftrek van de proceskosten komt dit neer op circa 1000 euro. ConsumentenClaim werkt via een no cure no pay-systeem en ontvangt bij een succesvolle procedure 15 procent. De klant in kwestie houdt dus 850 euro over.

De zaak die vandaag zou voorkomen is een individueel geval. Inmiddels hebben zich 33 duizend mensen zich gemeld bij ConsumentenClaim met een soort gelijke klacht. De vraag is nu of ook deze mensen hun geld terug kunnen verwachten. 

Wat kun je doen?

Wil je ook je je oude abonnement nietig verklaren en in aanmerking komen voor compensatie? Meld je dan bij je provider of bij een claimorganisatie.

Radar heeft ook verschillende voorbeeld brieven online staan om je oude abonnement nietig te laten verklaren.  Kijk hieronder welke brief bij jouw situatie past:

Situatie 1: Opvragen dossier bij provider
Heb je niet alle gegevens meer compleet van alle oude abonnementen? Vraag aan de hand van deze brief je dossier op bij de telecomprovider.

Situatie 2: Contract nietig verklaren met of zonder toestel
Klik hier voor de brief om je (oude) abonnement te vernietigen.

Situatie 3: Woekerrentes
Heeft je provider ook rente berekend zonder dit van te voren gemeld te hebben? Stuur dan deze brief. Bij een hogere rente dan het wettelijk maximum kun je middels deze brief je abonnementsgelden verlagen.

Meer over:

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant