Radar

toggle menu

Bescherming tegen bankfraude steeds lastiger

Het wordt steeds lastiger om je te beschermen tegen dit soort slimme bankfraude. Daarom zijn de banken met nieuwe regels gekomen voor veilig internetbankieren. Of deze regels gunstig zijn voor de consument is maar de vraag.

Volgens hoogleraar internetveiligheid Michiel van Eeten van de TU Delft zondigt iedereen die met fraude te maken per definitie tegen één van de voorwaarden.
Virusscanners houden bijvoorbeeld lang niet alle virussen tegen.

Sinds 1 januari 2014 heeft de Nederlandse Vereniging van Banken een vijftal regels opgesteld voor veilig internetbankieren.

  1. Houd je beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
  4. Controleer je bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Volgens Michiel van Eeten is het heel goed dat banken hun voorwaarden helder willen hebben. Hiervoor was er sprake van een wildgroei aan regels bij de verschillende banken. ‘Dat is nu opgeruimd, dat is mooi’, aldus Van Eeten, ‘Maar er is wel de rare situatie ontstaan in die voorwaarden. Als je kijkt wat er staat voldoet 95% van de Nederlanders niet aan die voorwaarden.’

Regel 3 lastige voorwaarde
Vooral regel 3 is een lastige voorwaarde. Wanneer is je computer namelijk goed beveiligd? Dat merkt ook ICT-specialist Maarten Jongkind. Jongkind heeft een bedrijfje in computerbeveiliging en krijgt van zijn klanten veel vragen over de beveiliging van hun computers.

Radar wil ook weleens weten hoe het zit met die beveiliging en laat twee computers van kijkers doorlichten. De computers zijn van twee dames die hun beveiliging automatisch laten updaten en zeer zorgvuldig zijn met wat ze installeren. Beide gebruiken ze de computer regelmatig om te internetbankieren.

Malware en virussen gevonden
Hoewel allebei de dames denken dat er niets aan de hand is, vindt Maarten Jongkind van alles op de twee computers. Drie varianten op een computervirus, 167 varianten van malware, programma’s die nooit zelf zijn geïnstalleerd, applicaties die niet thuis horen op computers. Kortom beide computers zijn geïnfecteerd, zonder dat één van beide dames dit opzettelijk heeft gedaan, of wist dat dit gebeurde. Volgens Maarten Jongkind kan dit iedereen overkomen en zal het ook iedereen overkomen.

Jongkind heeft zelf diverse banken benaderd om duidelijkheid te krijgen over de invulling van de regelgeving. De meeste banken verwijzen naar hun websites, waar de regels nauwelijks verschilt van de regels die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft opgesteld. Geen enkele bank geeft Jongkind duidelijkheid over hoe de regels geïnterpreteerd moeten worden.

Ook veel onduidelijkheid bij banken
Wanneer we zelf met de klantenservice van een aantal banken bellen, worden we ook niet veel wijzer. Ook bij veel banken zijn de regels dus niet helemaal duidelijk.

Als de banken strikt vasthouden aan de voorwaarden, dan bestaat de kans dat je het geplunderde geld niet terug krijgt. En dat is vreemd volgens van Eeten, aangezien de bewijslast bij de bank ligt. Consumenten moeten hun geld terugkrijgen, tenzij de bank kan aantonen dat de klant grof nalatig is geweest. Maar deze bewijslast gaat pas spelen als je bij de rechter komt en daar komen de meeste zaken nooit terecht

Amerikaans systeem
In Amerika vergoeden banken al sinds de jaren ’70 de schade van de fraude binnen enkele dagen en wordt er daarna gekeken of de klant wellicht nalatig is geweest. Deze situatie zo Nederland ook moeten hebben, vindt Van Eeten. ‘Nu moet de klant naar de rechter als ze het niet met de bank eens is.’

Hoe kan je veilig internetbankieren? We zetten de regels per bank op een rij.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant