Radar

toggle menu

Uitreiking het Gouden Windei

'Superfood' dat voor 68 procent uit suiker bestaat, 'light' appelsap dat eigenlijk sap met extra water is, en een melk-aardbei-koekje met welgeteld 0,03 procent aardbei... Deze producten maken kans op het Gouden Windei, de 'prijs' van voedselwaakhond foodwatch voor het meest misleidende product.

Benieuwd naar de winnaar?
Bekijk het overzicht met alle genomineerde producten!

Al 5 jaar lang reikt foodwatch het Gouden Windei uit aan het meest misleidende product in de supermarkt. Een greep uit de illustere winnaars van voorgaande jaren: In 2011 was het Blue Band Goede Start! Witbrood, wat veel te weinig voedingsvezels bevat. En in 2014 Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola, een zogenaamd gezond sapje boordevol suiker. Dit jaar zijn 7 producten genomineerd voor het Gouden Windei.

Wat houdt de verkiezing in?
Voor de verkiezing van het Gouden Windei wordt gekeken naar fabrikanten die 'gezonde' producten bedenken, die bijvoorbeeld boordevol suiker zitten. Of producten waarbij er amper iets van de ingrediënten die op de voorkant staan in de ingrediëntenlijst zijn terug te vinden.

Wij, sukkelige consumenten slikken het als zoete koek. Volgens mediapsycholoog Mischa Coster is dat niet zo gek. We nemen op twee manieren beslissingen, aldus Coster. Enerzijds rationeel, waarbij we de voor- en nadelen afwegen. Anderzijds snel, op de automatische piloot. Vanuit de psychologie is bekend dat de dagelijkse beslissingen in 95 tot 99 procent van de gevallen op de automatische piloot genomen worden. En daar maken fabrikanten handig gebruik van.

Minder vet, maar wel 451% meer suiker

Zo plaatsen fabrikanten op de voorkant van een verpakking teksten die aantrekkelijk zijn, terwijl op de achterkant, vaak in kleine lettertjes, vermeld staat wat er daadwerkelijk inzit. Zo bevat Plus pindakaas light 30 procent minder vet dan gewone pindakaas. Het vet is echter vervangen door suiker, en wel 451 procent meer dan in de gewone pindakaas van Plus! Een andere 'instinker' is Appelsientje Halfzoet, dat is appelsap aangelengd met water. Het staat vermeld, maar alleen in kleine lettertjes op de achterkant.

Voor foodwatch is de verkiezing het moment om fabrikanten te laten weten dat sommige marketingtrucs wel degelijk doorgeprikt worden. Wij consumenten zijn gewaarschuwd: Kijk op de achterkant van de verpakking. Wees bewust van wat je koopt en realiseer je dat de voorkant van de verpakking mooier kan zijn dan de realiteit.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant