Radar

toggle menu

ASR verliest voor tweede keer woekerpolisproces

ASR verloor vorige week voor de tweede keer op rij een woekerpoliszaak voor het Gerechtshof in Den Bosch. Het vonnis was glashelder: je moet als verzekeraar de klant duidelijk informeren over de kosten. Alleen de inleg en het verwachte eindkapitaal is niet voldoende. ASR moet 8000 euro betalen aan compensatie, wettelijke rente en proceskosten.

Lees hier hier het nieuws over de verloren woekerpoliszaak van ASR

De polis is van Harry Lutgerink. Hij sloot in 1991 drie identieke Falcon Levensplan polissen af bij ASR. Eén voor zijn vrouw, voor zijn dochter en voor zichzelf. Er is nu uitspraak gedaan in de polis van zijn dochter. Hij sloot de woekerpolis af bij haar geboorte. De polis zou lopen tot haar 72ste verjaardag met een beloofde opbrengst van 50 miljoen gulden. Dat bedrag zal nooit gehaald worden vanwege de hoge verborgen kosten.

Na 26 jaar is de polis slechts 29.803 euro waard, terwijl volgens berekeningen van ASR rond deze datum er 247.807 euro op de rekening had moeten staan. Genoeg voor de aanschaf van een huis.

13 procent rendement

Er werd gerekend met een uitermate hoog rendement van 13 procent, zodat de consument lekker werd gemaakt met enorme geldbedragen aan het eind van de looptijd. Eind 2010 bleek het gemiddelde rendement na 19 jaar 2,2% te zijn.

De consument moet ook een lange adem hebben. Lutgerink meldde zich in maart 2011 aan bij ConsumentenClaim en in mei 2011 begon de juridische procedure. Na zes jaar procederen is het eindresultaat een compensatie van 5000 euro en 3000 euro aan advocaat- en proceskosten. ASR kan nog in cassatie tegen de uitspraak.

'Minimale voorlichting'

Harry Lutgerink is blij met het vonnis: 'Ik hoop dat deze uitspraak een zetje in de rug is voor andere mensen met een woekerpolis. De voorlichting over de kosten is minimaal geweest. We hadden nooit kunnen weten dat ze niet alle inleg zouden beleggen en dat bijna de helft opgaat aan kosten.' Lutgerink hoopt nu ook compensatie te krijgen voor de twee andere polissen.

Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, die dit proces aanspande tegen ASR zegt dat deze uitspraak verstrekkende gevolgen heeft en dat die verder reikt dan de 220.000 verkochte Falcon Levenplan polissen. 'Het is de tweede keer dat een zaak gewonnen wordt bij het Gerechtshof, terwijl de rechtbank eerder de verzekeraar in het gelijk stelde. Deze uitspraak is belangrijk, omdat de rechter korte metten maakt met indirecte transparantie. Verzekeraars zeggen: we hoefden consumenten niet precies de kosten te vertellen: alleen de inleg en wat je aan het eind krijgt. Maar daar gaat rechter niet mee akkoord. Als je kosten inhoudt, moet je dat netjes aan de klant vertellen.'

Gevolgen voor andere verzekeraars

'Deze uitspraak is stelliger en gaat verder dan die van hetzelfde Hof in een vergelijkbare zaak afgelopen mei. Dit kan ook voor andere verzekeraars gevolgen hebben, omdat hij je duidelijke alle kosten van te voren aan klanten moet vertellen', zegt Smit.

ASR liet na de uitspraak weten: 'Het betreft een individuele zaak met individuele omstandigheden waar niet automatisch conclusies aan verbonden kunnen worden voor alle klanten.'

Meer over:

Lees ook

Gerelateerde dossiers

Woekerpolis
Woekerpolis

Woekerpolis

  • Dossiers

Het lijkt een mooi vooruitzicht: winst maken met een beleggingsverzekering. Vele consumenten gingen in de jaren '90 in op het aanbod van verzekeraars. Maar deze rendementen bleken...

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant