Radar

toggle menu

De werkwijze van incassobureaus

Je bestelt een 'gratis proefpakketje' op een website. Enkele weken later krijg je een bericht van dagvaarding van de Nederlandse Incassocentrale op je deurmat, omdat je volgens het bedrijf ook verplicht bent om een vervolgzending af te nemen á 68 euro. Het overkwam de familie Jansen uit Bergeijk.

Zij bestelden een proefpakketje op de website van SlimFruit, een online bedrijf dat proefpakketten aanbiedt, bestaande uit afslankcapsules.

Wie zitten er achter het incassobedrijf dat onterechte vorderingen int en een ontoelaatbare druk op 'schuldenaars' uitoefent? Hoe gaan de medewerkers te werk?

Topflessen

Radar maakt in februari van dit jaar een afspraak met het bedrijf dat zich de Nederlandse Incassocentrale noemt. Opmerkelijk: de handelsnaam van dit bedrijf is op 31 januari 2017 beëindigd in het handelsregister.

We doen ons voor als het niet-bestaande bedrijf Topflessen.nl en worden ontvangen op het callcenter van het incassobedrijf, genaamd ACM Contact Center.

Vanuit hier wordt er namens diverse bedrijven, waaronder SlimFruit en de Nederlandse Incassocentrale, gebeld naar consumenten die nog een openstaande rekening zouden hebben.

Nepfacturen

Vanuit ons niet-bestaande bedrijf Topflessen.nl leveren wij ook een aantal openstaande nepfacturen aan bij de eigenaar van het callcenter. Deze meneer zegt te handelen namens de Nederlandse Incassocentrale en hij gaat zijn uiterste best doen om er voor te zorgen dat wij als Topflessen.nl het geld van de openstaande rekeningen krijgen.

Hij geeft aan hiervoor wat dreigementen te gebruiken. Maar, zo zegt hij ook, daadwerkelijk een deurwaarder sturen doet hij niet. Dit zou namelijk extra kosten met zich mee brengen.

De debiteuren zijn in dit geval uiteraard ook door de redactie verzonnen. Enige tijd later ontvangen we inderdaad betalingsherinneringen en, nog binnen twee weken herinneringen, met daarbovenop incassokosten.

Deze brieven werden echter niet vanuit de Nederlandse Incassocentrale verstuurd, zoals ons in het kennismakingsgesprek werd beloofd, maar vanuit incassobureau Straetus, ondertekend door de eigenaar. Het rekeningnummer was niet het rekeningnummer van Topflessen.nl, zoals eerder in ons gesprek beloofd, maar dat van het incassobureau zelf.

We betalen één van de facturen en vragen de eigenaar van ACM Contact Center daarna of er al geld is binnengekomen. Hij vertelt dat hij dat niet kan controleren, aangezien het geld bij ons zelf binnen zou moeten komen.

Bij de familie Jansen uit Bergeijk blijft het ondertussen, na het nodige mailverkeer met de Nederlandse Incassocentrale, stil, totdat de familie in april jongstleden opnieuw een betalingsherinnering ontvangt.

Dit keer niet uit naam van de Nederlandse Incasso Centrale maar vanuit Stichting Derdengelden Incasso Service. Opvallend is dat uit de gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat beide incassobureaus gelinkt zijn aan Remco Melis.

OM en ACM: uitgebreid onderzoek

Uiteraard hebben wij deze heer Melis uitgenodigd om in de studio toelichting te geven. Hij wilde hier geen gebruik van maken en stuurde ons een schriftelijke reactie.

Ook kregen we schriftelijke reacties van Incassobureau Straetus en van de eigenaar van ACM Contact Center.

Zowel het Openbaar Ministerie als de Autoriteit Consument & Markt doen momenteel uitgebreid onderzoek naar grootschalige incassofraude. Ook zij stuurden ons een schriftelijke reactie. 

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de Radar website moet je cookies accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant